Ünite 1 - Hadis İlmi: Temel Kavramları ve Alt Dalları Çözümlü Test III

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • *******
  • Join Date: Eki 2016
  • Yer: Hatay
  • 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
1. Hadis İlmi, geçmişte hangi isim ile adlandırılır?
A) Şer’î İlimler
B) Kelam İlimler
C) İslamî İlimler
D) Tefsir ilimler
E) Tasavvuf ilimler

Çözüm: Hadis İlmi, geçmişte Şer’î İlimler veya Naklî
İlimler diye isimlendirilen, günümüzde ise İslamî İlimler
denilen ilim grubunun bir alt dalıdır. İslâm Dini’ni konu
edinen Naklî/Şer’î İlimler, Tefsir, Hadis, Fıkıh, Kelam,
Tasavvuf’tur. Bu ilimler İslam Dini’nin temel iki kaynağı
olan Kur’an ve Hz. Peygamber’in sünnetine yani
uygulamalarına dayanırlar. Doğru cevap A’dır.

2. Sünnet, Hz. Peygamber’den gelmesi bakımından üçe
ayrılır aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber’in
filleri ve davranışları ile ilgilidir?
A) Kavlî Sünnet
B) Takrîrî Sünnet
C) Fiilî Sünnet
D) Hadisi sünnet
E) Kelamı sünnet

Çözüm: Sünnet’in, Hadis İlmi’ndeki anlamı ise, Hz.
Peygamberin (Allah’ın selâmı üzerine olsun) sözleri,
davranışları ve onaylarıdır. Yani onun yolu ve hayat tarzı,
sürekli ve devamlı davranışlarıdır. Bu anlamıyla sünnet
terimi, “Allah Elçisinin Sünneti” anlamına gelen
ifadesinin kısaltılmış şeklidir. Sünnet, Hz. Peygamber’den
gelmesi bakımından üçe ayrılır:
1- Kavlî Sünnet: Hz. Peygamber’in sözleridir.
2- Fiilî Sünnet: Hz. Peygamber’in filleri ve
davranışlarıdır.
3- Takrîrî Sünnet: Hz. Peygamber’in huzurunda veya
bilgisi dâhilinde olmak şartıyla, sahâbe tarafından
söylenen sözleri ve yapılan davranışları onaylaması veya
karşı çıkmamasıdır. Bu üçüncü şıkkın sünnet olmasının
gerekçesi, Hz. Peygamber’in Allah tarafından kendisine
verilen ileriki satırlarda ele alacağımız görevleri gereği,
dînî açıdan uygun olmayan ya da Allah’ın yasakladığı söz
ve eylemleri onaylamayacağı veya böyle durumlar
karşısında sessiz kalmayacağıdır. Doğru cevap C’dir.

3. Hz. Peygamber’in temel görevleri, Tebliğ;
Beyân/Tebyîn; Tezkiye’ dir. Bu üç görev birbirinin
devamı ve tamamlayıcısı niteliğindedir. Üçünün de en
son amacı nedir?
A) İnsanlara temizliği öğretmek
B) İnsanların arındırılmasıdır
C) Vahyi eksiksiz olarak insanlara bildirmek
D) Vahyi düzenleyerek insanlara bildirmek
E) İndirilen kitabı, ümmetine açıklaması

Çözüm: Bu üç görev birbirinin devamı ve tamamlayıcısı
niteliğindedir. Üçünün de en son amacı insanların
arındırılmasıdır. Bu da Peygamberin sünnetinin amacının,
manevi yönden arınmış bireyler ve onlardan meydana
gelen bir toplum oluşturmak olduğu anlamına gelir.
Doğru cevap B’dir.

4. Aşağıdakilerden hangisi Peygamberlerde bulunması
zorunlu olan beş özellikten biri değildir?
A) Sıdk
B) Emanet
C) Teblîğ
D) İsmet
E) İğfal

Çözüm: Peygamberlerde bulunması zorunlu olan beş
özellik şunlardır: 1- Sıdk:Doğruluk 2- Emânet:
Güvenilirlik 3- Teblîğ: Allah’ın insanlara ulaştırmasını
emrettiği şeyleri eksiksiz olarak ulaştırmak. 4- Fetânet:
Zekâ ve ferâset. 5- İsmet: Günah ve hatalardan
korunmuşluk. Doğru cevap E’dir.

5. Hadiste nakledilen içerik anlamına gelen, Hz.
Peygamber’in sözleri ve davranışlarını ifade eden
kısma hangisi denmektedir?
A) İsnâd
B) Söz
C) Sahâbî
D) Metin
E) Sened

Çözüm: Herhangi bir hadis, isnad ve metin denilen iki
kısımdan meydana gelir. Hadiste nakledilen içerik
anlamına gelir. İsnad zincirinin peşinden gelen Hz.
Peygamber’in sözleri ve davranışlarını ifade eden kısma
metin denir. Doğru cevap D’dir.

6. Hadis ilmi ile ilgilenenler tarihte değişik unvanlarla
anılmışlardır. Aşağıdakilerden hangisi hadis ilminde
yolun başında olanlara denmektedir?
A) Muhaddis
B) Hâfız
C) Huccetü’l-İslâm
D) Şeyhu’l-İslâm
E) Tâlib

Çözüm: Hadis ilmi ile ilgilenenler tarihte değişik
unvanlarla anılmışlardır. Hadis öğrenen öğrencilere,
hadis ilminde yolun başında olanlara Tâlib denir. Talep
eden isteyen anlamındadır. Hadis âlimleri için genel
olarak çoğunlukla Muhaddis veya Hâfız tabiri kullanılır.
Hadis ilminde daha ileri düzeyleri ifade etmek için İmâm,
Huccetü’l-İslâm, Şeyhu’l-İslâm, Emîrü’lmü’min’în fi’lhadîs
gibi unvanlar da kullanılmıştır. Doğru cevap E’dir.

7. I. Siyer
II. Şemâil
III. Delâil
IV. Meğâzî
Yukarıdakilerden hangileri Peygamberimizi konu
edinen diğer İlimler içine girmektedir?
A) I ve III
B) I, II ve III
C) I, II, III ve IV
D) III ve IV
E) II, III ve IV

Çözüm: Peygamberimizi konu edinen diğer İlimler:
Siyer, Şemâil, Delâil, Meğâzî’ dir. Bu dört konunun
müstakil bir ilim dalı sayılması tartışmalıdır. Bu
konularda, başta İslam tarihinin erken dönemleri olmak
üzere geçmişte çok sayıda müstakil kitap yazılmasından
yola çıkılarak müstakil ilim dalı sayanlar olmuştur. Ama
günümüzde artık meğâzî ve siyer İslam tarihinin, şemâil ve
delâil ise hadis ilminin içinde bir çalışma alanı ve konusu
olarak değerlendirilmektedir. Doğru cevap C’dir.

8. Türkçe yazılan ilk Hadis Tarihi kitabı hangi tarihte
İstanbul’ da yayınlanmıştır?
A) 1924
B) 1930
C) 1912
D) 1970
E) 1908

Çözüm: İstanbul’da 1924 de yayınlanmıştır. Hadis Tarihi
isimli bu ilk kitap, o günlerde adı Dârülfünun olan
İstanbul Üniversitesi’nin İlahiyat Şubesi hocalarından,
İzmirli İsmail Hakkı tarafından ders kitabı olarak okutmak
üzere yazılmış ve Talebe Cemiyeti tarafından
yayınlanmıştır. Doğru cevap A’dır.

9. Hangisini Müteahhirûn Dönemi Hadis Usûlü
Kitaplara örnek olarak verilebilir?
A) El-İlmâ‘ ilâ ma‘rifeti usûli’r-rivâye ve
takyîdi’ssemâ‘
B) El-Muhaddisü’l-fâsıl beyne’r-râvî ve’l-vâî
C) Ma‘rifetü ulûmi’l-hadîs
D) El-Kifâye fî ilmi’r-rivâye
E) Ulûmü’lhadîs’i

Çözüm: Hadis usûlü kitapları Mütekaddimûn ve
Müteahhirûn dönemleri denilen iki dönemde ele alınırlar.
Kadı İyâd diye tanınan Endülüs’lü Ebu’l-Fadl İyâd b.
Mûsa el-Yahsûbî’nin (ö.544/1149) el-İlmâ‘ ilâ ma‘rifeti
usûli’r-rivâye ve takyîdi’ssemâ‘ isimli eseri. Bu kitap
Mağrib denilen Endülüs’te yazılmış ilk hadis kitabıdır.
Doğru cevap A’dır.

10. Hadisler arasındaki ihtilâfın giderilmesinde dört temel
yöntem vardır: Arapça’da durmak, duraksamak,
beklemek anlamlarına gelen ve çelişen hadisler
konusunda karar vermemek, askıya almak, karar
vermeyi sağlayacak delil ve karîneler buluncaya kadar
beklemek anlamına gelen yöntem hangisidir?
A) Cem‘ ve te’lîf
B) Tercih
C) Nesh
D) Nâsih
E) Tevakkuf

Çözüm: Tevakkuf Arapça’da durmak, duraksamak,
beklemek anlamlarına gelir. İhtilafı giderme yöntemi
olarak tevakkuf, çelişen hadisler konusunda karar
vermemek, askıya almak, karar vermeyi sağlayacak delil
ve karîneler buluncaya kadar beklemek anlamına gelir.
Tevakkuf aslında ihtilâfı giderme yöntemi değil askıya
alma işlemidir. Çünkü bu yöntemle çözüm üretilememekte,
çözüm ertelenmektedir. Tevakkuf çözüm için yeterli bilgi
veya delil olmayışından kaynaklanabileceği gibi, çözüm
arayışındaki kişinin ihtiyatından yani bu konuda risk
almak istemeyişinden de kaynaklanabilir. Doğru cevap
E’dir.