9. Sınıf - Fizik 4. Ünite: Isı ve Sıcaklık 🔬💡 Deneyler ve Uygulamalar

Başlatan Administrator, Şub 16, 2025, 02:23 ÖS

« önceki - sonraki »

Administrator

9. Sınıf - Fizik 4. Ünite: Isı ve Sıcaklık 🔬💡 Deneyler ve Uygulamalar

🔬 Deney 1: Isının İletimi (Isı İletimi Deneyi)
Amaç:
Isı iletimi olayını gözlemlemek ve farklı maddelerin ısı iletme özelliklerini karşılaştırmak.

Gereçler:

Metal çubuk
Ahşap çubuk
Mum
Zamanlayıcı
Yapılışı:

Metal çubuğun bir ucunu mumun üzerine koyun ve diğer ucunu ahşap çubuğa yerleştirin.
Mum yanmaya başladıktan sonra, her iki çubuğun uçlarında oluşan sıcaklık farkını gözlemleyin.
Ahşap çubuğun ucu daha uzun süre soğuk kalacak, metal çubuğun ucu ise hızla ısınacaktır.
Sonuç:
Metal, ahşaba göre ısıyı daha hızlı iletir. Bu, metalin ısı iletkenliğinin ahşaptan çok daha yüksek olduğunu gösterir.

🔬 Deney 2: Isı Yayılma Hızı (Konveksiyon Deneyi)
Amaç:
Konveksiyon yoluyla ısının nasıl yayıldığını gözlemlemek.

Gereçler:

Şeffaf bir cam şişe
Su
Boya
Pipet
Yapılışı:

Şişenin içine sıcak su doldurun.
Boya ekleyin ve pipet ile birkaç damla suyun üst kısmına bırakın.
Şişenin içinde sıcak su hareket ederken, boya damlacıklarının hareketini gözlemleyin.
Sonuç:
Sıcak su, daha yoğun olan soğuk suyun yerini alarak yukarıya doğru hareket eder. Bu hareket, konveksiyon yoluyla ısının yayılmasını gösterir.

🔬 Deney 3: Buharlaşma ve Kaynama Deneyi
Amaç:
Buharlaşma ve kaynama olaylarını karşılaştırmak.

Gereçler:

Su
Isıtıcı
Termometre
Zamanlayıcı
Yapılışı:

Bir kaba su koyun ve ısıtıcı ile suyu ısıtmaya başlayın.
Sıcaklık arttıkça suyun kaynama noktasına ulaştığı zamandaki sıcaklığı gözlemleyin.
Aynı suyun yüzeyindeki su moleküllerinin buharlaştığını gözlemleyin (buharlaşma).
Sonuç:
Kaynama, sıvının her noktasında meydana gelirken, buharlaşma yalnızca sıvının yüzeyinde gerçekleşir. Kaynama noktası belirli bir sıcaklıkta iken, buharlaşma düşük sıcaklıklarda da gözlemlenebilir.

🔬 Deney 4: Sıcaklık ve Hacim İlişkisi (Genleşme Deneyi)
Amaç:
Sıcaklık arttıkça cisimlerin hacminin nasıl değiştiğini gözlemlemek.

Gereçler:

Cam şişe
Su
Pipet
Balon
Yapılışı:

Cam şişeye su doldurun ve pipetle üzerine bir balon yerleştirin.
Şişeyi ısıtın ve balonun şişmeye başladığını gözlemleyin.
Su ısındıkça balonun nasıl şişmeye başladığını gözlemleyin.
Sonuç:
Sıcaklık arttıkça, suyun hacmi genişler ve balon şişer. Bu, maddelerin genleşmesini gösterir.

🔬 Deney 5: Isı iletkenliği farkları (Farklı Maddelerin Isı iletkenliği)
Amaç:
Farklı maddelerin ısıyı iletme hızlarını karşılaştırmak.

Gereçler:

3 farklı malzeme (metal, ahşap, plastik)
Termometre
Zamanlayıcı
Yapılışı:

Üç farklı malzemeyi aynı büyüklükte kesin ve her birini ısı kaynağının altına yerleştirin.
Her bir malzemenin başlangıç sıcaklığını ölçün.
Zaman geçtikçe her bir malzemedeki sıcaklık değişimini gözlemleyin ve ölçün.
Sonuç:
Metaller, plastik ve ahşaba göre ısıyı çok daha hızlı iletirler. Bu deney, farklı maddelerin ısı iletkenliklerini karşılaştırmak için kullanılabilir.

🔬 Deney 6: Isı Yalıtımı Deneyi (Isı Yalıtkanlığı)
Amaç:
Farklı yalıtkan maddelerin ısıyı ne kadar iyi engellediğini görmek.

Gereçler:

Plastik kutu
Yün, pamuk ve alüminyum folyo
Termometre
Isıtıcı
Yapılışı:

Plastik kutuya bir miktar su ekleyin ve her bir kutunun dışını farklı maddelerle (yün, pamuk, alüminyum folyo) kaplayın.
Her bir kutuya termometre yerleştirin ve suyu ısıtmaya başlayın.
Isıtma sırasında her bir kutunun iç sıcaklığını izleyin.
Sonuç:
Yün ve pamuk, alüminyum folyoya göre daha iyi ısı yalıtımı sağlar. Bu, ısı yalıtımının evde kullanılan yalıtkan malzemelerdeki gibi önemli bir özellik olduğunu gösterir.