1. Aşağıdakilerden hangisi bizi birey yapan ve başkalarından ayıran en önemli özelliktir?
A. Yaşadığımız çevre
B. Ailemizin ekonomik durumu
C. Duygularımız ve düşüncelerimiz
D. Doğum tarihimiz
2. Bireyler, toplumun vazgeçilmez öğelerindendir.
Bireyler ile ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A. Bireyler, yaşadıkları toplumdan etkilenirler.
B. Toplum, bireylerden oluşur.
C. Bireyler arasında benzerlikler yoktur.
D. Bireyler, birbirlerinden farklıözel-liklere sahiptir.
3. Aşağıdakilerden hangisi bireysel farklılıklarımızdan biri değildir?
A. Yeteneklerimiz
B. Duygularımız
C. Dış görünüşümüz
D. Temel ihtiyaçlarımız
4. Dünyada milyonlarca çocuk yaşar, bu çocukların hepsi................ ..
Yukarıdaki cümleyi aşağıdakiler-den hangisiyle tamamlayabiliriz?
A. birbirinden farklıdır.
B. çok başarılıdır.
C. aynı sporu sever.
D. aynı yeteneklere sahiptir.
5. Aşağıdaki bilgilerden yanlış olanı işaretleyiniz?
A. Farklılıklar her bireyi kendine özgü yapar.
B. Cinsiyet insanlar arasındaki fark-lılıklardan biridir.
C. Toplumu oluşturan tüm bireyler benzer yeteneklere sahiptir.
D. Bedensel özelliklerimiz diğer insanlardan farklıdır.
6. "Kadir çok güzel gitar çalıyor. Kardeşi ise gitardan pek hoşlanmıyor. Çünkü gitar çalmayı beceremiyor. Ama çok güzel resim yapıyor."
Yukarıdaki metinden aşağıdaki-lerden hangisini çıkarabiliriz?
A. Herkesin fiziksel yetenekleri bir-birinden farklıdır.
B. Herkes farklı yeteneklere sahiptir.
C. İstersek hepimiz yeteneklerimizi geliştirebiliriz.
D. Kardeşlerden birinin yapabildiği-ni diğeri de yapabilir.
7. Ersin ve Ceyda annelerinin yaptığı pırasa yemeğini severek yerken, kardeşleri Ebru bu yemeği yüzünü buruşturarak yedi.
Buradan aşağıdaki çıkarımların hangisinde bulunabiliriz?
A. İnsanlar, farklı yeteneklere sahiptir.
B. Bireylerin benzer temel ihtiyaçları vardır.
C. İnsanlar farklışeylerden hoşlana-bilirler.
D. Ebru, et yemeklerini daha çok sever.
8. Sezen, önceleri başarısız olduğu matematik dersini özverili bir şekilde çalışarak geçmiştir.
Bu durumu aşağıdakilerden han-gisiyle açıklayabiliriz?
A. Bir konudaki becerilerimizi çok çalışarak geliştirebiliriz.
B. Farklılıklar, insanları birbirinden ayırır.
C. İnsanların çeşitli temel ihtiyaçları vardır.
D. İnsanlar, cinsiyet ve yaşları yö-nünden birbirinden farklıdır.
9.Beden Eğitimi dersinde bazı arka-daşlarımızın takla atma hareketini birçok kez denemelerine rağmen başaramadıklarını görürüz. Bura-dan şu çıkarımda bulunabiliriz:
................., insanların ..................
olduğu alanlardan biridir.
Boş bırakılan yerlere aşağıdaki-lerden hangilerini getirirsek, bu metni anlamlı hale getirmiş olu-ruz?
A. temel ihtiyaçlar / benzer
B. temel ihtiyaçlar / farklı
C. beceriler / benzer
D. yetenekler / farklı
10. Aşağıdakilerden hangisi insanları birbirinden ayıran fiziksel özellik-lerden biri değildir?
A. zayıf ya da şişman olması
B. parmak izi
C. duygu ve düşünceleri
D. saç rengi
11. Çok sevdiğimiz bir arkadaşımızın başarısı bizde nasıl bir duygu uyandırmalıdır?
A. sevinç B. şaşkınlık
C. kıskançlık D. üzüntü
12. Aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A. Bireysel farklılıklarımız bizi eşsiz ve özel yapar.
B. Duygu ve düşüncelerimiz za-manla değişir.
C.Tüm insanlar sevgi, saygı mer-hamet gibi ortak duygular taşır.
D. Hiç kimse başkalarının farklılık-larını kabul etmek zorunda değildir.
13. Bireyler, toplumun en önemli unsur-larındandır. Bireylerle ilgili aşağı-da verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A. Tüm bireyler aynıözelliklere sa-hiptir.
B. Bireyler arasında bazı farklılıklar vardır.
C. Toplum, bireylerden oluşur.
D. Bireysiz toplum düşünülemez.
14.Aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A. Toplumu, bireyler meydana ge-tirir.
B. Bütün insanların ilgi alanları aynıdır.
C. Barınma ve beslenme, temel ihtiyaçlarımızdandır.
D. Bazı yönlerimizle birbirimize ben-zeriz.
15. Bir insanın nüfus cüzdanına ba-karak onun hakkında aşağıdaki bilgilerden hangisini öğrenemeyiz?
A. Adını
B. Yaşını
C. İlgi alanlarını
D. Doğum yerini
16. Aşağıdakilerden hangisi olumsuz bir duygudur?
A. şaşkınlık C. sevinç
B. kıskançlık D. Hoşgörü
Muhteva.com
17. Arkadaşımızın doğum gününde ona hediye almak, insanlara karşı
..................... ... olduğumuza bir
örnektir.
Bu cümle aşağıdaki sözcüklerden hangisiyle tamamlanabilir?
A. hoşgörülü
B. saygılı
C. soğuk kanlı
D. duyarlı
18. İnsanların tümünde rastlayabile-ceğimiz çeşitli ortak özellikler vardır.
Aşağıdakilerden hangisi insan-ların sahip olduğu bu ortak özel-liklerden biridir?
A. Futbol oynamaktan hoşlanma
B. Beslenme ihtiyacı
C. Resim çizmekten hoşlanma
D. İyi dercede piyano çalabilme
19. Aşağıdakilerden hangisi hoşgö-rülü bir kişinin davranışlarından biri olamaz?
A. Başkalarının fikirlerine saygı göstermek
B. Hatalı davranışlarda bulunan arkadaşlarımızı uyarmak
C. Hatalı davranışları görmemezlik-ten gelmek
D. Yapıcı eleştirileri kabul etmek
20. Eğer bir konuda bizden farklı düşü-nen arkadaşımıza saygı duyarsak, bu durum bizim, insanlara karşı ....................o lduğumuzu gösterir.
Bu cümleyi aşağıdakilerden han-gisiyle anlamlı hale getirebiliriz?
A. hoşgörülü
B. duyarsız
C. duyarlı
D. temkinli
21. İnsanların birbirlerine saygı gös-termesinin nedeni aşağıdakiler-den hangisiyle en iyi açıklanabilir?
A. Saygı göstermek temel bir ihti-yaçtır.
B. Uyum içinde yaşamak, bireylerin birbirlerine saygı göstermesini gerektirir.
C. İnsanlar, sadece menfaatleri için başkalarına saygı gösterirler.
D. Başkalarına saygılı olmak bir zorunluluktur.
• Nihal, başkalarının düşüncelerini dikkate almaz
•Özer, sadece kendi isteklerine önem verir.
• Füsun, her türlü farklılığı anlayışla karşılar.
• Sedat bazı arkadaşlarıyla iyi geçinemez
22Yukarıda sözü edilen öğrenciler-den hangisinin hoşgörülü olduğu-nu söyleyebiliriz?
A. Nihal
C.Füsun
B. Özer
D. Sedat
23. Aşağıdakilerden hangisi doğru-dur?
A. Bir davranışta bulunurken sade-ce duygularımızla hareket etmek hata yapmamıza neden olabilir?
B. Bir arkadaşımız yanlışşeyler düşünüyor da olsa onu uyarmak bize düşmez.
C. Hoşgörülü olmanın en önemli şartlarından biri de düşünceleri-mizi kendimize saklamaktır.
D. Hoşgörülü olmak başkalarını anlıyormuş gibi görünmektir.
Elif tüm sevdiklerinin doğum gün-lerini hatırlar. Çok ufak bile olsa onlara doğum günlerinde mutlaka bir hediye verir. Arkadaşlarının se-vinçlerini ve üzüntülerini paylaşır.
24Metne göre Elif için aşağıdakiler-den hangisini kesin olarak söyle-yebiliriz?
A. başarılıdır
B. duyarlıdır
C. hoşgörülüdür
D. cömerttir
25. Başkalarının sevinç ve üzüntülerini; kısacası duygularını paylaşmak
Yukarıdaki cümleyi aşağıdakiler-den hangisiyle tamamlarız?
A. iyi niyettir
B. hoşgörüdür
C. duyarlılıktır
D. iyimserliktir
26................... .... zihinsel faaliyetler sonucunda ortaya çıkar.
Bu cümle aşağıdaki kelimelerden hangisi ile tamamlanabilir?
A. His
B. Düşünce
C. Davranış
D. Duygu
27.Aşağıdakilerden hangisi bazı olaylar karşısında hissettiğimiz duygulara örnek olamaz?
A. Elektrikler kesildiğinde karanlık-tan korkmak
B. Öğretmenin sorduğu soruya en doğru cevabı vermek
C. Muhtaç birini gördüğümüzde ona acımak
D. Arkadaşlarımızın başarılarına sevinmek
28. Dünyanın çeşitli yerlerinde mey-dana gelen doğal afetler, başka ülkelerde yas ilan edilmesine ne-den olabiliyor. Bu durum, insanla-rın ..................... ..... davrandık-larını gösterir.
Bu metin aşağıdaki sözcüklerden hangisi ile tamamlanmalıdır?
A. duyarlı
B. tedbirli
C. hoşgörülü
D. önyargılı
29.Bireyler arasındaki ..................... .
farklılıklarını kabul etmek................ .
olmanın gereğidir.
Bu cümleyi anlamlı hale getirmek için boş bırakılan yerlere sıra-sıyla aşağıdakilerden hangilerini getirmeliyiz?
A. düşünce / hoşgörülü
B. fikir / duyarlı
C. İhtiyaç / merhametli
D. yetenek / cesur
30. Aşağıdaki davranışlardan hangisi yanlıştır?
A. Arkadaşlarımızın duygularını pay-laşmak
B. Öfkelenmiş birine öfkeyle karşılık vermek
C. Farklılıkları anlayışla karşılamak
D. Kendi hatamızı kabul etmek
31. Aşağıdakilerden hangisi, diğer-lerini de kapsayıcı bir özelliğe sa-hiptir?
A. aile
B. birey
C. toplum
D. okul
32. Bireyler, birtakım ortak özelliklere sahiptirler.
Aşağıda verilenlerden hangisi bu ortak özelliklerden biri olamaz?
A. Toplumu oluşturmaları
B. Temel ihtiyaçlarının birbirine ben-zemesi
C. Yetenekleri
D. Toplumun bir ferdi olmaları
33. İnsanlar arasında hem benzerliklere hem de farklılıklara rastlarız.
Buna göre, aşağıdakilerden han-gisi tüm bireylerde aynı olan bir özelliktir?
A. Giyim tarzı
B. Beslenme ihtiyacı
C. İlgi alanları
D. Liderlik becerisi
34.
I. 1995 yılında doğdum.
II. 2002 yılında ilköğretime başladım.
III. 2004 yılında abla oldum.
Yukarıdaki olayların doğru kro-nolojik sıralaması aşağıdakiler-den hangisidir?
A. I-II-III
C. II -I-III
B. III-II-I
D. II-I-III
35. Aşağıda verilen bilgilerden han-gisi yanlıştır?
A. Barınmak insanların ortak özellik-lerindendir.
B. İnsanların benzerliklerinin ya-nında farklılıkları da vardır.
C. Toplumda, farklı bireyler yok de-necek kadar azdır.
D. Farklılıklara saygı hoşgörülü davranmaktır.
36. Aşağıdaki bilgilerden hangisi doğru değildir?
A. Hepimizin bazı ortak özellikleri olsa da aslında birçok yönden birbirimizden farklıyız.
B. Bireysel farklılıklara saygılı olma-lıyız.
C. Farklılıklar toplum için zenginliktir.
D. Toplumda farklılıkları azaltmaya çalışmalıyız.
37. Düşündüklerimizi gerçek hayatta
uyguladığımızda ..................... ......
ortaya çıkar.
Bu cümleyi tamamlayan en uy-gun kelime aşağıdakilerden han-gisidir?
A. düşüncelerimiz
B. duygularımız
C. hislerimiz
D. davranışlarımız
38
................... ifade etmek, bireyin
..................... ..becerisini geliştirir. İyi
iletişim kurabilen bireyler de kendi-lerine güven duyarlar.
Boş bırakılan yerlere aşağıdaki-lerden hangilerini getirirsek cüm-leyi anlamlı hale getirmiş oluruz?
A. duygularını / iletişim
B. davranışlarını / iletişim
C. düşüncelerini / sportif
D. davranışlarını / sportif
39. Bir olay karşısında bizden farklı tep-ki gösteren insanlar olabilir. Bu durumda onları doğal karşılamak, ..................... .olmanın gereğidir.
Bu metin, aşağıdaki kelimelerden hangisiyle tamamlanabilir?
A. duyarlı C. duygulu
B. hoşgörülü D. merhametli
40. Kantinden aldığımız çikolatayı sıra arkadaşımızla paylaşmak güzel bir davranıştır. Böyle davranırsak, ....................h areket etmiş oluruz.
Bu cümleyi aşağıdakilerden han-gisiyle anlamlı hale getirebiliriz?
A. ciddi C. duyarlı
B. hoşgörülü D. sakin
41. Bir insana ait olan özellikler o in-sanın ..................... .oluşturur.
Bu cümle aşağıdakilerden hangi-siyle tamamlanabilir?
A. kimliğini
B. ihtiyaçlarını
C. hayatını
D. yeteneklerini
42. Aile tarihimizi araştırırken aşağı-dakilerden hangisinden yararlan-mayız?
A. Aile fotoğrafları
B. Büyüklerimizin anlattıkları
C. Eski eşyalardan
D. Tarih kitaplarından
43. Aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A. Halk oyunlarımız millî kültürü-müzü yansıtır.
B. Gelenek ve görenekler zamanla değişikliğe uğrayabilir.
C. Her toplumda düğünler ve bay-ramlar aynışekilde kutlanır.
D. Bir topluma ait kültürel eser o toplumun millî kültürünü oluştu-ran öğelerdendir.
44................... . yöntemiyle, geçmişle-rini merak ettiğimiz atalarımız hak-kında bilgi edinebiliriz. Bunun için, öncelikle akrabalarımızla görüşüp çeşitli bilgiler edinir, sonra da bun-ları ....................
Boş bırakılan yerlere aşağıdaki-lerden hangilerini koyarsak, bu metni anlamlı hâle getirmiş olu-ruz?
A. Tarih / kaydederiz
B. Sözlü tarih / arşivleriz
C. Yakınlarımızın / arşivleriz
D. Kronoloji / kullanırız
45. Aşağıdakilerden hangisi millî kül-türümüzü oluşturan öğelerden bi-ri olamaz?
A. Bayramlarımız
B. Düğünlerimiz
C. Depremler
D. Oynadığımız oyunlar
46. Aşağıdaki tarihlerden hangisinin Millî Mücadele açısından bir öne-mi yoktur?
A. 30 Ağustos 1922
B. 14 Şubat 1925
C.23 Nisan 1920
D. 19 Mayıs 1919
47. Kültürel unsurlardan hangisi ko-runmazsa, o millete ait duygu ve düşüncelerin gelecek nesillere aktarılmasında aksama olur?
A. Dil
B. Giyim-kuşam kültürü
C. Yemek kültürü
D. Eğlence kültürü
48. Aşağıdaki kültürel öğelerden han-gisi tüm dünyada benzer özellik-lere sahiptir?
A. Sünnet törenleri
B. Yerel halk oyunları
C. Futbol maçları
D. Eğlence kültürü
49. Bir milletin ..................... .. devam
ettirmesinde,........ ..............öğelerin
korunması ve gelecek nesillere aktarılması oldukça önemlidir.
Bu cümleyi anlamlı hale getirecek kelimeler aşağıdakilerin han-gisinde sırasıyla verilmiştir?
A. varlığını / kültürel
B. geleceğini / ekonomik
C. geçmişini / ekonomik
D. gelişmesini / ekonomik
50. Aile ile ilgili aşağıdakilerden han-gisi söylenemez?
A. Toplumun temel kurumlarından biridir.
B. Anne, baba ve çocuklardan oluşur.
C. Üyeleri arasında dayanışma vardır.
D. Her ailede evin geçimini baba sağ-lamak zorundadır.
51. Türk milleti, I. Dünya Savaşı'ndan sonra Millî Mücadele'yi başlatmıştır.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde Millî Mücadele'nin başlamak üze-re olduğu dönemle ilgili yanlış bir bilgi verilmiştir?
A. Osmanlı Devleti Savaştan galip ayrılmıştı.
B. Ordularımız dağıtılmış ve silahla-rımıza el konulmuştu.
O Ulaşım ve haberleşme araçları-mız düşmanlarca denetim altına alınmıştı.
D. Osmanlı Devleti, halkının mal ve can güvenliğini sağlayamıyordu.
52. Sözlü tarih yöntemiyle aile tarihimiz hakkında araştırma yaparken ba-zen çeşitli ................... rastlarız.
Bunlar, geçmişimizi daha iyi aydın-latan nesnelerdir.
Bu metin hangi sözcükle tamam-lanmalıdır?
A. kitaplara B. insanlara
O kanıtlara D. bilgilere
53. I. Mustafa Kemal'in Samsun'a çık-ması
II. Cumhuriyet'in ilanı
III. Büyük Millet Meclisinin açılması
IV. Sivas Kongresi
Yukarıdaki olayların kronolojik sıralaması hangi seçenekte doğ-ru olarak verilmiştir?
A. I-II-III-IV
B. I-IV-III -II
C. IV-I-III-II
D. II-IV-I-III
54.Aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A. Cumhuriyetten önce devletimizin adı Osmanlı Devleti'ydi
B. Osmanlı Devleti Birinci Dünya Savaşı'ndan yenik ayrıldı.
C. Birinci Dünya Savaşı'nda kay-bettiğimiz toprakları geri almak için kutuluş savaşını başlattık.
D. Birinci Dünya Savaşı'ndan sonra yapılan ateşkes anlaşmasıyla yurdumuzun her tarafı işgal edildi.
55.19 Mayıs 1919'un milletimiz için önemi nedir?
A. Cumhuriyet bu tarihte ilan edil-miştir.
B. Atatürk, bu tarihte Samsun'a çıka-rak Millî Mücadele'yi başlatmıştır.
C. TBMM bu tarihte açılmıştır.
D. Millî Mücadele bu tarihte son bul-muştur.
56................... ... oluşturan bireyler
arasında ..................... bağı bulun-maktadır. Bu nedenle bireyler ara-sında çok sıkı ilişkiler mevcuttur.
Bu metin, sırasıyla aşağıdaki söz-cüklerden hangileriyle tamam-lanmalıdır?
A. Aileyi / akrabalık
B. Sosyal örgütleri / arkadaşlık
C. Aileyi / komşuluk
D. Grupları / hemşehrilik
I. Akrabalık ~» Bireylerin kan bağı veya evlilik yoluyla birbirine bağlı olması
II. Aile -> Anne, baba ve çocuklar-dan oluşan en küçük topluluk
III. Evrensel değerler -* Bir milleti diğer milletlerden ayıran özellik-ler
57Yukarıdaki eşleştirmelerden han-gisi veya hangileri yanlıştır?
A. Yalnız C. Yalnız
B. Yalnız II D. I ve II
..................... , kişilerle görüşülerek
anılarının kaydedilmesi ve bu kayıt-ların arşivlenmesidir:
58Bu cümleyi tamamlayan en uygun ifade aşağıdakilerden hangisidir?
A. Röportaj
B. Sözlü tarih yöntemi
C. Kronoloji
D. Kültürel öge
59................... . tarihimizi öğrenmek
için, sözlü tarih yöntemine ve ata-larımızdan kalan ................... niteli-ğindeki belge ve nesnelere başvu-ruruz.
Bu metin aşağıdaki sözcüklerden hangileriyle tamamlanabilir?
A. Aile / kanıt
B. Toplum / yazılı
C. Devlet / hikaye
D. Savaş / şiir
60. Aşağıdakilerden hangisi yan-lıştır?
A. Milli kültürümüz, bizi diğer top-lumlardan ayıran özelliklerimiz-den oluşur.
B. Değerler, bir toplumun kabul et-tiği ortak düşünce ve ahlâk ku-rallarıdır.
C. Bir milletin varlığını devam ettir-mesinde kültürel öğeler önemli yer tutar.
D. Dünyadaki tüm toplumlar aynı kültürel özelliklere sahiptir.
61. Bir ..................... .... nesilden nesile
aktarılarak günümüze kadar gelme-sine, ..................... ...denir.
Bu cümlede boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden han-gileri getirilmelidir?
A. kültürel farklılığın / kültürel de-vamlılık
B. kültürel benzerliğin / kültürel ko-ruma
C. kültürel çalışmanın / kültürel ha-reketlilik
D. kültürel öğenin / kültürel süreklilik
62. Kültürel öğelerin uygulanmasında
zamanla oluşan ..................... .......
kültürel değişme denir.
Bu cümle aşağıdaki fadelerden hangisi ile tamamlanabilir?
A. benzerliklere
B. sahip çıkmaya
C. farklılıklara
D. değerlere
63. Aşağıdaki ifadelerden hangisi kültür kavramını tanımlar?
A. Kültürel değerlerin, kanıtların, alışkanlıkların, bilginin ve davra-nışların kuşaktan kuşağa aktarıl-ması
B. Bir topluma özgü duygu, düşün-ce, inanç ve yaşam biçimi
C. Duygu ve düşüncelerin nesilden nesile aktarılmasında kullanılan araç
D. Bir toplumun kabul ettiği uluslar-arası antlaşmalar
64. Millî Mücadele'nin kazanılmasın-da aşağıdakilerden hangisi etkili olmamıştır?
A. Türk hakinin kahramanlığı
B. Atatürk'ün liderliği
C. Birçok ülkenin Türkiye'ye askerî yardımda bulunması
D. Türk milletinin birlik ve beraberliği
65. Aşağıdakilerden hangisi Millî Mü-cadele'nin izlerinden biri değildir?
A. Zafer anıtları
B. Kabirler ve şehitlikler
C. Gazilere ait madalyalar
D. Milli parklar
66. |. Lider -» Bir topluluğu belli bir amaç
etrafında toplayan ve onları yön-lendiren kişi
II. Milli Mücadele -> Devletlerin, arala-rındaki anlaşmazlıkları silahlı müca-dele yoluyla çözmeye çalışması
III. Savaş -> Türk halkının yurdunu ve bağımsızlığını korumak için ortaya koyduğu mücadele
IV. 19 Mayıs 1919 -> Gençlik ve Spor Bayramı
Yukarıdaki eşleştirmelerden ikisi yanlıştır.
67.Buna göre hangi seçenekteki te-rimler yer değiştirirse eşleştirme-ler doğru yapılmış olur?
A. I ve III B. I ve II
C. II ve III D. I ve IV
68. Türkiye Büyük Millet Meclisi............
açılmıştır.
Yukarıdaki cümleyi aşağıdakiler-den hangisi ile tamamlarız?
A. 23 Nisan 1920'de
B. 29 Ekim 1923'te
C. 23 Nisan 1923'te
D. 29 Ekim 1920'de