Alm. Plan Van Dalton, (r), Fr. Plan de Dalton (m), İng. The plan of Dalton.
ABD’de 20. asır başlarında bâzı ortaokullarda tatbikâtına başlanıp, başka ülkelerde de kabul edilen bir öğrenim sistemi.
Bu sistem “Dalton Laboratuvarı Plânı” diye de tanınır. İlk olarak Dalton ortaokulunda denendiği için bu isim verilmiştir.
Helen Parkhurst 1913 senesinde eskiden beri kullanılan ortaokul plânlarını değiştirmeyi ve dershânelerin herbiri için özel havası olan laboratuvarlar kurmayı düşünmüştür. Bu plâna göre atölye tarzında olan bu laboratuvarlar bir öğretmenin mesuliyeti altında bulunacak ve bu öğretmenler bir araştırma ve tetkik havası meydana getirerek talebelere akıl vermek ve yol göstermek gâyesini güdeceklerdi. Böylelikle dershâne öğrencinin derslerini öğretmenine anlatacağı bir yer olmaktan ziyâde, öğrenciyle öğretmen arasında karşılıklı bir danışma, tartışma ve fikir alış verişi mekânı meydana getiriyordu. Bu sistemde öğrenciler eskiden olduğu gibi ev ödevi yapmayıp, müddeti bir ay ile bir hafta arasında değişen çalışma anlaşması imzâlar, bu anlaşmayla teşebbüs ettiği işi, tatminkâr şekilde bitirmeden de yeni bir anlaşma imzâlayamazdı. Bâzı Dalton okullarında umûmiyetle öğleden sonraları edebî toplantılar, münâzaralar gibi cemiyet çalışmaları da yapılır.
Bu plân İngiltere, Japonya ve Çin’de benimsenmiş olup değişik şekillerde de Almanya, İsviçre ve Hollanda’da tatbik edilmiştir. İngiltere’de bu plânla öğretim yapan 2000’den fazla okul vardır. Avrupa ülkeleri ile Batı devletlerinin bir çoğunda uygulanan bu plândan daha sonraları vazgeçildi. Modern eğitim plânları uygulanmaya başlandı.