1. Kur’ân’ı, önceden nâzil olmuş ilâhî kitaplarla karşılaştırıldığında verilen özelliklerin hangisinin doğru olmadığı söylenebilir?
Kur’ân, hem lafzı ve hem de manası Yüce Allah’tan olan mu’ciz bir kitaptır.
Ne önceki semâvî kitaplara ve ne de bütün çeşitleriyle hadislere benzemektedir.
Diğer ilâhî kitaplardan çok farklı ve çok daha üstün vasıfları vardır.
Kur’ân’ın diğer ilahi kitaplara benzerlikleri vardır.
Hedefi, tertibi, korunması, muhtevâsı, olaylara bakışı, konuları anlatışı farklı ve özgündür.
2. Aşağıdakilerden hangileri sahih kırâatin şartlarındandır?
I. Sahih ve muttasıl bir senedle Hz. Peygambere ulaşması
II. Takdiren de olsa Hz.Ebubekir döneminde çoğaltılan nüshalardan birinin hattına uyması
III. Bir vecihle de olsa Arap dilinin kaidelerine uygun olmalı
I
I-II
I-III
II-III
I-II-III
3. Aşağıdakilerden hangisi ‘’Vahy’’ kelimesinin anlamlarından biri değildir?
Açıkça bildirmek
Gizli ve süratli bir şekilde bildirmek,
Telkîn etmek,
Yazı yazmak
Fısıldamak
4. Sözlük anlamı itibariyle keşfetmek, ortaya çıkarmak, üzerindeki örtüyü açmak, beyan etmek, açıklamak, anlaşılır hale getirmek gibi manalara gelen kelime aşağıdakilerden hangisidir?
Tefsir
Te’vil
Tercüme
Müfessir
Meal
5. “Kur’ân, Hz. Muhammed’e vahiyle indirilmiş , tevatürle nakledilmiş , Mushaflarda yazılmış, tilâvetiyle ibadet edilen, bir suresinin –dahi olsa- meydana getirilmesi için meydan okuyan, Fâtiha suresiyle başlayıp Nâs suresiyle sona eren, Allah’ın kelâmıdır”.
Yukarıda verilen Kur’an tanımının unsurları hakkında aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
İnsanların meleklerin ve cinlerin sözleri yer almamıştır.
Şaz olan kıraat şekilleri ve diğer nakiller tarihin içinde yer almıştır.
Mushaflarda yazılmış ifadesiyle Hz. Osman döneminde yazılmış Kur’an nüshaları kastedilmiştir.
Ahad kıraatlarının caiz olmadığı belirtilmiştir.
İndirilmiş kısmı sadece Resulullah’a indirilen kısmını içine alır, diğerlerini tanımın dışında bırakır.
6. “El-vücûh ve’n-nezâir” adlı ilim hicrî kaçıncı yüzyılda ortaya çıkmıştır?
I. yüzyıl
II. yüzyıl
III. yüzyıl
IV.yüzyıl
V.yüzyıl
7. Aşağıdaki hangisi Mukâtil b. Süleyman’ın kaleme aldığı kitaplardan biridir?
Tefsîrü’s-Sevrî
Tefsîrü Yahya
Meâni’l-Kur’ân
Mecâzu’l-Kur’ân
Et-Tefsîrü’l-Kebîr
8. İkinci hicri asrın ilk yarısında et-Tefsîrü’l-Kebîr adlı kitabı ile tanınan zat aşağıdakilerden hangisidir?
Sevrî
Mukâtil
Ferrâ
Müsennâ
Hemmâm
9. Aşağıdakilerden hangisi Medenî sûrelerin özelliklerinden biri değildir?
Ankebût sûresi hariç, içinde münafıklardan bahsedilen,
Cihâda izin veren ve cihad hükümlerini beyan eden,
Hudûd ve miras paylaşımından bahseden,
İbâdât ve muâmelât konuları tafsîlatlı olarak yer alan,
Secde âyeti ihtiva eden
10. Resûlullah hakkında vahiy esnasında Hz. Peygamber’de görülen hallerin oryantalistlerin maksatlı iftiralarını çürüten delillerden olmadığı söylenebilir?
Vahiy esnasında Resûlullah ise şuur ve idrakini hiç kaybetmemiştir.
Resûlullah’ta böyle bir menfî durum kesinlikle vâki olmamıştır.
Resûlullah’ta görülen haller arasında titreme hali yoktur.
Resûlullah’ta titreme ve ağrı olmuştur.
Hem dünyevi hem de uhrevi kayatı düzenleyecek esaslar vahy edilmiştir.
11. Aşağıdakilerden hangisi tefsir ile te’vil arasındaki farklardan biri değildir?
Tefsîr, kesinlik arzeder; ancak te’vîl kesinlik ifade etmez.
Tefsîr, ekseriya âyetlerin lafızlarında, te’vîl ise manalarında görülür.
Tefsîrde hakikate delâlet ettiği için ekseriyetle tek bir anlam, te’vîlde ise yoruma müsait olması hasebiyle birden çok anlam söz konusudur.
Tefsîr hakikat yoluyla lafızların zâhirî manalarını, te’vîl ise onların içsel anlamlarını ortaya çıkarmaktadır.
Tefsîr bireysel ictihâdlara, te’vîlilâhî beyanlara dayalıdır.
12. Nazmında yani söz dizimi ve tertibinde aslına benzemesi gözetilen tercüme çeşidi aşağıdakilerden hangisidir?
Meal
Tefsîrî tercüme
Lafzî tercüme
Tefsîr –i tercüme
istidratlı tercüme
13. Aşağıdakilerden hangileri Kur’an’ın mushaflaşma sürecinde yer alan aşamalardan biridir?
I. Sahabenin ezberlemesi
II. Cem
III. İstinsah
I
II
I-II
I-III
I-II-III
14. “Hadis ya Allah tarafından gönderilmiş bir vahiydir ya da Hz. Peygamber’in yapmış olduğu bir içtihattır… Her iki takdire göre de hadisin, Allah’ın kitabıyla çelişkide olması mümkün değildir” sözünü söyleyen kimdir?
Şatıbi
İbn Hazm
Gazali
İbn Teymiyye
İbn Rüşd
15. İslam bilginlerinden hangisi “lâmestüm” şeklindeki kırâatı esas alarak söz konusu kelimenin cinsel ilişki anlamına geldiğini ve el ile dokunmanın abdesti bozmayacağını ileri sürmüştür?
İmam Hamza
İmam Şâfii
İmam Malik
Ahmet b. Hanbel
Ebû Hanîfe
16. Aşağıdakilerden hangisi sadece Sudan’ın bir kısmında okutulmaktadır?
Nâfi kırâatı
Âsım kırâat
Ebû Amr’ın kırâatı
Âhâd kırâat
Şâz kırâat
17. Hz. Osman döneminde Mushaf çoğaltılırken bu günkü yazım kurallarından farklı bir yazı stili kullanılmıştır. Hangisinin yer almadığı söylenebilir?
Hazif yapılması
Fazladan harf ilave edilmesi
Bedel
Fasl ve vasl
Kırâat
18. Müslüman olmayıp Kur’ân’a inanmayanlar Kur’ân kelimesinin kökünün hangi dillerden geldiğini söylerler?
Süryanice veya İbrânice
Habeşçe veya Berberice
Arapça veya Farsça
Berberice veya Grekçe
Türkçe veya Arapça
19. “Arap dilinin kuralları dahilinde hareket edilerek Kur’ân’dan anlamlar üretmek” olarak tanımlanan Te’vîl çeşidi aşağıdakilerden hangisidir?
Rüşd’ü te’vîl
İrfânî te’vîl
Burhânî te’vîl
Beyânî te’vîl
Ehl-ü te’vîl
20. Aşağıdakilerden hangisi “Kur’ân lafzı, “karînetün” kelimesinin çoğulu ve aynı zamanda hemzesiz olan “el-karâin/ا لقرائن“lafzından türemiştir” görüşünün sahibidir?
Ebû Zekeriyyâ’ Yahyâ b. Ziyâd el-Ferrâ
Ebû Ubeyde Ma’mer b. el-Müsennâ
Ebu’l-Hasan Ali b. Hazm el-Lihyânî
Schwally
Wellhausen
CEVAP ANAHTARI:
1. Kur’ân’ın diğer ilahi kitaplara benzerlikleri vardır.
2. I-III
3. Açıkça bildirmek
4. Tefsir
5. Şaz olan kıraat şekilleri ve diğer nakiller tarihin içinde yer almıştır.
6. II. yüzyıl
7. Et-Tefsîrü’l-Kebîr
8. Mukâtil
9. Secde âyeti ihtiva eden
10. Resûlullah’ta titreme ve ağrı olmuştur.
11. Tefsîr bireysel ictihâdlara, te’vîlilâhî beyanlara dayalıdır.
12. Lafzî tercüme
13. I (Kerimin mushaflaşma süreci şu aşamalardan oluşmaktadır; 1. Sahabenin ezberlemesi, 2. Kur’an’ın yazılması, 3. Kur’an’ın toplanması (cem) ve 4. Kur’an’ın çoğaltılması)
14. Şatıbi
15. Ebû Hanîfe
16. Ebû Amr’ın kırâatı
17. Kırâat
18. Süryanice veya İbrânice
19. Beyânî te’vîl
20. Ebû Zekeriyyâ’ Yahyâ b. Ziyâd el-Ferrâ