1. Aşağıdaki ifadelerden hangisi tefsiri tanımlar?
A) Birbiriyle çelişen anlamları içermesi
B) Birbirine alternatif anlamları içermesi
C) Başka manalar taşıma ihtimalinin olmaması
D) Sahih rivayetlere dayalı açıklamalardan ibaret olmaması
E) Hiçbiri
2. Te’vil ile ilgili ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Ayetin lafzi tahlilinden sonra muhtemel manalarından en uygun olana çevirme
B) Kelamın anlam yelpazesi dışına çıkma
C) Tek bir anlama gelen kelime ya da cümleler için geçerli bir faaliyeti içerme
D) Lafzın muhtemel manalarına değil kesinliğe dayanma
E) Zanni değil mutlak bir bilgiyi ifade etme
3. Arap dilinin kuralları dâhilinde hareket edilerek Kur’ân’dan anlamlar üretmek olarak tanımlanan
te’vil çeşidi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Burhânî te’vîl
B) Beyânî te’vîl
C) İbn-i Rüşd te’vili
D) İrfânî te’vîl
E) Tedebbür yoluyla te’vil
4. Tasavvuf erbâbının kalbine sezgi, keşf ve ilham yoluyla doğan bir bilgi türü hangi te’vil çeşidi ile
ilişkilidir?
A) Burhânî te’vîl
B) Beyânî te’vîl
C) İbn Rüşd te’vili
D) İrfânî te’vîl
E) Hiçbiri
5. Aşağıdaki ifadelerden hangisi tercümeyi tanımlamaz?
A) Tercüme aslın yerine geçer ve artık asla ihtiyaç kalmaz
B) Tercümede istidrat mümkün değildir.
C) Tercüme örf yönünden aslın bütün mana ve maksatlarına uygunluğu ifade eder.
D) Tercüme daha fazla beyan, izah ve açıklamayı içerir.
E) Tercümeyle, asıl metinden müstağni olma kastedilir.
6. Kur’ân yorumu için kabul edilen te’vîl tarzlarından en uygun olanı aşağıdakilerden hangisidir?
A) İrfâni te’vîl
B) Burhâni te’vîl
C) Beyânî te’vîl
D) İbn Rüşd te’vîli
E) Tedebbür yoluyla te’vil
7. Tefsîr ile Te’vîlin kıyasıyla ilgili aşağıdaki tespitlerden hangisi yanlıştır?
A) Tefsîr tevkifî beyanlara, te’vîl bireysel ictihâdlara dayalıdır.
B) Tefsîr, ekseriya âyetlerin lafızlarında, te’vîl ise manalarında görülür.
C) Tefsîrde ekseriyetle tek bir anlam, te’vîlde ise birden çok anlam söz konusudur.
D) Tefsîr hakikat yoluyla lafızların içsel manalarını, te’vîl ise onların zâhirî anlamlarını ortaya
çıkarmaktadır.
E) Te’vîl ekseriya semâvî kitaplarda kullanılır, tefsîr ise bunların dışındaki kitaplarda da kullanılmaktadır.
8. Kur’ân tercümesinden söz edildiğinde zorunlu olarak hangi tür tercüme akla gelmektedir?
A) Harfî tercüme
B) Tefsîrî tercüme
C) Lafzî tercüme
D) Nazmıyla tercüme
E) Tertibiyle tercüme
9. İrfani te’vil ile ilgili aşağıdakilerden hangi tespit doğru kabul edilir?
A) İspatlanabilir olması
B) Nesnel olması
C) Doğrulanabilir olması
D) Öznel olması
E) Objektif olması
10. “Bir sözün manasını tam olarak değil de, biraz noksanıyla ifade etmek” manasında kullanılan
kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tefsir
B) Te’vil
C) Meal
D) Tercüme
E) İstiâre
CEVAP ANAHTARI:
1. C
2. A
3. B
4. D
5. D
6. C
7. D
8. B
9. D
10. C