Tutuklama ve Mevzuat

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Aşık-ı sadık

  • ****
  • Join Date: Kas 2008
  • Yer: İzmir
  • 840
  • +230/-0
  • Cinsiyet: Bayan
  • Âşîk-ı sâdık
Tutuklama ve Mevzuat
« : 23 Kasım 2008, 01:31:25 »
Tutuklama ve Mevzuat

AVRUPA KONSEYİ BAKANLAR KOMİTESİNİN 9.5.1985 TARİHLİ KARARINA GÖRE TUTUKLAMA MECBURİ OLMAMALI ,İHTİYARİ BİR TEDBİR OLARAK DÜZENLENMELİDİR. BİRLEŞMİŞ MİLLETLER İNSAN HAKLARI BEYANNAMESİNİN 9. MADDESİNE GÖRE :
“HİÇKİMSE KEYFİ OLARAK TUTULAMAZ, ALIKONAMAZ VEYA SÜRÜLEMEZ.”
TUTULMA İLE KASTEDİLEN YAKALAMA, ALIKONMA İLE KASTEDİLEN DE TUTUKLAMADIR. KEYFİ OLMAMAKTA YASALARA VE HUKUKA UYGUN OLMAK BİÇİMİNDE ANLAŞILMALIDIR.

TUTUKLAMA VE MEVZUAT

Av. Abidin İnan

AVRUPA KONSEYİNDE ÜYE DEVLETLERE TUTUKLULUK HAKKINDAKİ KANUNİ DÜZENLEMELERLE İLGİLİ BAZI TAVSİYELERDE BULUNMUŞTUR.KONSEYİN BAKANLAR KOMİTESİ 8.4.1965 TARİHLİ TAVSİYE KARARINDA :


“ ROMA – İNSAN HAKLARI VE ANA HÜRRİYETLERİ KORUMA SÖZLEŞMESİNDE YER ALAN PRENSİPLERİN UYGULANMASINI GELİŞTİRMEK VE HIZLANDIRMAK İÇİN TUTUKLAMA HUSUSUNDA ŞU PRENSİPLERE UYULMASINI TAVSİYE EDER.

1. TUTUKLAMA HİÇBİR ZAMAN MECBURİ OLMAMALI. HER OLAYDA İŞİN BÜTÜN ÖZELLİKLERİ HESABA KATILARAK TUTUKLAMA KARARI VERİLMELİDİR.

2. TUTUKLAMA İSTİSNAİ TEDBİR OLARAK KABUL EDİLMELİ.

3. TUTUKLAMAYA VE TUTUKLULUĞUN DEVAMINA DAİR KARAR ANCAK ZORUNLULUK VARSA VERİLMELİ .ASLA CEZALANDIRMA GAYESİYLE BU YOLA BAŞVURULMAMALIDIR.

4. TUTUKLAMA KARARINDA KOĞUŞTURMA KONUSU VE TUTUKLAMAYI HAKLI GÖSTEREN SEBEP MÜMKÜN OLDUKÇA AÇIK ŞEKİLDE BELİRTİLMELİ VE KARAR TUTUĞA DERHAL BİLDİRİLMELİ.

5. TUTUKLAMA HALİ GERÇEK ZORUNLULUĞUNUN GEREKTİRDİĞİNDEN FAZLA UZAMASINI ÖNLEYECEK ÇARELERE BAŞVURULMALIDIR.ÖZELLİKLEDE ŞU ÇARELERE:

· TUTUKLAMANIN SÜRESİNİ KANUN VEYA HAKİM TESBİT ETMELİDİR.

· KANUNYOLUNA BAŞVURMA HAKKI TANINMALIDIR.

· DÜZENLİ ARALIKLARLA KARAR GÖZDEN GEÇİRİLMELİDİR.

· SANIĞA MÜDAFİDEN YARARLANMA HAKKI TANINMALIDIR.”



AVRUPA KONSEYİ BAKANLAR KOMİTESİNİN 9.5.1985 TARİHLİ KARARINA GÖRE TUTUKLAMA MECBURİ OLMAMALI ,İHTİYARİ BİR TEDBİR OLARAK DÜZENLENMELİDİR.

BİRLEŞMİŞ MİLLETLER İNSAN HAKLARI BEYANNAMESİNİN 9. MADDESİNE GÖRE :

“HİÇKİMSE KEYFİ OLARAK TUTULAMAZ, ALIKONAMAZ VEYA SÜRÜLEMEZ.”

TUTULMA İLE KASTEDİLEN YAKALAMA, ALIKONMA İLE KASTEDİLENDE TUTUKLAMADIR. KEYFİ OLMAMAKTA YASALARA VE HUKUKA UYGUN OLMAK BİÇİMİNDE ANLAŞILMALIDIR.



3842 SAYILI KANUNLA C.M.U.K. DA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER


3842 SAYILI YASA CEZA YARGILAMASINDA SAVUNMAYI GÜÇLENDİRME AMACIYLA BAZI DEĞİŞİKLİKLER YAPMIŞTIR.DEĞİŞİKLİKLERLE AMAÇLANAN YARGILAMANIN İNSAN HAKLARINA DAYALI VE SAYGILI BİR HALE GETİRİLMESİ VE İŞKENCENİN ÖNLENMESİDİR.

YASA DEĞİŞİKLİĞİNİN HÜKÜMET GEREKÇESİNDE AVRUPA İNSAN HAKLARI SÖZLEŞMESİ,AGİK İNSANİ BOYUT KONFERANSININ MOSKOVA TOPLANTI BELGESİ GİBİ ULUSLARARASI BELGELERDEN BAHSEDİLMİŞTİR.BU BELGELERDE:

* HİÇKİMSENİN YASA TARAFINDAN BELİRLENMEMİŞ GEREKÇELERLE VE USULLERLE ÖZGÜRLÜĞÜNDEN YOKSUN BIRAKILAMAYACAĞI ;

* TUTUKLANAN KİŞİYE TUTUKLAMA SEBEBİNİN EN KISA SÜREDE BİLDİRİLECEĞİ VE HAKLARININ ANLATILACAĞI,YAKALAMA VE TUTUKLAMADAN YAKINLARINA BİLGİ VERİLECEĞİ,

* YAKALANAN KİŞİNİN EN KISA SÜREDE HAKİM ÖNÜNE ÇIKARILACAĞI, TUTUKLAMA VEYA YAKALAMA KANUNA UYGUN DEĞİLSE DERHAL SERBEST BIRAKILACAĞI,

* YAKALANANIN SERBEST BIRAKILMASI İÇİN HAKİME BAŞVURMA HAKININ BULUNACAĞI,

* BU KİMSELERİN MÜDAFİDEN YARARLANMA (GEREKİRSE ÜCRETSİZ OLARAK) HAKKINA SAHİP OLACAĞI,

* SUÇU İTİRAF ETTİRMEK İÇİN UYGUN OLMAYAN YÖNTEMLERE BAŞVURULAMAYACAĞI,

ŞEKLİNDEKİ PRENSİPLER GÖZE ÇARPMAKTADIR.



TUTUKLAMAYA İLİŞKİN 104. MADDEYİ DEĞİŞTİREN ÇERÇEVE 4. MADDENİN GEREKÇESİDE ŞÖYLEDİR:

“TUTUKLAMA ZORUNLU HALLERDE BAŞVURULAN BİR TEDBİRDİR.ASLOLAN YARGILAMNIN TUTUKSUZ YAPILMASIDIR.BU DÜŞÜNCEYLE CMUK.104. MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILARAK TUTUKLAMA MÜESSESİNE AÇIKLIK GETİRİLMİŞ, GENİŞ YORUMA MÜSAİT BAZI HALLER TUTUKLAMA SEBEPLERİ ARASINDAN ÇIKARILMIŞTIR.AYRICA BASİT SUÇLARDA TUTUKLAMAYA ENGEL OLACAK HÜKÜMLERE YER VERİLMİŞ VE TUTUKLAMANIN İSNAT EDİLEN SUÇ İLE ORANTILI OLMA İLKESİ HÜKME BAĞLANMIŞTIR. TUTUKLAMA YARGILAMA ÖNLEMLERİ İÇİNDE EN AĞIRI OLDUĞUNDAN DAHA HAFİF BİR ÖNLEMLE (ÖRNEĞİN : KEFALATLE SALIVERME VEYA YURT DIŞINA ÇIKMA YASAĞI ) AMACA ULAŞILABİLECEKSE TUTUKLAMA YOLUNA GİDİLMEMELİDİR.

HÜKÜMET GEREKÇESİNDE “ULUSLARARASI ALANDA BÜYÜK GELİŞME GÖSTEREN İNSAN HAKLARI HUKUK VERİLERİNİN ,ÇAĞDAŞ TÜRK HUKUKUNA YANSIMASI VE GÜNÜMÜZDE UYGARLIK DÜZEYİNİN BİR GÖSTERGESİ OLARAK KABUL EDİLEN İNSAN HAKLARI KAVRAMININ DEVLETİMİZCE BENİMSENMESİ DOĞALDIR.DOĞAL OLMAYAN ,İNSAN HAKLARI HUKUKUNUN GÖSTERDİĞİ GELİŞMELERİN HUKUKUMUZA YANSITILMAMASIDIR.” DENİLMİŞTİR.MADDİ GERÇEĞİN ARANMASINDA İNSAN HAKLARINA SAYGILI OLUNMASI GEREKTİĞİ FİKRİNİN DEĞİŞİKLİĞİN AMACI OLDUĞU ANLAŞILMAKTADIR.

BU OLUMLU DEĞİŞİKLİĞİN DEVLET GÜVENLİK MAHKEMELERİNDE UYGULANMASINI ENGELLEYEN ÇERÇEVE 31. MADDE AMACA TERS DÜŞTÜĞÜ GİBİ BİRDE HUKUKUMUZDA İKİLİK YARATMIŞTIR.3842 SAYILI YASA İLE GETİRİLEN HÜKÜMLER D.G.M ‘LERİNDE UYGULANMAZ.BU MAHKEMELER İÇİN DEĞİŞİKLİK ÖNCESİNDE YÜRÜRLÜKTE OLAN CMUK. HÜKÜMLERİ UYGULANMAYA DEVAM EDECEKTİR.BUGÜN İÇİN 3842 SAYILI YASA ÖNCESİNDE UYGULANAN MADDELER HEM YÜRÜRLÜKTEDİR , HEM DEĞİLDİR. BU İKİLİ USUL HÜKÜMLERİ NEDENİYLE SANIKLAR ARASINDA ANAYANIN 10. MADDESİNE GÖRE BULUNMASI GEREKEN EŞİTLİK ORTADAN KALKMIŞTIR.AYNI SUÇTAN SANIK İKİ KİŞİ YARGILANDIĞI MAHKEME SEBEBİYLE FARKLI USUL HÜKÜMLERİNE TABİ OLMAKTADIR.

31. MADDE SEBEBİ İLE BUGÜN TÜRK CEZA YARGILAMASINDA İKİ GRUP HALİNDE TUTUKLAMA SEBEBİ VARDIR.DEVLET GÜVENLİK MAHKEMELERİNDE YAPILACAK TUTUKLAMALAR DEĞİŞİKLİK ÖNCESİ 104. MADDEYE GÖRE YAPILACAKTIR.

BU MADDENİN VARLIĞI YASA DEĞİŞİKLİĞİNİN GEREKÇESİ İLE BAĞDAŞMAMAKTADIR.






TÜRK CEZA YARGILAMASINDA TUTUKLAMA KARARI VERİLEBİLMESİ İÇİN BAZI KOŞULLAR ARANIR.BU KOŞULLAR GERÇEKLEŞMİŞSE ANCAK O ZAMAN CMUK.104. MADDEDE SAYILAN TUTUKLAMA SEBEPLERİNDEN BİRİDE MEVCUTSA HAKİM TUTUKLAMA KARARI VEREBİLİR.


TUTUKLAMA ŞARTLARI:



1. CEZA YARGILAMASI ŞARTI ARANIYORSA BU ŞART GERÇEKLEŞMİŞ OLMALIDIR:

ESASEN SUÇ HABERİNİN ALINMASIYLA SORUŞTURMAYA,YETERLİ DELİL EDİNİLMESİ VE SAVCININ İDDİANAMEYİ HAZIRLAMASIYLA YARGILAMAYA BAŞLANIR.ANCAK YASALARIMIZDA DAĞINIK OLARAK BAZI HALLERDE YARGILAMA YAPILMAYACAĞINA DAİR HÜKÜMLER VARDIR.BU DURUMDA FİİL SUÇ VASFINI SÜRDÜRMEKTE AMA YARGILAMA YAPILAMAMAKTADIR. MESELA T.B.M.M. ÜYELERİ YASAMA DOKUNULMAZLIKLARI KALDIRILMADIKÇA TUTUKLANAMAZLAR.BURADA YASAMA DOKUNULMAZLIĞI YARGILAMA KOŞULUDUR. DOKUNULMAZLIK KALDIRILDIĞI TAKDİRDE YARGILAMA YAPILABİLİR,TUTUKLAMA KARARI VERİLEBİLİR.

2. DAVA KAMU DAVASI OLMALIDIR:

C.M.U.Y.DA ŞAHSİ DAVALARDA TUTUKLAMADAN BAHSETMEDİĞİNDEN BU KONU TARTIŞMALIDIR.HAKİM GÖRÜŞ TUTUKLAMANIN KAMU DAVASINA ÖZGÜ BİR ÖNLEM OLDUĞU VE ŞAHSİ DAVADA UYGULANMAYACAĞI YÖNÜNDEDİR.

3. SANIĞA 288. MADDEDE YERALAN TEMİNAT BELGESİ VERİLMEMİŞ OLMALIDIR:

CMUK. GÖRE GAİP SANIĞA YARGILAMAYA KATILMASI İÇİN TUTUKSUZ YARGILANACAĞINA DAİR BİR TEMİNAT BELGESİ VERİLEBİLİR.BU BELGE SAHİBİ SANIK ARTIK TUTUKLANAMAZ.ANCAK YARGILAMA SONUNDA MAHKUM OLURSA ,KAÇMA HAZIRLIĞINDA OLDUĞU ANLAŞILIRSA,TEMİNAT BELGESİNİN BAĞLANDIĞI ŞARTLARA AYKIRI DAVRANIRSA TUTUKLAMA MÜMKÜNDÜR.

4. YETKİLİ YARGICIN YAZILI – GEREKÇELİ TUTUKLAMA KARARI:

HAZIRLIK SORUŞTURMASINDA SULH CEZA YARGICI CUMHURİYET SAVCISININ TALEBİ ÜZERİNE YADA GECİKMESİNDEN ZARAR DOĞACAK HALLERDE RE'SEN TUTUKLAMA KARARI VERİR.(SUÇUN İŞLENDİĞİ VEYA SANIĞIN YAKALANDIĞI YER SULH CEZA YARGICI)

DURUŞMA AŞAMASINDA İSE DAVANIN GÖRÜLDÜĞÜ MAHKEME , ACELE HALLERDE MAHKEME BAŞKANI BU KARARI VEREBİLİR.

TEMYİZ MAHKEMEMİZİN TUTUKLAMA KARARI VERME YETKİSİ YOKTUR.




DOKUZUNCU FASIL


TUTUKLAMA , MUVAKKAT YAKALAMA VE SALIVERME





SANIĞIN YAKALANMASINI MUCİP HALLER:



MADDE 104 18.11.1992-3842/4 MADDE )



SUÇLULUĞU HAKKINDA KUVVETLİ BELİRTİ BULUNAN KİŞİLER AŞAĞIDAKİ HALLERDE TUTUKLANABİLİR:



1. KAÇMA ŞÜPHESİ UYANDIRACAK VAKIALAR BULUNMASI.



2. DELİLLERİN YOKEDİLMESİ ,DEĞİŞTİRİLMESİ , GİZLENMESİ,ŞERİKLERİN UYDURMA BEYANA VEYA TANIKLARIN YALAN TANIKLIĞA VEYA TANIKLIKTAN KAÇMAYA SEVKEDİLDİĞİNİ , BİLİRKİŞİLERİN ETKİ ALTINA ALINMASINA ÇALIŞILDIĞINI GÖSTEREN HAL VE DAVRANIŞLARIN BULUNMASI.





SORUŞTURMA KONUSU OLAN SUÇUN ,KANUNDA ÖNGÖRÜLEN CEZASININ ÜST SINIRI YEDİ YILDAN AZ OLMAYAN HÜRRİYETİ BAĞLAYICI CEZAYI GEREKTİRMESİ VEYA SANIĞIN İKAMETGAHI VEYA MESKENİNİN BULUNMAMASI VEYA KİM OLDUĞUNU İSPAT EDEMEMESİ DURUMUNDA YUKARIDA 1 VE 2 NUMARALI BENTLERDEKİ HALLER VARSAYILABİLİR.



ALTI AYA KADAR HÜRRİYETİ BAĞLAYICI CEZAYI GEREKTİREN SUÇLARDA SANIK ANCAK , SUÇUN TOPLUMDA İNFİAL UYANDIRMASI VEYA İKAMETGAHI VEYA MESKENİNİN BULUNMAMASI VEYA KİM OLDUĞUNU İSPAT EDEMEMESİ HALİNDE TUTUKLANABİLİR.



SORUŞTURMA KONUSU FİİLİN ÖNEMİ VEYA UYGULANABİLECEK CEZA VE EMNİYET TEDBİRİ DİKKATE ALINDIĞINDA TUTUKLAMA HAKSIZLIĞA SEBEP OLABİLECEKSE VEYA TUTUKLAMA YERİNE BİR BAŞKA YARGILAMA ÖNLEMİ İLE AMACA ULAŞILABİLECEKSE TUTUKLAMAYA KARAR VERİLEMEZ.





Ω 18.11.1992 TARİH VE 3842 SAYILI YASA İLE 1412 SAYILI CMUK.NUN 104,106,108,110,128,135,136,138,142,143,144 VE 146. MADDELERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMIŞ İSEDE ; 3842 SAYILI KANUNUN ÇERÇEVE 31. MADDESİNE GÖRE D.G.M. GÖREV ALANINA GİREN SUÇLARDA DEĞİŞİKLİK ÖNCESİ USUL HÜKÜMLERİ UYGULANACAKTIR.








DOKUZUNCU FASIL



TUTUKLAMA, MUVAKKAT YAKALAMA VE SALIVERME





MAZNUNUN TEVKİFİNE MUCİP HALLER:



MADDE 104: (1412 SAYILI CMUK)

SUÇU İŞLEDİĞİNE DAİR ALEYHİNDE KUVVETLİ EMARELER ELDE EDİLEN MAZNUN AŞAĞIDA YAZILI HALLERDE TEVKİF OLUNABİLİR:



1. KAÇMA ŞÜPHESİ UYANDIRACAK VAKIALAR BULUNURSA.



2. SUÇUN İZLERİNİ YOK ETMEYE VEYA ŞERİKLERİNİ UYDURMA BEYANATA YAHUT ŞAHİTLERİ YALAN ŞAHİTLİĞE VEYA ŞEHADETTEN KAÇINMAĞA SEVK EYLİYECEĞİNİ GÖSTERİR HALLER BULUNURSA.





3. SUÇ, DEVLET VEYA HÜKÜMET NÜFÜZUNU KIRAR VEYA MEMLEKETİN ASAYİŞİNİ BOZAN FİİLLERDEN BULUNUR VEYAHUT ADABI UMUMİYE ALEYHİNDE OLURSA.



BU VAKALAR VE HALLER KARARDA GÖSTERİLİR.



AŞAĞIDA YAZILI HALLERDE MAZNUN DAİMA KAÇACAK SAYILIR:



1.TAHKİKATIN MEVZUU OLAN SUÇUN AĞIR CEZALI CÜRÜMLERDEN OLMASI,



2.MAZNUNUN İKAMETGAHI VEYA MESKENİ BULUNMAMASI VEYA SERSERİ VEYA ŞÜPHELİ TAKIMDAN OLMASI VEYA KİM OLDUĞUNU İSPAT EDEMEMESİ,



3. YABANCI OLUPTA HAKİMİN DAVETİNE VEYA VERİLECEK HÜKMÜN İNFAZI İÇİN GELECEĞİNDE ŞÜPHE UYANDIRACAK CİDDİ SEBEPLERİN BULUNMASI.



DEVLET GÜVENLİK MAHKEMELERİ İÇİN



YÜRÜRLÜKTE OLAN 1412 SAYILI



CMUK. 104. MADDESİ





“SUÇU İŞLEDİĞİNE DAİR ALEYHİNDE KUVVETLİ EMARELER ELDE EDİLEN MAZNUN AŞAĞIDA YAZILI HALLERDE TEVKİF OLUNABİLİR.”



104. MADDENİN İLK FIKRASI TUTUKLAMANIN GENEL SEBEBİNE İLİŞKİNDİR.

KENDİSİNE SUÇ İSNAT OLUNAN ŞAHSIN TUTUKLANABİLMESİ İÇİN , SUÇU İŞLEDİĞİNE DAİR KUVVETLİ BİR ŞÜPHENİN MEVCUT OLMASI GEREKİR.BASİT BİR ŞÜPHE TUTUKLAMA KARARI VERİLMESİNE YETMEZ.ŞÜPHENİN DAHA ÖNCE YAPILMIŞ ARAŞTIRMALARDAN ELDE EDİLMİŞ SOMUT VERİLERE DAYANMASI GEREKİR.

SUÇU İŞLEDİĞİNE DAİR ALEYHİNDE HİÇBİR DELİL VE EMARE BULUNMAYAN KİMSE TUTUKLANAMAZ.

SOMUT OLAYDA KUVVETLİ ŞÜPHE İLE BİRLİKTE 104. MADDENİN DEVAMINDA YERALAN ÖZEL TUTUKLAMA SEBEPLERİNDEN BİRİDE GERÇEKLEŞMİŞSE HAKİM SANIK HAKKINDA TUTUKLAMA KARARI VEREBİLİR.



“1. KAÇMA ŞÜPHESİ UYANDIRAN VAKIALAR BULUNURSA “



104. MADDENİN DEVAMINDA ÜÇ BENT OLARAK ÖZEL TUTUKLAMA SEBEPLERİ İNCELENMİŞTİR.BUNLARDAN İLKİ KAÇMA ŞÜPHESİDİR.TUTUKLAMA SANIĞIN EL ALTINDA BULUNDURULMASINI SAĞLAMAK VE YARGILAMA SONUNDA VERİLEBİLECEK CEZAYI İNFAZEDİLEBİLİR KILMAK AMACIYLA YAPILIR.

KAÇMA İLE KASTEDİLEN YALNIZ UZAKLARA GİTME , YABANCI ÜLKEYE GİTME İLE SINIRLI DEĞİLDİR.SAKLANAN,BU AMAÇLA OTURDUĞU YERİ DEĞİŞTİRENDE KAÇMAKTADIR.SINIRIN YAKINLIĞI,ÜLKE DIŞINDA MALVARLIĞI BİLE KAÇMA ŞÜPHESİ UYANDIRABİLİR.

HAKİM BU BENDE DAYANARAK TUTUKLAMAYA KARAR VERİRSE KAÇMA ŞÜPHESİNİ GÖSTEREN OLGULARI BELİRMELİDİR.







104. MADDENİN SON FIKRASINDA ,KAÇMA HALİNE İLİŞKİN BAZI KARİNELER BULUNMAKTADIR:



“AŞAĞIDA YAZILI HALLERDE MAZNUN DAİMA KAÇACAK SAYILIR:

1. TAHKİKATIN MEVZUU OLAN SUÇUN AĞIR CEZALI CÜRÜMLERDEN OLMASI

2. MAZNUNUN İKAMETGAHI VEYA MESKENİNİN BULUNMAMASI VEYA SERSERİ VEYA ŞÜPHELİ TAKIMDAN OLMASI VEYA KİM OLDUĞUNU İSPAT EDEMEMESİ

3. YABANCI OLUPTA HAKİMİN DAVETİNE VEYA VERİLECEK HÜKMÜN İNFAZI İÇİN GELECEĞİNDE ŞÜPHE UYANDIRACAK CİDDİ SEBEPLERİN BULUNMASI “



BELİRTİLEN HALLER KAÇMA ŞÜPHESİNE İLİŞKİN KARİNELERDİR.BU KARİNELERDEN BİRİNİN MEVCUDİYETİ HALİNDE KAÇMA ŞÜPHESİ UYANDIRACAK BAŞKACA OLAY ARANMAKSIZIN SANIĞIN TUTUKLANMASINA KARAR VERİLEBİLİR.

BU KARİNELİERİN ÇÜRÜTÜLMESİ VE AKSİNİN KABULÜ MÜMKÜNDÜR.ÇÜRÜTÜLEMEYECEĞİNİ KABUL ETMEK TUTUKLAMANIN MECBURİLİĞİNE YOL AÇACAĞI İÇİN KİŞİ ÖZGÜRLÜĞÜ BAKIMINDAN ÇOK TEHLİKELİDİR.

CMUK.421 MADDESİNE GÖRE AĞIR CEZALI İŞLER ÖLÜM, AĞIR HAPİS VE 10 YILDAN FAZLA HAPİS CEZASINI GEREKTİREN CÜRÜMLERE DAİR DAVALARDIR.SANIĞIN YARGILANMAKTA OLDUĞU SUÇ BU CEZALARI GEREKTİRİYORSA KAÇACAK SAYILARAK TUTUKLANABİLİR.

İSMİNİ SÖYLEMEYENLERLE ,SAHTE İSİM VERENLERDE KİM OLDUĞUNU İSPAT EDEMİYOR SAYILIR.




Çevrimdışı Aşık-ı sadık

  • ****
  • Join Date: Kas 2008
  • Yer: İzmir
  • 840
  • +230/-0
  • Cinsiyet: Bayan
  • Âşîk-ı sâdık
Tutuklama ve Mevzuat
« Yanıtla #1 : 23 Kasım 2008, 01:32:29 »


104. MADDENİN İKİNCİ FIKRASINDA BİR BAŞKA TUTUKLAMA SEBEBİ YERALMAKTADIR:



“SUÇUN İZLERİNİ YOKETMEYE VEYA ŞERİKLERİ UYDURMA BEYANATA YAHUT ŞAHİTLERİ YALAN ŞAHİTLİĞE VEYA ŞEHADETTEN KAÇINMAĞA SEVK EYLİYECEĞİNİ GÖSTERİR HALLER BULUNURSA,”



BU TUTUKLAMA SEBEBİ İLE GÜDÜLEN AMAÇ SANIĞIN DELİLLERİ KARARTMASI TEHLİKESİ ÖNÜNE GEÇMEKTİR.DOLAYISIYLA TUTUCU KORUMA TEDBİRİDİR.

DELİLLERİ KARARTMA TEHLİKESİ BU BENTTE GELECEĞE YÖNELİK İFADE EDİLMİŞTİR.(.....SEVK EYLİYECEĞİNİ....)

ŞAHİDİN SAKLANMASI ,DAVETE İCABET ETMEMESİ,KANUNİ SEBEPLER OLMADIKÇA TANIKLIKTAN KAÇINMASI HEP ŞEHADETTEN KAÇINMA KAVRAMI İÇİNDE DÜŞÜNÜLMELİDİR.

HAKİM BU SEBEBE DAYANARAK TUTUKLAMA KARARI VERDİĞİ TAKDİRDE SANIĞIN FİİLEN HANGİ DELİLLERİ ORTADAN KALDIRMAK İSTEDİĞİNİ BELİRTMELİDİR.UYGULAMADA “TAHKİKATIN HENÜZ İKMAL EDİLMEDİĞİNDEN” BAHSEDİLEREK KARAR VERİLİYOR.BU UYGULAMA KANUNA AYKIRIDIR.ÇÜNKÜ BU KAVRAM DELİLLERE TESİRİ GÖSTEREN HALLERE AÇIKLIK GETİRMEMEKTEDİR.



104. MADDENİN ÜÇÜNCÜ BENDİ MEHAZ KANUNDA BULUNMAMAKTADIR:



“3. SUÇ ,DEVLET VEYA HÜKÜMET NÜFUZUNU KIRAR VEYA MEMLEKETİN ASAYİŞİNİ BOZAN FİİLLERDEN BULUNUR VEYAHUT ADABI UMUMİYE ALEYHİNDE OLURSA”



SUÇUN DEVLET VEYA HÜKÜMET NÜFUZUNU KIRMASI SEBEBİ İLE TUTUKLAMAYA KARAR VERİLMESİ ,TUTUKLAMAYA DEVLET OTORİTESİNİN GÖSTERİLMESİ İÇİN BAŞVURULDUĞUNU GÖSTERİR. BUDA TUTUKLAMANIN AMACINA AYKIRIDIR.TUTUKLAMANIN AMACI HÜKMÜN İNFAZINI SAĞLAMAK VE DELİLLERİNİN KARARTILMASINI ÖNLEMEKTİR.BU SEBEPLE YAPILACAK BİR TUTUKLAMA, CEZALANDIRMA AMACIDA GÜTMEKTEDİR.TUTUKLAMA BİR TEDBİRDİR.

ANAYASAMIZIN 19. MADDESİ “SUÇLULUĞU HAKKINDA KUVVETLİ BELİRTİ BULUNAN KİŞİLERE ANCAK KAÇMALARINI , DELİLLERİN YOKEDİLMESİNİ VEYA DEĞİŞTİRİLMESİNİ ÖNLEMEK MAKSADI İLE VEYA BUNLAR GİBİ TUTUKLAMAYI ZORUNLU KILAN VE KANUNDA GÖSTERİLEN DİĞER HALLERDE HAKİM KARARIYLA TUTUKLANABİLİR.” DER. ÜÇÜNCÜ BENTTE YERALAN “SUÇUN DEVLET VEYA HÜKÜMET NÜFUZUNU KIRAN FİİLLERDEN BULUNMASI” ŞEKLİNDEKİ İBAREYİ TUTUKLAMAYI ZORUNLU KILAN VE KANUNDA GÖSTERİLEN DİĞER HALLER ARASINA HER ZAMAN SOKMAK MÜMKÜN DEĞİLDİR.DEVLET VEYA HÜKÜMET NÜFUZUNU KIRAN SUÇUN FAİLİNİ TUTUKLAMAK ZORUNLU OLMAYABİLİR.İŞLENEN SUÇUN DEVLET VEYA HÜKÜMET NÜFUZUNU KIRMASI BAŞKA BİR ŞEY; SUÇLUNUN SERBEST BIRAKILMASININ DEVLET VEYA HÜKÜMET NÜFUZUNU KIRMASI SEBEBİ İLE TUTUKLAMANIN ZORUNLU OLMASI BAŞKA BİR ŞEYDİR.SERBEST KALMANIN HÜKÜMET VEYA DEVLET NÜFUZUNU KIRACAĞINDAN HAREKETLE YAPILACAK TUTUKLAMA ANAYASAYA UYGUNSADA HER SUÇTA AYNI ŞEKİLDE ANAYASAYA UYGUNLUKTAN BAHSEDİLEMEYECEKTİR.KALDI Kİ ASLINDA HÜKÜMET VE DEVLET NÜFUZUNU KIRMAYAN BİR SUÇ FAİLİNİN SERBEST KALMASIDA KARIŞIKLIKLARA SEBEP OLACAKTIR.ÇÜNLÜ BÖYLE BİR SUÇ FAİLİNİN SALIVERİLMESİDE DEVLET VEYA HÜKÜMET NÜFUZUNU KIRABİLECEKTİR.

MEHAZ ALMAN USUL KANUNUNDA DA ,İSTANBUL KOMİSYONUNCA HAZIRLANAN CEZA MUHAKEMESİ USUL KANUNU TASARISINDADA BU BENT BULUNMAMAKTADIR.SONRADAN EKLENMİŞTİR.

“MEMLEKET ASAYİŞİNİ BOZAN FİİLLERDEN BULUNURSA” İFADESİDE CEZALANDIRMA AMACI GÜDÜLMESİ NEDENİYLE MODERN HUKUK ANLAYIŞI İLE BAĞDAŞMAZ.BU TUTUKLAMA SEBEBİ NEREDEYSE BÜTÜN YARGILAMALARDA TUTUKLAMA KARARI VERİLMESİNE SEBEP OLACAKTIR.ÇÜNKÜ BİR FİİL ASAYİŞİ BOZDUĞU İÇİN SUÇ SAYILABİLİR.VE FAİL CEZALANDIRILIR.KANUNKOYUCUNUN KASTININ KAMUNUN HUZUR VE DÜZENİNİ ESASLI SURETTE BOZACAK SUÇLAR OLDUĞUNU DÜŞÜNÜRSEK BU HALDEDE TUTUKLAMAYA “AĞIR CEZALI CÜRÜMLERDE SANIK KAÇACAK SAYILIR” KARİNESİNDEN YARARLANILARAK GİDİLEBİLİR.

“UMUMİ ADAP ALEYHİNE İŞLENEN SUÇLARDA “ TUTUKLAMAYA GİDİLMESİ YALNIZ HALKIN TATMİN EDİLMESİNİ SAĞLAYACAKTIR.TUTUKLAMA AĞIR VE İSTİSNAİ BİR TEDBİRDİR. BU HÜKÜM NEDENİ İLE BASİT SUÇLARDA BİLE TUTUKLAMA KARARI VERİLEBİLECEKTİR.



BÜTÜN OLARAK ÜÇÜNCÜ BENDİ İNCELEDİĞİMİZDE MADDE İÇERİĞİNDE YERALAN ÜÇ TUTUKLAMA SEBEBİDE TUTUKLAMANIN İSTİSNAİLİĞİNİ ORTADAN KALDIRMIŞ DURUMDADIR.NEREDEYSE TUTUKSUZ YARGILAMA İSTİSNA HALİNE GETİRİLMİŞTİR.ÇÜNKÜ SAYILAN TUTUKLAMA SEBEPLERİ YORUMA AÇIK,HER SUÇA UYGULANABİLECEK NİTELİKTEDİR.

BU BENDİN ANAYASAYA AYKIRILIĞI NEDENİYLE ANAYASA MAHKEMESİNE GİDİLMİŞ İSEDE YAPILAN İNCELEME SONUNDA İPTAL KARARI VERİLMEMİŞTİR.







3842 SAYILI KANUNUN 4. MADDESİ İLE DEĞİŞİTİRİLMİŞ 104. MADDE:



“SUÇLULUĞU HAKKINDA KUVVETLİ BELİRTİ BULUNAN KİŞİLER AŞAĞIDAKİ HALLERDE TUTUKLANABİLİRLER.”



YENİ 104. MADDE DE SUÇLULUK HAKKINDA KUVVETLİ KUŞKU ARANMASI TUTUKLAMANIN GENEL SEBEBİDİR.

“BELİRTİ” SÖZCÜĞÜNÜ BİR DELİL TÜRÜ OLARAK ANLAMAMAK

GEREKİR.KASTEDİLEN SANIK HAKKINDA ŞÜPHE BULUNMASININ GEREKLİLİĞİDİR.BU ŞÜPHE KUVVETLİ OLMALI VE SOMUT OLAYLARA DAYANMALIDIR.

ESKİ METİNDE YERALAN” SUÇU İŞLEDİĞİNE DAİR ALEYHİNDE KUVVETLİ EMARELER ELDE EDİLEN SANIK “ İFADESİ YERİNE “SUÇLULUĞU HAKKINDA KUVVETLİ BELİRTİ BULUNAN KİŞİ” CÜMLESİ MADDEYE KONMUŞTUR.BU DEĞİŞİKLİĞİN SEBEBİ ANAYASA–YASA FARKLILIĞINI ORTADAN KALDIRMAKTIR.YASADA DA ANAYASADAKİ METİN AYNEN TEKRARLANMIŞTIR.



“ 1. KAÇMA ŞÜPHESİ UYANDIRACAK VAKIALAR BULUNMASI”



YARGILAMA SONUNDA VERİLECEK HÜKMÜ İNFAZ EDİLEBİLİR KILMAK İÇİN KABUL EDİLMİŞTİR.SOMUT OLGULARA DAYANAN KAÇMA ŞÜPHESİNİN VARLIĞI HALİNDE HAKİM TUTUKLAMA KARARI VEREBİLECEKTİR.

KAÇMA HALİ ,GAİPLİK VE SANIĞIN YOKLUĞUNDAN FARKLIDIR.GAİPLİKTE SANIK YARGILANDIĞINDAN HABERSİZ OLABİLİR.SANIĞA ULAŞILAMAMAKTADIR.CMUK 269. MADDESİNE GÖRE SANIĞIN MESKENİ BİLİNMİYORSA,YABANCI ÜLKEDE BULUNUPTA MAHKEMEYE GETİRİLMESİ İMKANSIZ VEYA ELVERİŞSİZSE GAİPLİK SÖZKONUSUDUR.SANIĞIN YOKLUĞU İSE SANIĞIN DURUŞMADA BULUNMAMASIDIR.BAZI DURUMLARDA SANIĞIN YOKLUĞUNDA DURUŞMA YAPILABİLİR.KAÇMA HALİ İSE BUNLARDAN FARKLIDIR.YARGILAMAYI SONUÇSUZ KILMAK AMACI İLE SANIK BİLEREK BU DURUMU YARATMAKTADIR.

KAÇMA HAZIRLIĞI YAPILMASI, SAHTE KİMLİK VE SEYAHAT BELGESİ EDİNMEYE ÇALIŞMASI,YANINDA BÜYÜK MİKTARDA DÖVİZ BULUNDURMASI,SINIRIN YAKINLIĞI,YANLIŞ ADRES VERMESİ,İŞLENEN SUÇUN İADEYE İMKAN TANIMAYAN SUÇLARDAN OLMASI KAÇMA ŞÜPHESİNİ GÖSTEREN VAKIALAR OLARAK DEĞERLENDİRİLEBİLİR.

ANCAK SANIĞIN PASAPORT İŞLEMLERİNE BAŞLAMASI SEBEBİ İLE TUTUKLAMA KARARI VERİLMESİNDE DİKKATLİ DAVRANILMALIDIR.ÜLKEMİZDE DAVALARIN YILLARCA SÜRDÜĞÜ GÖZÖNÜNE ALINDIĞINDA BU HALİN DAİMA KAÇMAYI GÖSTERDİĞİNİ KABUL ETMEK BAZI ANAYASAL HAKLARIN İHLALİ SONUCUNU DOĞURUR.

( SEYAHAT,ÇALIŞMA,SAĞLIK GİBİ)



“DELİLLERİN YOKEDİLMESİ , DEĞİŞTİRİLMESİ , GİZLENMESİ ,

ŞERİKLERİN UYDURMA BEYANA VEYA YALAN TANIKLIĞA VEYA TANIKLIKTAN KAÇMAYA SEVK EDİLDİĞİNİ ,BİLİRKİŞİLERİN ETKİ ALTINA ALINMASINA ÇALIŞILDIĞINI GÖSTEREN HAL VE DAVRANIŞLARIN BULUNMASI”



SUÇ ORTAKLARI,TANIKLAR OLAY HAKKINDAKİ,BİLİRKİŞİLERSE MESLEKİ BİLGİLERİ SEBEBİ İLE MADDİ GERÇEĞİN BULUNMASINDA ETKİLİDİRLER. ETKİLİ OLMALARI NEDENİYLEDE KORUNMALARI GEREKİR.YARGILAMANIN SAĞLIKLI YAPILABİLMESİ HALİNDE ANCAK CEZA YARGILAMASININ AMACI OLAN MADDİ GERÇEĞİN BULUNMASI SAĞLANABİLİR.İŞTE DELİLLERİ KARARTMA ŞÜPHESİ ALTINDA BULUNAN SANIK BU SEBEPLE TUTUKLANABİLİR.

DELİLLERE YAPILACAK MÜDAHALENİN MUTLAKA SANIK TARAFINDAN YAPILMASI GEREKMEZ.SANIK TARAFINDAN ÜÇÜNCÜ KİŞLERİN KULLANILMASIDA KARAR VERİLMESİ İÇİN YETERLİDİR.

3842 SAYILI YASA İLE GETİRİLEN DEĞİŞİKLİK BİLİRKİŞİLERİNDE MADDE KAPSAMINA ALINMASIDIR.BİLİRKİŞİ MESLEKİ VE TEKNİK BİLGİSİ İLE YARGICA GERÇEĞİ BULMADA YARDIMCI OLMAKTADIR.SANIĞIN LEHİNE VERİLECEK BİR BİLİRKİŞİ MÜTALAASI SON KARARADA ETKİLİ OLACAKTIR . SANIKTAN KAYNAKLANAN SEBEPLERLE BİLİRKİŞİNİN

ETKİLENEREK LEHE BİR RAPOR ELDE EDİLMESİNE ÇALIŞILDIĞININ TESBİTİ HALİNDE SANIK 104. MADDENİN İKİNCİ FIKRASINA DAYANILARAK TUTUKLANABİLİR.

MADDENİN DAHA ÖNCEKİ HALİNDE “SEVK EYLİYECEĞİNİ” ŞEKLİNDE GELECEĞE YÖNELİK BİR İFADE VARKEN ,YENİ METİNDE”ÇALIŞILDIĞINI GÖSTEREN” BİÇİMİNDE GEÇMİŞE DÖNÜK BİR İBAREYE YER VEİLMİŞTİR.METNİN HEM GELECEĞİ HEM GEÇMİŞİ KAPSAYAN BİR İFADEYE DÖNÜŞTÜRÜLMESİ GEREKMEKTEDİR.



“SORUŞTURMA KONUSU OLAN SUÇUN ,KANUNDA ÖNGÖRÜLEN CEZASININ ÜST SINIRI YEDİ YILDAN AZ OLMAYAN HÜRRİYETİ BAĞLAYICI CEAYI GEREKTİRMESİ VEYA SANIĞIN İKAMETGAHI VEYA MESKENİNİN BULUNMAMASI VEYA KİM OLDUĞUNU İSPAT EDEMEMESİ DURUMUNDA YUKARIDA 1 VE 2 NUMARALI BENTLERDEKİ HALLER VARSAYILABİLİR.”



BU FIKRADA SAYILAN ŞARTLARIN VARLIĞI HALİNDE KENDİSİNE SUÇ İSNAT EDİLEN ŞAHIS HEM KAÇACAK HEM DELİLLERİ KARARTACAK KABUL EDİLİR.ÖNEMLİ DEĞİŞİKLİKLERDEN BİRİDE İŞTE BU YASAL KARİNELER AÇISINDANDIR.ESKİ 104. MADDE SANIĞI YALNIZ KAÇACAK KABUL







EDERKEN,DEĞİŞİKLİKLE SANIK HEM KAÇACAK HEM DELİLLERİ KARARTACAK KABUL EDİLMEKTEDİR.

FIKRA, YASAL KARİNELERE İLİŞKİNDİR.KARİNELERİN VARLIĞINA RAĞMEN ,AKSİNİN İSPATLANMASI VE HAKİMİN YAPACAĞI DEĞERLENDİRME SONUCU TUTUKLAMA YAPILMAYABİLİR.AYNI SUÇTAN BİRÇOK SANIK ŞÜPHE ALTINDA İSELER KARİNELERE İLİŞKİN EĞERLENDİRME HERBİRİ İÇİN AYRI AYRI YAPILIR.KİŞİSEL DURUMLARI VE ROLLERİ TUTUKLAMADA FARKLI KARARLARA VARILMASINI GEREKTİREBİLİR.



KANUNKOYUCU YASA DEĞİŞİKLİĞİ İLE TUTUKLAMAYA AÇIKLIK GETİRMEK VE UYGULANMASINI DARALTMAYI AMAÇLARKEN AKSİNE SONUÇLAR DOĞMUŞTUR.ÖRNEĞİN ÜST SINIRI SEKİZ YIL HAPİS OLAN BİR SUÇUN FAİLİ ÖNCEKİ 104 MADDEYE GÖRE KAÇACAK SAYILMAYACAĞINDAN TUTUKLANAMAZ.YALNIZ AĞIR CEZALI CÜRÜMLER İÇİN KARİNEYE DAYANILARAK TUTUKLAMA YAPILABİLİR.YENİ MADDEYE GÖRE BU ŞAHIS YEDİ YILDAN AZ OLMAYAN HÜRRİYETİ BAĞLAYICI CEZAYI GEREKTİREN BİR SUÇTAN YARGILANDIĞI İÇİN HEM KAÇACAK HEM DELİLLERİ KARARTACAK KABUL EDİLİP TUTUKLANACAKTIR.



“ALTI AYA KADAR HÜRRİYETİ BAĞLAYICI CEZAYI GEREKTİREN SUÇLARDA SANIK ANCAK,SUÇUN TOPLUMDA İNFİAL UYANDIRMASI VEYA İKAMETGAHI VEYA MESKENİNİN BULUNMAMASI VEYA KİM OLDUĞUNU İSPAT EDEMEMESİ HALİNDE TUTUKLANABİLİR.”



YENİ USUL KANUNUMUZ KABAHATLER İÇİN TUTUKLAMAYI DÜZENLEYEN MADDEYİ KALDIRMIŞSADA UYGULAMADA TUTUKLAMA KARARI BU FIKRAYA DAYANILARAK VERİLEBİLİR.TÜRK CEZA KANUNUN 11. MADDESİNE GÖRE KABAHATLER İÇİN HAFİF HAPİS CEZASI VERİLEBİLİR.AYNI KANUNUN 21. MADDESİNE GÖRE HAFİF HAPİS CEZASI BİR GÜNDEN İKİ SENEYE KADARDIR.ALTI AYA KADAR HÜRRİYETİ BAĞLAYICI CEZA GEREKTİREN SUÇLARDA TUTUKLAMA KARARI VERİLEBİLECEĞİNE GÖRE KABAHATLER İÇİNDE TUTUKLAMA MÜMKÜNDÜR.MODERN HUKUK ANLAYIŞI İLE HAZIRLANMIŞ DEVLETLERİN KANUNLARINDA KABAHATLER SUÇ OLMAKTAN ÇIKARILMAKTA İKEN BİZİM HUKUKUMUZDA HALA TUTUKLAMA YOLUNA GİDİLEBİLMESİ MODERN HUKUK ANLAYIŞIYLADA, ORANTILILIK İLKESİYLEDE BAĞDAŞMAZ.

SUÇUN TOPLUMDA İNFİAL UYANDIRMASI İFADESİNİN ANLAMI BELİRSİZDİR. VE KEYFİLİĞE YOLAÇMAKTADIR.METNİN AÇIK OLMAMASI KİŞİ ÖZGÜRLÜĞÜ BAKIMINDAN SAKINCALIDIR.

İKAMETGAH KİŞİNİN YERLEŞMEK MAKSADI İLE OTURDUĞU YERDİR.

MESKEN İSE YERLEŞMEK MAKSADI OLMAKSIZIN FİİLEN OTURULAN YERDİR.BUNLAR BELLİ,SABİT VE TEBLİGATA ELVERİŞLİ OLMALIDIR.

SANIĞIN KİMOLDUĞUNU İSPAT EDEMEMESİ İSE BELGE İLE İSPAT EDEMEMESİ VEYA İSMİNİ SÖYLEMEMESİ VEYA YANLIŞ İSİM BİLDİRMESİ GİBİ HALLERDİR.









“SORUŞTURMA KONUSU FİİLİN ÖNEMİ VEYA UYGULANABİLECEK CEZA VEYA EMNİYET TEDBİRİ DİKKATE ALINDIĞINDA TUTUKLAMA HAKSIZLIĞA SEBEP OLABİLECEKSE TUTUKLAMAYA KARAR VERİLEMEZ.”



Çevrimdışı Aşık-ı sadık

  • ****
  • Join Date: Kas 2008
  • Yer: İzmir
  • 840
  • +230/-0
  • Cinsiyet: Bayan
  • Âşîk-ı sâdık
Tutuklama ve Mevzuat
« Yanıtla #2 : 23 Kasım 2008, 01:33:07 »

TÜRK CEZA YARGILAMASI SİSTEMİNE ORANTILIK(ÖLÇÜLÜLÜK) İLKESİ YUKARIDAKİ HÜKÜMLE GİRMİŞTİR.KİŞİYE VE FİİLE İLİŞKİN BÜTÜN UNSURLAR DİKKATE ALINDIĞINDA CEZA YARGILAMASI DAHA HAFİF BİR ÖNLEME BAŞVURARAK AMACA ULAŞABİLECEKSE BU HAFİF ÖNLEMLE YETİNİLMELİ VE DAHA AĞIR BİR TEDBİRİN UYGULANMASI TERCİH EDİLMEMELİDİR.104. MADDENİN GEREKÇESİNDE HAFİF ÖNLEMLERE ÖRNEK OLARAK KEFALETLE SALIVERME VE YURT DIŞINA ÇIKMA YASAĞI VERİLMEKTEDİR.BU ÖNLEMLERLE SANIĞIN EL ALTINDA BULUNDURULMASI MÜMKÜNSE SANIK TUTUKLANMAYACAKTIR.YURT DIŞINA ÇIKMA YASAĞI KONULARAK YARGILAMAYA DEVAM OLUNUR.YA DA SANIKTAN GÜVENCE ALINARAK ,SANIĞIN VERDİĞİ PARAYI KAYBETMEYİ GÖZE ALAMAYACAĞI TAHMİN EDİLİYORSA TUTUKLAMA GİBİ AĞIR BİR ÖNLEME BAŞVURULMAYACAKTIR.SANIK HAKKINDA TUTUKLAMA KARARI VERİLECEK ANCAK KARAR ASKIYA ALINACAK ,GÜVENCE KARŞILIĞI SALIVERME ÖNLEMİ UYGULANACAKTIR.

ORANTILILIK İLKESİYLE BEKLENEN FAİLİN EYLEMİNİN AĞIRLI İLE BAŞVURULACAK ÖNLEMİN AĞIRLIĞI ARASINDA BİR DENGE KURULMASIDIR.SUÇ NE KADAR AĞIRSA O ÖLÇÜDE AĞIR ÖNLEMLERE BAŞVURULABİLİR.







TUTUKLAMA YERİNE UYGULANABİLECEK DAHA HAFİF TEDBİRLER



3842 SAYILI YASA İLE ORANTILILIK İLKESİ SİSTEMİMİZE DAHİL OLMUŞSADA TUTUKLULUK YERİNE UYGULANABİLECEK TEDBİRLER DÜZENLENMEDİĞİ İÇİN YALNIZ YURT DIŞINA ÇIKMA YASAĞI VE KEFALETLE SALIVERME ÖNLEMLERİNE BAŞVURULABİLMEKTEDİR.OYSAKİ AVRUPA KONSEYİ 9. 04. 1965 TARİHLİ KARARINDA TUTUKLAMA KONUSUNDA TAVSİYELERDE BULUNURKEN BAŞVURULABİLECEK TEDBİRLERİDE SAYMIŞTIR :

► İKAMETGAHDA GÖZETLEME

► HAKİM İZNİ OLMADAN BELLİ BİR YERİ TERKEDEMEME

► BELLİ MAKAMLAR ÖNÜNE DÜZENLİ OLARAK ÇIKMA

► PASAPORT VE DİĞER KİMLİK BELGELERİNİN GERİ ALINMASI

► TEMİNAT İSTEME GİBİ......................



TÜRKİYE BU TAVSİYE KARARINA UYMA AMACIYLA 3842 SAYILI YASA DEĞİŞİKLİĞİNİ YAPMIŞSADA ADLİ KONTROL TEDBİRLERİ DÜZENLENMEMİŞTİR. CEZA İNFAZ KANUNUNDA BAZI MÜESSESELERDEN BAHSOLUNUYORSADA ALT YAPILARI BULUNMADIĞINDAN UYGULANAMAMAKTADIR.



ÇEŞİTLİ ÜLKELERDE UYGULANMAKTA OLAN TEDBİRLER



Ø İKAMET YERİNDEN UZAKLAŞMAMA SÖZÜ VERME.



Ø SORUŞTURMAYI ENGELLEMEME SÖZÜ VERME



Ø İKAMET YASAĞI : SANIK BELLİ BİR YERDE İKAMET EDEMEZ.MAHKEME İZİN VERMEDİKÇE ORAYA GİDEMEZ.



Ø İKAMET MECBURİYETİ : MAHKEME İZNİ OLMADIKÇA SANIK İKAMET ETTİĞİ YERDEN AYRILAMAZ.MAHKEME SANIĞA , ZORUNLU KONTROL İÇİN BULUNACAĞI YERLERİ VE SAATLERİ BİLDİRMESİNİ ÖNGÖREBİLİR.



Ø ADLİ POLİSE BAŞVURMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ: MAHKEME SANIĞIN İŞİNİ VE OTURDUĞU YERİ DİKKATE ALARAK ÖNCEDEN BELİRLENEN POLİS MEKEZİNE BAŞVURACAĞI GÜN VE SAATLERİ BELİRLER.



Ø EV HAPSİ: SANIK KENDİ MESKENİNDEN UZAKLAŞAMAZ.SANIĞIN GEÇİMİNİ SAĞLAYACAK ŞEKİLDE ÇALIŞMASI VE GÜN İÇİNDE ASGARİ İHTİYAÇLARINI GİDERMESİ İÇİN BİR SÜRE UZAKLAŞMA İZNİDE VEREBİLİR.



Ø KİMLİK VE SEYAHAT BELGELERİNİ TESLİM ETMEK / YURTDIŞINA ÇIKMA YASAĞI



Ø BELİRLİ ŞAHISLARLA GÖRÜŞME YASAĞI









CMUK. ÖN TASARISI :







115.MADDE :SUÇÜSTÜ HALİNDE CEZANIN YUKARI SINIRI BİR YIL VEYA DAHA FAZLA HAPİS VE DİĞER HALLERDE 2 YIL VEYA DAHA FAZLA HAPİS VEYA FİİL AĞIR CEZALI VE ŞÜPHELİ VEYA SANIK HAKKINDA 108. MADDEDE GÖSTERİLEN ADLİ KONTROL ALTINA ALINMA KARARI VERİLMEMİŞSE , AŞAĞIDA BELİRTİLEN NEDENLERLE TUTUKLAMAYA VEYA TUTUKLAMANIN DEVAMINA ; HAKİM VEYA MAHKEME TARAFINDAN, SORUŞTURMA VE KOVUŞTURMA EVRELERİNİN HER AŞAMASINDA KARAR VERİLEBİLİR.

1. ŞÜPHELİ VEYA SANIĞIN KAÇMASI,SAKLANMASI VEYA KAÇACAĞINA İLİŞKİN OLAYLARIN VAROLMASI

2. SUÇUN; DELİL,İZ,ESER VE EMARELERİNİN KORUNMASI

3. TANIKLAR VE MAĞDUR ÜZERİNDE BASKI YAPILMASININ ÖNLENMESİ

4. ŞÜPHELİ VE SANIK İLE ŞERİKLEİ ARASINDA ,KANUNA AYKIRI UZLAŞMA VE İŞTİRAKLERİN ÖNLENMESİ

5. KAMU DÜZENİNİN ,SUÇUN NEDEN OLDUĞU VEYA OLABİLECEĞİ AĞIR ZARARLARDAN KORUNMASI

6. ŞÜPHELİ VEYA SANIĞIN KENDİLERİNE KARŞI GELEBİLECEK HUKUKA AYKIRI TEPKİLERDEN KORUNMASI

7. SUÇA SON VERİLMESİ

8. SUÇUN YİNELENMESİNE ENGEL OLUNMASI

9. ADLİ KONTROL ALTINA ALINMIŞ ŞÜPHELİ VEYA SANIĞIN 108. MADDEDE GÖSTERİLEN YÜKÜMLERDEN BİLEREK KAÇMASI NEDENİYLE 111. MADDENİN UYGULANMASININ ZORUNLU OLMASI

TUTUKLAMA KARARININ VERİLEBİLMESİ İÇİN ,ŞÜPHELİ VEYA SANIĞIN SUÇLULUĞU VE YUKARIDAKİ NEDENLERİN VARLIĞI HUSUSUNDA KUVVETLİ BELİRTİLER SAPTANMIŞ OLMALIDIR.



AYNI TASARIDA BELİRTİLEN ADLİ KONTROL KURUMLARI İSE ŞUNLARDIR:



Ø HAKİMİN BELİRLEYECEĞİ ALANIN SINIRLARI DIŞINA ÇIKMAMA

Ø BELİRLENEN BAZI YERLERE GİDEMEME,BELLİ YERLERE GİDEBİLME

Ø SINIRLARIN DIŞINA ÇIKACAĞINDA CUMHURİYET SAVCISINA VEYA HAKİME HABER VERME

Ø HAKİMİN BELİRLEDİĞİ MERCİLERE KONTROL İÇİN DÜZENLİ OLARAK

BAŞVURMA

Ø KİMLİK BELGELERİNİ SAVCILIK KALEMİNE ,KOLLUĞA MAKBUZ KARŞILIĞI TESLİM ETME

Ø EHLİYETİNİ TESLİM ETME