8. Sınıf Türkçe - 1. Dönem 1. Yazılı Soruları ve Cevapları (2016 - 4)

0 Üye ve 3 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Uyanan Gençlik

  • ******
  • Join Date: Kas 2010
  • Yer: HATAY
  • 7462
  • +547/-0
  • Cinsiyet: Bay
Ben ezelden beridir hür yaşadım,hür yaşarım.
Hangi çılgın bana zincir vuracakmış?Şaşarım!
Kükremiş sel gibiyim,bendimi çiğner,aşarım.
Yırtarım dağları,enginlere sığmam taşarım.

Mehmet  Akif  ERSOY

1- Yukarıdaki dörtlüğü açıklayınız ?( 10 puan )

2-  Dörtlükteki sıfat ve zamirleri bulup çeşitlerini yazınız. ( 10 puan )
Ön ad (Sıfat)            çeşidi             Adıl( zamir) :          çeşidi:

3-
Dinle, sana bir nasihat edeyim:
Hatırdan,gönülden geçici olma.
Yiğidin başına bir iş gelince,
Anı yad ellere açıcı olma.

Mecliste arif ol,kelamı dinle.
El iki söylerse sen birin söyle.
Elinden geldikçe sen eylik eyle.
Hatıra dokunup yıkıcı olma.
Karacaoğlan

Yukarıdaki  dörtlükleri  şekil  yönünden  inceleyiniz? (ölçü, uyak şeması, uyak çeşidi) ( 10 puan )

4-
a) Halk şiirinden sesteş (eş sesli) ,eş anlamlı (anlamdaş) yakın anlamlı birer sözcük bulup yazınız( 6 puan )
Sesteş:
Eş anlamlı:
Yakın anlamlı:

b) Dörtlüklerden birer ad ve sıfat tamlaması örneği yazınız. ( 4 puan )
Ad tamlaması:
Sıfat tamlaması:

5- Aşağıdaki tümcelerde geçen altı çizili kelimelerin hangi anlamlarda kullanıldıklarını belirtiniz?(temel,yan..vb.)
Babam kilidin dilini onarmaya çalışıyor.(....................................)
Delinin dilinden ancak deli anlar..(..............................................)
Bu yol geçen yıl açılmıştı.(..........................................................)
Bir aspirin al,başının ağrısı geçer.(.............................................)
Su,  yatağını er geç bulur.(...............................)

6- Aşağıdaki cümlelerde geçen ad aktarmalarını ve dolaylamaları bulunuz?( 6 puan )
a) Mavi bereliler büyük başarı kazandılar..(...............)
b) Bu kulübecikte on can yaşıyor..(............................)
c) Maçı kapalıda izleyeceğiz sanırım. (......................)

7-    Aşağıdaki tümcede altı çizili sözcükleri anlam ilişkisi (soyut-somut) yönüyle inceleyiniz.( 4 pu)
Tatlı yiyelim tatlı konuşalım.

8- “ İnsan kişiliğini oluşturan etmenlerden biri de, onun kendi kafasıyla düşünmesidir. Oysa genellikle bunun tersi olmaktadır. Kendi kafasıyla düşünmeyi bir yana bırakalım, çoğu başkalarının kafasının hizmetçisi olmayı erdemlilik sayıyor. İnsanı insanlığından uzaklaştıran bir tutumun erdemlilik sayılması ise önemli bir çelişkidir.”
Yukarıdaki paragraftan çıkarılabilecek ana düşünceyi yazınız.( 5 puan )

9.Aşağıdaki tümcenin yazım yanlışlarını bulunuz.( 5 puan )
”Bu  solana birtakım koltuk sığarmı?” diye her hangi birine sorsan bir şey söyleye bilir.
 
10.”Her insan kendi adasında yaşar .” Sözünü açıklayan planlı bir yazma çalışması yapınız. ( 30 puan ) (başlık,plan,yazım noktalama,konuyu anlama ifade etme ve özgünlüğe dikkat ederek...)

BAŞARILAR DİLERİM...


CEVAP ANAHTARI

1- Şair bu dörtlükte eskiden beri Türk milletinin özgür yaşadığını,bu özgürlüğünü kaybetse bile en kısa zamanda tekrar özgürlüğüne kavuştuğunu daima da özgür kalacağını.Kendisinin ve Türk milletinin özgürlüğünü elinden almak isteyenlere (çılgın olarak nitelendiriyor)şaşıracağını anlatıyor.Böyle davrananlar karşısında bir sel gibi olunacağını bütün engellerin aşılacağını ifade ediyor.

2-
Ön ad (Sıfat)                çeşidi                                  adıl( zamir) :                çeşidi:
hangi                            soru                                   ben                               kişi
kükremiş                      niteleme                              bana                             kişi
bendimi                        iyelik

3-
Dinle, sana bir nasihat edeyim:                      a
Hatırdan,gönülden geçici olma.                     b
Yiğidin başına bir iş gelince,                         c
Anı yad ellere açıcı olma.                              b

uyak çeşidi:  -ci olma :redif 
-ç yarım uyak 

Mecliste arif ol,kelamı dinle.                           d
El iki söylerse sen birin söyle.                         d
Elinden geldikçe sen eylik eyle.                       d
Hatıra dokunup yıkıcı olma.                            b

-le   tam uyak
11’li hece ölçüsü

4 – a ) Sesteş: el     Eş anlamlı: nasihat - öğüt         Yakın anlamlı: söyle - de                                           
b)  ad tamlaması: yiğidin başı     sıfat tamlaması : bir nasihat

5-Babam kilidin dilini onarmaya çalışıyor.(.....yan anlam.........)
Delinin dilinden ancak deli anlar..(.......mecaz anlam........)
Bu yol geçen yıl açılmıştı.(...............temel anlam............)
Bir aspirin al,başının ağrısı geçer.(.........terim anlam........)
Su,yatağını er geç bulur.(...........yan anlam........)

6-
a)Mavi bereliler büyük başarı kazandılar..(.......mavi bereliler:dolaylama...........)
b) Bu kulübecikte on can yaşıyor..(....................can :               ad aktarması..........)
c) Maçı kapalıda izleyeceğiz sanırım. (..............kapalı : kapalı spor salonu..ad aktarması.)

7-Tatlı yiyelim derken tatlı somut anlamda kullanılmıştır.
Tatlı konuşma da ise soyut anlamlı kullanılmıştır. Tatlı konuşmak kırıcı olmayan, güzel konuşma anlamındadır.
 
8- Ana düşünce : İnsanı kişilikli ve erdemli kılan, özgür düşünebilmedir.

9-  ”Bu salona bir takım koltuk sığar mı?” diye herhangi birine sorsan bir şey söyleyebilir.