Beşir Ayvazoğlu kimdir?
(1953 Zara, Sivas), edebiyatçı, şair, yazar, gazeteci.
Asıl ismi "Beşir Ayvaz" olup 11 şubat 1953 tarihinde Sivas’ın Zara ilçesinde doğmuştur. Sivas 'ta ilk ve orta öğreniminin ardından 1975'te Bursa Eğitim Enstitüsü Edebiyat Bölümünü'nü tamamlamıştır. Çeşitli liselerde Türkçe ve edebiyat öğretmenliği yapmış, TRT’de uzman olarak çalışmıştır. Lise yıllarında mahallî gazetelerde amatör olarak yürüttüğü gazetecilik mesleğine Hergün, Tercüman, Türkiye, Zaman ve Yeni Ufuk gazeteleriyle, Aksiyon dergisindeki köşe yazarlığı ve yöneticilik ile devam etmiştir. 1985-1991 yılları arasında Tercüman gazetesinin “Kültür-Sanat” yönetmenliği yapmıştır. Yeni Ufuk gazetesinde ise genel yönetmen olarak çalışmıştır. Dergâh, Kubbealtı Akademi, Hareket, Hisar, İzlenim, Türk Edebiyatı, Türkiye Günlüğü, Yeni Türkiye gibi dergilerde birçok deneme ve makale yayımlamışltır. Bir ara Kültür Bakanlığı danışmanı olarak görev yapmıştır.
ADTYK Atatürk Kültür Merkezi, İstanbul Şehir Tiyatroları Repertuar Kurulu, TDV İslâm Ansiklopedisi Türk Dili ve Edebiyatı Merkez ilim ve Redaksiyon Kurulu üyeliklerinde bulunmuştur. Ayrıca CNN Türk’te Hilmi Yavuz’la birlikte iki yıl “Gökkubbemiz” adlı kültür programını hazırlamış ve Kasım 2001-Temmuz 2005 tarihleri arasında Radyo ve Televizyon Üst Kurulu üyesi olarak görev yapmıştır. TRT 2’de “Bir Tepeden” adlı bir kültür programı hazırlayan yazar, halen Türk Edebiyatı Dergisi’nin genel yayın yönetmenliğini yürütmekte ve Zaman gazetesinde köşe yazarlığı yapmaktadır. Türkiye Yazarlar Birliği, iLESAM, Çocuk Vakfı ve Sezer Tansuğ Kültür ve Sanat Vakfı’nın kurucu üyeleri arasında yer alıp Türkiye Gazeteciler Cemiyeti'in de üyesidir. Şiir, deneme, araştırma, inceleme ve biyografi alanında yayımlanmış çok sayıda kitabı bulunmaktadır.
Şuan 15 Nisan 2015'te kurulmuş olan haber sitesi Karar.com'da köşe yazarlığı yapmaktadır. Ayvazoğlu aynı zamanda İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi'nde İstanbul Toplum ve Edebiyatı derslerine girmektedir.
Eserleri bozgunda fetih rüyası
Bakardım Güneş Avuçlarımda
Şiirler
Gülnâme
Şiir ve Hakikat
Divanyolu
Derkenar
Altın Kapı
Aşk Estetiği
İslam Estetiği ve İnsan
Geleneğin Direnişi
Yaza Yaza Yaşamak
Ateş Çiçek Lâle
Aslanlar, Tilkiler ve Eşekler
Geçmişi Yeniden Kurmak
Defterimde Kırk Suret
Altı Çizili Satırlar
Şehir Fotoğrafları
1924 Bir Fotoğrafın Uzun Hikâyesi
Divanyolu / Bir Caddenin Hikayesi
Türkün Kültür Coğrafyasında Bir Gezinti
Alatav'dan Şardağı'na Kültür Coğrafyamızda Gezintiler
Ney'in Sırrı
Kuğunun Son Şarkısı
Halk Şiirinden Tarihe
Siretler ve Suretler
İstiklal Marşı Tarihi ve Manası
Mehmed Akif ve Safahat
Dede Efendi
Fuzuli Kitabi
Şeyh Galib kitabı
Muhammed İkbal Kitabi
Büyük Ağa: Tarık Buğra
Güneş Rengi Bir Yığın Yaprak / Tarık Buğra
Yahya Kemal / Eve Dönen Adam
Yahya Kemal'den Fuat Bayramoğlu'na Karaçi Mektupları
Bozgunda Fetih Rüyası / Yahya Kemalin Biyografik Romanı
Doğu-Batı Arasında Peyami Safa
Peyami / Hayatı, Sanatı, Felsefesi, Dramı
Ömrüm Benim Bir Ateşti/ Ahmet Haşim'in Hayatı, Sanatı, Estetiği, Dramı
Florinalı Nazım ve Şaşalı Edebi Hayatı / Kainatça Tanınmış Türk Şiir Kralı
Güller Kitabı / Türk Çiçek Kültürü Üzerine Bir Deneme
Tanrıdağı'ndan Hıra Dağı'na / Milliyetcilik ve Muhafazakarlik Uzerine Yazilar
Saatler,Ruhlar ve Kediler
Şiirler
Gülnâme
Şiir ve Hakikat
Divanyolu
Derkenar
Altın Kapı
Aşk Estetiği
İslam Estetiği ve İnsan
Geleneğin Direnişi
Yaza Yaza Yaşamak
Ateş Çiçek Lâle
Aslanlar, Tilkiler ve Eşekler
Geçmişi Yeniden Kurmak
Defterimde Kırk Suret
Altı Çizili Satırlar
Şehir Fotoğrafları
1924 Bir Fotoğrafın Uzun Hikâyesi
Divanyolu / Bir Caddenin Hikayesi
Türkün Kültür Coğrafyasında Bir Gezinti
Alatav'dan Şardağı'na Kültür Coğrafyamızda Gezintiler
Ney'in Sırrı
Kuğunun Son Şarkısı
Halk Şiirinden Tarihe
Siretler ve Suretler
İstiklal Marşı Tarihi ve Manası
Mehmed Akif ve Safahat
Dede Efendi
Fuzuli Kitabi
Şeyh Galib kitabı
Muhammed İkbal Kitabi
Büyük Ağa: Tarık Buğra
Güneş Rengi Bir Yığın Yaprak / Tarık Buğra
Yahya Kemal / Eve Dönen Adam
Yahya Kemal'den Fuat Bayramoğlu'na Karaçi Mektupları
Bozgunda Fetih Rüyası / Yahya Kemalin Biyografik Romanı
Doğu-Batı Arasında Peyami Safa
Peyami / Hayatı, Sanatı, Felsefesi, Dramı
Ömrüm Benim Bir Ateşti/ Ahmet Haşim'in Hayatı, Sanatı, Estetiği, Dramı
Florinalı Nazım ve Şaşalı Edebi Hayatı / Kainatça Tanınmış Türk Şiir Kralı
Güller Kitabı / Türk Çiçek Kültürü Üzerine Bir Deneme
Tanrıdağı'ndan Hıra Dağı'na / Milliyetcilik ve Muhafazakarlik Uzerine Yazilar
Tarih, edebiyat ve sanat dünyasının tanınmış simalarından, Türk Edebiyatı dergisinin genel yayın yönetmeni Beşir Ayvazoğlu’nu kısaca kütüphane sevdalısı olarak nitelemek yanlış olmaz. Kendisiyle romancı, tarihçi ve yayıncı kimliği süzgecinden kültür dünyamız üzerine konuştuk…
Çalışmalarınız ve kitaplarınız ilgiyle takip ediliyor. Yayıncılık sahasında büyük emekleriniz var. Bu gayretinizin motive edici gücü, sırrı nedir?
Gençlere başarılı olmanın sırrı nedir diye sorduklarında şunu söylüyorum: Kararlı, istikrarlı, sabırlı ve azimli olmak. Kilitlendiğiniz hedefe, engelleri eninde sonunda aşacağınızı bilerek ve o engellerle mücadele ederek ilerlemelerini tavsiye ederim. Takipçi olmalarını, kendilerine geniş ilgi alanları edinmelerini, meraklı olmalarını söylerim. Her işin başı meraktır. İlmin de, felsefenin de, sanatın da başında merak vardır.
Ben meraklıyım; her şeyi merak eder, önünü arkasını araştırırım. Merak ettiğim, ilgi alanıma giren konuların peşini de hiç bırakmam. Yazdığım konuların dosyalarını bile kapatmam. Hani fikr-i takip diyorlar ya, çok önemli… Dolayısıyla gençlere aslında kendi tecrübelerimi ve çalışma metodumu anlatırım. Çok çalışırım; çalıştığım konuya konsantre olduktan sonra bazen on-on beş saat masanın başından kalkmadığım olur. Zaten çok çalışmadan başarılı olunamaz. Başarının kestirme bir yolu yok. Kısa sürede elde edilmiş, başarı gibi görünen şeyler aslında balon gibidir, hemen sönüverir. Büyük başarılar büyük emek ister. Dehanın yüzde doksan dokuzu çalışmaktır. Dedim ya, dosyaları hiç kapatmam. İlgi alanlarım geniştir; okurken, çalışırken, gazeteleri, mecmuaları vb. tararken, ilgi alanıma giren şeyleri seçerim. Eğer tek konu ile ilgileniyorsanız, mesela taradığınız bir mecmua koleksiyonundan sadece ilgilendiğiniz şeyi görürsünüz. İlgi alanınız genişse ilgilendiğiniz her şeyi görüverirsiniz. Eğer meraklıysanız, şuurunuz, dikkatiniz uyanıksa bazen bir şeyi ararken aramadığınız şeyleri de bulursunuz. Benim yazdıklarım arasında aramadığım halde bulduklarım bir hayli yekûn tutar.
Kaynak: Yedikıta Dergisi 71. sayısından (Temmuz 2014)