0-6 Yaş Gelişim Aşamaları

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı drfm

  • ****
  • Join Date: Eki 2008
  • Yer: Antalya
  • 354
  • +32/-0
  • Cinsiyet: Bay
0-6 Yaş Gelişim Aşamaları
« : 01 Aralık 2008, 22:17:27 »
0-6 Yaş Gelişim Aşamaları

Giriş

Okulöncesi dönemdeki çocuklar meraklı, araştırıcı, hayal güçleri kuvvetli ve sorgulayıcıdırlar. Bu nedenle çocukların bu yöndeki gelişimlerini desteklemek amacıyla, onların araştırabilecekleri, meraklarını giderebilecekleri, neden sonuç ilişkisini görebilecekleri, çeşitli fikirler öne sürerek tahminlerde bulunabilecekleri fırsatlar verilmeli ve bu yönde eğitim ortamları hazırlanmalıdır. Bu da çocukların merak ve araştırma duygularını geliştirici ve zihinsel yeteneklerini uyarıcı etkinliklerden biri olan "fen etkinlikleri" ile mümkündür.

Okulöncesi dönemde fen etkinlikleri fen bilimlerine ilişkin bilgilerin çocuğa aktarılması olmayıp, çocuğun bunları yaparak ve yaşayarak öğrenmesidir. Ezbere bir fen bilgisi aktarımı çocuğun zihinsel gelişimine katkısı olmayıp, sadece bilgilerin artmasına yarar. Oysa ki, okulöncesi yıllarda önemli olan çocuğun araştırma, inceleme ve gözlem becerilerini geliştirerek, sağlam bilimsel temeller oluşturması ve bilimsel düşünmeyi öğrenebilmesidir. Anaokullarında çocukların yaparak öğrenmeleri ile gerçekleştirilecek fen çalışmaları sırasında çocuk gözlem yapma, soru sorma, fikirler ileri sürme, tahmin etme, iletişim kurma, düşüncelerini başkaları ile paylaşabilme ve neden sonuç ilişkisini kavrama fırsatına sahip olacaktır. Bu nedenle, fen etkinliklerine çocuğun merak duygusunu uyaracak ve doğal merakını tatmin edecek doğal ortamın yaratılmasıyla başlanmalıdır. Esas olan çocuğun merakını giderebilmesi için sorular sorması ve bu sorulara cevap bulabilmesi için gözlem inceleme ve araştırma yapmasıdır.

Okulöncesi çocuklar için fen öğretiminin başlangıç noktası onların doğal çevreleridir.
Çeşitli çevre gezileri ve yürüyüşler onlara gözlem ve inceleme yapma fırsatı verirken, doğadaki değişimler (mevsimler, gün, hava durumu gibi). Onlara sorgulama ve araştırma olanakları yaratabilir. Ayrıca çevrelerindeki bitkiler, hayvanlar, taşlar, bulutlar, yeryüzü, canlı ve cansız bütün nesneler onlarda heyecan yaratır ve onlara araştırma fırsatları sunar. Bu nedenle öğretmen iyi bir gözlemci olup, çocukların ihtiyaç duydukları her an onları bu tür etkinliklere yönlendirebilmeli ve her konuda sorular sorarak, gözlem, inceleme, araştırma ve sorgulama yeteneklerini geliştirebilmelidir.

Çevrimdışı drfm

  • ****
  • Join Date: Eki 2008
  • Yer: Antalya
  • 354
  • +32/-0
  • Cinsiyet: Bay
0-6 Yaş Gelişim Aşamaları
« Yanıtla #1 : 01 Aralık 2008, 22:18:54 »
0-1 AYDA

Yüzü koyun yatırıldığında başını kontrol etme çabası içindedir.4.haftada tutabilir ve kaldırabilir.Eli kapalıdır.Avucunun içine küçük bir nesne dokundurulduğunda sıkıca yakalar.

Yüksek sese tepkide bulunur.

Göz,yakın bir nesne üzerine kısa süre sabitleşebilir.Parlak renkler ve şematik şekiller üzerinde,gözün biraz daha fazla kaldığı izlenebilir.

Tatlı,tuzlu,ekşi,acı besinleri ayırt edebilir.


Çevrimdışı drfm

  • ****
  • Join Date: Eki 2008
  • Yer: Antalya
  • 354
  • +32/-0
  • Cinsiyet: Bay
0-6 Yaş Gelişim Aşamaları
« Yanıtla #2 : 01 Aralık 2008, 22:19:34 »
1-4 AYLARDA

Omuz ve baş kontrolü görülmeye başlar.

3. ve 4.aylar içinde desteklendiğinde kısa bir süre oturabilir.Başını dik tutabilir.Kollarına dayanarak doğrulabilir.

Görme duyusu gelişmiştir.Yatay hareket eden nesneleri izleyebilir.Göz ilgisini çeken nesneler üzerinde daha uzun süre kalır.

Görme ve işitmenin işbirliği görülür.Sesin geldiği yöne bakar.

Çevreye ilgi artar,ayak seslerine beslenme,banyo gibi hazırlıklara tepki verir.

Sosyal gülme 2. ay sonunda görülür.

Esas sesleri taklit etme yeteneği gelişmiştir.

Yakaladığı bir hareketi durmadan tekrar eder.

Çıngırağı hızla sallayınca ses çıkardığını fark eder.Avuç içi ile yakalar.Herşeyi ağzına götürür.

Eller hafif açıktır.


Çevrimdışı drfm

  • ****
  • Join Date: Eki 2008
  • Yer: Antalya
  • 354
  • +32/-0
  • Cinsiyet: Bay
0-6 Yaş Gelişim Aşamaları
« Yanıtla #3 : 01 Aralık 2008, 22:20:19 »
10-12 AYLARDA

Yardımsız ayağa kalkabilir.Tutunarak yürür.Erken yürüme görülebilir.Ortalama yürüme zamanı 13-15 aylar arasıdır.

Yatma durumundan oturmaya geçebilir.Düşmeden,eğilebilir.

Çevrede gördüğü davranışları taklit edebilir.

Parmaklarını deliklere sokmaya çalışır;halkaları yakalar.

Yetişkinlerin sallanarak ve vurarak yaptığı oyunlardan zevk alır.

Üç küpü yan yana getirmeye çalışır.

Ulaşmak istediği nesneyle arasındaki engeli kaldırabilir.Amaç-sonuç bağlantısını kura bilmektedir.Bu ilk zeka belirtisidir.Nesneleri son kayboldukları yerde değil,ilk denemede bulduğu yerde arar.

Topu karşısındaki kilşiye atma denemeleri yapar.

Önceden anlama,kestirme görülür.Annenin kalkmasının onun gideceğine işaret olduğunu sezinlerve ağlayabilir.

Yabancılardan çekinme ve korkma görülür.

Kendini besleme isteği gösterir.Kaşığı kullanmak ister.

Kahkaha ile gülebilir.Sevgi gösterir.

Çevrimdışı drfm

  • ****
  • Join Date: Eki 2008
  • Yer: Antalya
  • 354
  • +32/-0
  • Cinsiyet: Bay
0-6 Yaş Gelişim Aşamaları
« Yanıtla #4 : 01 Aralık 2008, 22:21:12 »
18-24 AYLAR

Sandalyede rahatlıkla oturabilir.

Elinden tutulduğunda,merdivenleri inip-çıkabilir.Tek ayak üstüne atlayabilir.Atlamada iki ayağını birden kullanamaz.

Koşabilir;ancak ani dönüşlerde dengesini kaybeder.

Kaşığı doğru tutar ve ağzına götürebilir.

Araç kullanarak,ulaşmak istediği nesneyi yakalayabilir.

Tekerlekli arabayı çekebilir.Topa tekme vurabilir.

Bebeğinin gözünü,kulağını,ağzını v.b organlarını gösterebilir.

Bazı nesneleri veya canlıları resimlerinden tanır ve gösterir.

Objelerle ilgili etkinliklerde,yatay kavramına doğru bir yöneliş izlenir.

Doğrudan algı alanında olmayan,ancak daha önce gördüğü bir olayı,taklityoluyla,ortaya koyabilir.

İlgi alanında dikkat topalama ve hatırlama süresi,yaklaşık 15 dak.dolaylarındadır.

Yeni etkinlikler dener;beceremediğinde,önce ustalaştığı benzer bir davranışı tekrarlayarak çözüm arar.Düşüncelerini,taklit yoluyla,davranış ve tavır alışlarıkyla ortaya koyar.

Yapması istenen basit istekleri yerine getirebilir.Oyuncaklarını bir sepete koyabilir.

Kitap sayfalarını üçer-beşer çevirebilir;tek tek çevirmeyide becerebildiğini,zaman zaman,ortaya koyar.

Kağıdı katlamaya çalışır;el seçimini ortaya koyar;ancak zamanla bu seçimi kendiliğinden değiştirebilir.

Tahta küpleri kutudaki yerlerine yerleştirebilir.

Bir kelimelik cümleler çoğunlukta olmakla birlikte,iki kelimelik zaman zamanda,üç kelimelik cümleler kurabilir.

Öz-yönelim çok güçlüdür;sevdiği kişi ve nesneleri paylaşmak istemez.Mutluluk ve haz duygularını,yoğun biçimde,belli eder.Utanma,korku,öfke kıskanma duyguları belirir.

Diğer çocuklara ilgi artar.Onlarla birlikte olmak ister;ancak,yan yana sürdürülen paralel oyunlar görülür.

Dışkılama konturaolü gelişmektedir.