Hasta Hakları ve Yönetmeliği..
Tıp öğrencilerine hep öğütleriz: “Masanın diğer tarafında olmayı bilin”. Masanın diğer tarafında olmak, doktora müracat eden bir hastanın ruh halini algılayabilmektir. Hastaların ve yakınlarının hastaneye gelirken önemli endişeleri vardır: Sıra alabilmek, uzun süre beklemek, kapıdaki görevli tarafından azarlanma ihtimali, doktora derdini anlatabilmek, tetkiklerini yaptırabilmek,... Bunlara birçok endişeyi daha eklemek mümkündür. Böyle duygularla gelen bir hasta, her an sinirlenmeye ve reaksiyon vermeye hazırdır. İşte bu nedenle hastanın ruh halinden anlamayı bilmek gerekir. Duygu ve endişe yüklü bir hastayı “günaydın, hoşgeldiniz” gibi basit ama hastanın tüm sıkıntılarını bir anda giderebilecek iki kelime ile karşılamak hem her hekimin görevidir, hem de her hastanın hakkıdır.
Şüphesiz biz hekimlerin de önemli hakları var, ama hekim haklarının ayrıntılarına bu yazıda değinmeyeceğiz. Sadece “sözün özünde” bir cümle sarfedeceğiz.
Hasta haklarını ana başlıklarıyla özetleyelim:
Herkesin insan olması dolayısıyla saygı görmeye hakkı vardır. Herkesin özel yaşamına saygı gösterilmelidir. Herkes kendi ahlaki ve kültürel değerlerine, dinsel ve felsefi inançlarına sahip olma ve bunlara saygı gösterilme hakkına sahiptir.
Hasta, durumu ile ilgili tıbbi gerçekleri, önerilen tıbbi girişimleri, her bir girişimin olası risk ve yararlarını, önerilen girişimlerin seçeneklerini, tedavisiz kalmanın etkisini, tanı, sonuç ve tedavinin gidişi konularını içerecek şekilde tam olarak bilgilendirilme hakkına sahiptir. Hasta istediği takdirde, bilgilendirilmeme hakkına kendi yerine kimin bilgilendirileceğini seçme hakkına, ikinci görüş alma hakkına sahiptir.
Hasta, kendisine bakan sağlık personelinin kimliğini, mesleki kimliğini öğrenme hakkına sahiptir. Hasta, kurumda kaldığı süre içerisinde uyacağı kurallar ve rutin işlemler konusunda bilgilendirilmelidir. Hasta taburcu olduğu zaman, tanılar, tedavi ve yapılan işlemleri , elde edilen sonucu içeren yazılı bir belge isteme ve alma hakkına sahipler.
Hastanın bilgilendirilmiş onayı herhangi bir tıbbi girişimin ön koşuludur. Hasta tıbbi girişimi reddetme veya durdurma hakkına sahiptir. Bu durumun yaratacağı sonuçlar hastaya açıklanmalıdır. Hastanın iradesini beyan etmesinin mümkün olmadığı ve acilen tıbbi girişim yapılması gereken durumlarda, daha önce bu girişimi reddettiğini gösteren bir açıklaması yoksa hastanın onayı varsayılarak girişim yapılabilir. Hastanın yasal temsilcisinin onayının gerektiği ve önerilen girişimin acil olduğu durumda eğer temsilcinin onayı zamanında alınamıyorsa, tıbbi girişim yapılabilir.
Hastanın tıbbi durumu, tanısı, prognozu, tedavisi hakkındaki ve kişiye özel diğer tüm bilgiler, ölümden sonra bile gizli olarak korunmalıdır. Hastaya ait bu bilgiler, yalnızca hastanın açık izni veya mahkemenin kesin isteği üzerine açıklanabilir. Hasta kendisi ile ilgili kayıtlara ulaşma ve kayıtlarının kopyasını alabilme hakkına sahiptir.
Hasta, hem teknik standartlar hem de sağlık personeli ile hastalar arasındaki insani ilişkiler bakımından kaliteli hizmet alma hakkına sahiptir. Hasta, sağlık sisteminin işlevi ile uyumlu olarak, hekimini, sağlık personelini ve hizmet alacağı kurumu seçme ve değiştirme hakkına sahiptir. Bir sağlık kurumunda daha fazla kalmasına gerek kalmayan hastaya, ayrılmadan önce durumu tam olarak açıklanmalıdır. Başka sağlık kurumuna nakil ancak o kurumun hastayı kabul etmesi durumunda yapılabilir.
Bu hakların uygulanmasında, hasta evrensel insan hakları belgeleri ve yasaların belirlediği prosedürün hükmü altındadır. Hastanın bu hakları, kendisi tarafından kullanılamadığı durumlarda, belirleyeceği kişiler hasta adına sorumluluk alabilirler. Bu kişilerin olmadığı durumlarda hastanın temsil edilmesi için gerekli diğer önlemler alınmalıdır. Hasta haklarına saygı gösterilmediğini düşündüğünde şikayet için başvuru imkanına sahip olmalıdır.
Sözün özü:
Görüldüğü gibi hastaların önemli hakları ve bu haklarını kanuni yollardan arama hakları vardır. Ama bu haklara sahip olmak hastalara ve hasta yakınlarına, Türkiye’nin zor koşullarında hizmet vermeye çalışan hekimlere ve sağlık personeline saygısızlık etmek, zor kullanmak ve hatta hayatlarına kasdetmek hakkını vermemektedir.
Hastaların mutlu ve umutlu bir şekilde sağlıklarına kavuşabilecekleri; hekimlerin can güvenliği ve geçim endişesinin olmadığı günler diliyor, o günlerin gelmesini bekliyoruz.
Sağlıkla kalın...