Ünite 7 - Allah Teâlâ ile İlgili Edebî Türler Çözümlü Test II

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • *******
  • Join Date: Eki 2016
  • Yer: Hatay
  • 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
1. Aşağıdakilerin hangisinde adet ve geleneğe göre
mensur eserlerde müellifin takip etmesi gereken sıra
doğru şekilde verilmiştir?
A) Besmele, salvele, hamdele, amma ba’dü
B) Besmele, amma ba’dü, salvele, hamdele
C) Besmele, hamdele, amma ba’dü, salvele
D) Besmele, salvele, amma ba’dü, hamdele
E) Besmele, hamdele, salvele, amma ba’dü

Çözüm: Adet ve geleneğe göre mensur eserlerde müellifin
takip etmesi gereken sıra “Besmele, hamdele, salvele,
amma ba’dü” şeklindedir. Doğru cevap E’dir.

2. Aşağıdakilerin hangisinde adet ve geleneğe göre
manzum eserlerde müellifin takip etmesi gereken sıra
doğru şekilde verilmiştir?
A) Besmele, Tevhîd-Münâcât, Na‘t, Sebeb-i Te’lîf-i
Kitâb
B) Besmele, Na‘t, Sebeb-i Te’lîf-i Kitâb, TevhîdMünâcât
C) Besmele, Sebeb-i Te’lîf-i Kitâb, Na‘t, TevhîdMünâcât
D) Besmele, Tevhîd-Münâcât, Sebeb-i Te’lîf-i
Kitâb, Na‘t
E) Besmele, Na‘t, Tevhîd-Münâcât, Sebeb-i Te’lîf-i
Kitâb

Çözüm: Adet ve geleneğe göre manzum eserlerde
müellifin takip etmesi gereken sıra “Besmele, TevhîdMünâcât,
Na‘t, Sebeb-i Te’lîf-i Kitâb” şeklindedir. Doğru
cevap A’dır.

3. I. Allah’a şükretme” anlamına gelen “el-Hamdü
li’llâh” cümlesinin kısaltılmış şeklidir
II. Delîli, Kur’ân-ı Kerîm’in ilk sûresi olan Fâtiha
Sûresi-ilk âyetinin “Hamd” kelimesiyle başlamış
olmasıdır
III. Bir diğer delil de Hz. Peygamber’in hutbelerinin
Allah’a “Hamd ü senâ” ile başlamış olmasıdır
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri hamdele ile ilgili
doğru bilgilerdendir?
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) Yalnız II
D) I,II, III
E) I, III

Çözüm: Hamdele; “Allah’a şükretme” anlamına gelen
“el-Hamdü li’llâh” cümlesinin kısaltılmış şeklidir.
Hamdele’nin delîli, Kur’ân-ı Kerîm’in ilk sûresi olan
Fâtiha Sûresi-ilk âyetinin “Hamd” kelimesiyle başlamış
olması ve bir de Hz. Peygamber’in hutbelerinin Allah’a
“Hamd ü senâ” ile başlamış olmasıdır. Doğru cevap
D’dir.

4. Kenzü’l-Havass adlı eser kime aittir?
A) Sehi Bey
B) Latifi
C) Aşık Çelebi
D) Ahdi
E) Seyid Süleyman Hüseyni

Çözüm: Kenzü’l-Havass Seyid Süleyman Hüseyni
tarafından yazılmıştır. Doğru cevap E’dir.

5. Aşağıdaki eser ve yazar eşleştirmelerinden hangisi
yanlıştır?
A) Gazâlî- Maksadu’l-Esnâ fî Şerhi Esmâillâhi’lHüsnâ
B) Beyzâvî- Müntehe’l-Münâ fî Şerhi Esmâillâhi’lHüsnâ
C) Fahreddîn Râzî- Levâmiu’l-Beyyinât Şerhu
Esmâillâhi Teâlâ ve’s-Sıfât
D) İbrahim Cudi- Şerhu’l-Esmâi’l-Hüsnâ
E) Abdurrahman Câmî- Risâle-i Muammâ-yı
Nefîse’si

Çözüm: Şerhu’l-Esmâi’l-Hüsnâ Mir Hüseyin eş-Şirazi’ye
aittir. Doğru cevap D’dir.

6. Türkçe ilk manzum Esmai’l Hüsnalar arasında yer
alan Şerhu Esmai’l Hüsna kim tarafından yazılmıştır?
A) İbrahim Cudi
B) Fahreddin Razi
C) Lamii Çelebi
D) İbn İsa Saruhani
E) Vahib Ümmi

Çözüm: Türkçe ilk manzum Esmai’l Hüsnalar arasında
yer alan Şerhu Esmai’l Hüsna İbn İsa Saruhani tarafından
yazılmıştır. Doğru cevap D’dir.

7. Allah’ın birliği ve yüceliği konusunda yazılan
manzum ve mensur eserlere ne ad verilir?
A) Esmai’l Hüsna
B) Tevhid
C) Ayet
D) Hadis
E) Münacat

Çözüm: Allah’ın birliği ve yüceliği konusunda yazılan
manzum ve mensur eserlere tevhid denir. Doğru cevap
B’dir.

8. Aşağıdakilerden hangisi Allah’ın zati sıfatları
arasında yer almaz?
A) Vücud
B) Kıdem
C) Beka
D) Kelam
E) Vahdaniyet

Çözüm: Kelam Allah’ın sübuti sıfatlarındandır. Doğru
cevap D’dir.

9. Aşağıdakilerden hangisi Allah’ın sübuti sıfatları
arasında yer almaz?
A) Kıdem
B) Hayat
C) İlim
D) Kelam
E) İrade

Çözüm: Kıdem Allah’ın zati sıfatlarındandır. Doğru
cevap A’dır.

10. Anlamı “fısıldamak, kulağa söylemek, iki kişi
arasında geçen gizli konuşma” olan kelime
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Esmai’l Hüsna
B) Tevhid
C) Ayet
D) Hadis
E) Münacat

Çözüm: Anlamı“fısıldamak, kulağa söylemek, iki kişi
arasında geçen gizli konuşma” olan kelime münacattır.
Doğru cevap E’dir.