📚 2024-2025 6. Sınıf Türkçe I. Dönem I. Yazılı Sınavı 📝 (Ülke Geneli Ortak) 2

Başlatan Administrator, Şub 09, 2025, 12:11 ÖS

« önceki - sonraki »

Administrator

1. On on beş balıkçı teknesi açıklardaki ıssız adanın etrafında ağlarını atmışlardı. Güneş doğarken tür-
külerini göklere, var kuvvetlerini de küreklere vere vere ağlarını tekneye çekmeye başladılar. Fakat
birden gökyüzünü kapkara bulutlar kaplamaya başlamıştı. Kaptan Tuna "Acele edelim arkadaşlar!"
diye bağırdı. Kaşları çatıktı. Dalgalar iyice yükselmişti. Teknenin alabora olma ihtimali vardı, herkesin
yüreği ağzına gelmişti. Ağları hızla içeri almaya çalışan tayfaların eli ayağına dolaşmıştı. Bir an önce
kasabalarına dönmek istiyorlardı.
1. Bu metindeki hikâye unsurlarını yazınız. (12 puan)
Olay: ...
Yer: ...
Şahıs (kişi) ve varlık kadrosu: ...
Zaman: ...

2. Bu metindeki altı çizili deyimlerin anlamını yazınız. (12 puan)
Yüreği ağzına gelmek: ...
Eli ayağına dolaşmak: ...

3. Trafikte karşıdan karşıya geçerken arabalardan korkmakta haklıyız. Bu korku, sağa sola bakmadan
karşıya geçmemizi veya yolun ortasından yürümemizi engeller. Akıntının çok güçlü, dalgaların çok
şiddetli olduğu zamanlarda kıyıdan uzakta yüzmekten korkmakta haklıyız. Çünkü yorulup sahile dö-
necek gücü kendimizde bulamayabiliriz. Bir uçurumun kenarında yürümekten korkmakta haklıyız. Bu
korku sayesinde geri çekilir ve boşluğa düşme tehlikesini azaltırız.
Bu metnin ana düşüncesini yazınız. (15 puan)
...

4. Çocukluğumun geçtiği Karanfil sokak çok değişmiş, Zafer bey hariç tanıdık kimse kalmamıştı. Oysaki
kasım 1996'da ani bir kararla ayrıldığımız bu sokağı yeniden görmek, anılarımı canlandırır sanmıştım.
Bu metindeki yazımı yanlış sözcükleri bulunuz ve doğrusunu yazınız. (12 puan)
...

5. Ozan ve arkadaşları plajda düzenlenen kumdan kale yapma yarışmasına katıldı. Ozan ve ekibi,
hakem "Başla!" der demez işe koyuldu. Yandaki ekiptekiler ise önce ne yapacaklarını konuştukları
için Ozanlardan beş dakika sonra başladı. Yarışmanın sonlarına doğru Ozan gergin çünkü kaleyi hâlâ
bitiremediler. Yandaki ekip ise son düzeltmeleri yapıyor. Onlar üç gruba ayrılmışlar. Bir grup, hendeğe
su taşırken bir grup duvarları düzenliyor; diğeri de deniz kabuklarıyla kaleyi süslüyor. Ozan'ın ekibinde
ise bir karmaşa hâkim.
Bu metne göre Ozan ve ekibinin, kalelerini yetiştirememe nedeni ne olabilir? Açıklayınız. (15 puan)
...

6. Dün akşam köyden misafirimiz geldi, kardeşim onlara kek yaptı.
Bu cümledeki altı çizili iyelik eklerinin sözcüğe kattığı anlamı yazınız. (12 puan)
...

7. Aşağıda bir bölümü verilen metni, Badem'in üzülmeyeceği bir sonla bitecek şekilde en az beş
cümleyle devam ettiriniz. (22 puan)
ŞAPKA
Badem ve Ceviz çok yakın arkadaş olan iki sincaptı. Badem, Ceviz'e doğum gününde bir şapka he-
diye etti. Ceviz çok mutlu oldu. Şapkayı taktı. Ancak şapka başına büyük geldi ve önünü görmesine
engel oldu.
Badem:
— Üzgünüm, bu şapka sana büyük geldi. Sanırım sana başka bir hediye almalıyım, dedi.
Ceviz:
— Olmaz. Bu şapka bana senin hediyen ve bu şapkayı çok sevdim, diye yanıt verdi.
Ceviz, şapkayı takmak istiyordu ancak her taktığında ağaçlara tosluyor, taşa takılıp yere düşüyordu.
(...)

Administrator

CEVAP ANAHTARI

1. Olay: Balıkçıların fırtınadan kurtulma mücadelesi, Balıkçıların fırtınadan kurtulmaya çalışması
Yer: Issız adanın etrafı, Balıkçı teknesi, Kaptan Tuna'nın teknesi
Şahıs (kişi) ve varlık kadrosu: Kaptan Tuna ve tayfaları/balıkçılar
Zaman: Güneş doğarken, sabahleyin

2. Yüreği ağzına gelmek: Birdenbire çok korkmak, Aşırı korku veya sevinçten fazlasıyla heyecanlanmak, endişelenmek
Eli ayağına dolaşmak: Şaşırmak, telaşlanmak

3. Öğrencilerden bu metni yorumlayarak ana düşünceyi yazmaları beklenmektedir.
Örnek cevaplar:
1. Korkular, insanı tehlikelerden korur.
2. Korkmak iyidir, bizi tehlikelerden korur.
3. Korku, insanı tehlikelerden uzaklaştırır.
4. Korku, tedbirli olmamızı ve hayatta kalmamızı sağlar.
5. Bazı korkularımız sayesinde güvende olabiliyoruz.
6. Bazı şeylerden korkmak o şeyin bize zarar vermesini engelleyebilir.

4. Öğrencilerden metindeki yazımı yanlış olan sözcükleri bularak doğrularını yazmaları beklenmektedir.
Cevap:
"sokak" sözcüğü "Sokak" şeklinde yazılmalı. / "sokak" sözcüğündeki "s" büyük harfle yazılmalıdır. /
"sokak" sözcüğü büyük harfle başlamalıdır.
"bey" sözcüğü "Bey" şeklinde yazılmalı. / "bey" sözcüğündeki "b" büyük harfle yazılmalıdır. / "bey"
sözcüğü büyük harfle başlamalıdır.
"kasım" sözcüğü "Kasım" şeklinde yazılmalı. "kasım" sözcüğündeki "k" büyük harfle yazılmalıdır. /
"kasım" sözcüğü büyük harfle başlamalıdır.

5. Öğrencilerden metni yorumlayarak Ozan ve ekibinin, kalelerini yetiştirememe nedenini yazmaları
beklenmektedir.
Örnek cevaplar:
1. İş bölümü ve planlama yapmadılar ve plansız hareket ettiler.
2. Çünkü aralarında anlaşmadılar ve ne yapacaklarını konuşmadılar.
3. Gruplara ayrılmamaları ve kimin ne iş yapacağının belli olmaması
4. Görev dağılımı yapmamaları olabilir.
5. Herhangi bir düzenleme yapmamaları ve uyum içinde hareket etmemeleri
6. Herkes kafasına göre hareket ettiği için karmaşa olmuştur ve kalelerini bitirememişlerdir.

6. Öğrencilerden cümledeki altı çizili iyelik eklerinin sözcüğe kattığı anlamı yazmaları beklenmektedir.
Cevap:
"misafirimiz" sözcüğündeki "-imiz" eki "bizim" anlamını katmıştır. / Birinci çoğul anlamı / Bize ait
"kardeşim" sözcüğündeki "-im" eki "benim" anlamını katmıştır. / Birinci tekil anlamı / Bana ait

7. Öğrencilerden, verilen metni Badem'in üzülmeyeceği bir sonla bitecek şekilde en az beş cümleyle
devam ettirmesi beklenmektedir.
Örnek cevap:
Badem bir gün Ceviz'in yanına geldi. Elinde bir paket vardı. Paketi ona uzatıp,
— Aç bakalım Ceviz, dedi.
Ceviz, paketi açtığında içinde aynı şapkanın olduğunu gördü. Badem:
— Tak bakalım, bu sana nasıl olacak?
Şapka tam kafasına göreydi.
Ceviz:
— Ama buna gerek yoktu Badem. Niye böyle bir şey yaptın?
— Sendeki şapka benim kafama göre Ceviz, onu ben takarım. Böylece ikimiz aynı şapkayı giyeriz.
İki arkadaş mutlulukla birbirlerine sarıldılar.