1. “Kitâb” ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Kur’an’ın tercümesinden hüküm çıkarılamaz.
B) Çoğunluğa göre Arapça dışındaki bir dille namazda kıraat caiz değildir.
C) Diğer delillerin meşruiyetinin kaynağı Kur’an’dır.
D) Kur’an’ın tamamının hükümlere delaleti kat‘îdir.
E) Kur’an bütünüyle mütevatir olarak nakledilmiştir.
2. “Sünnet” ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Usulcülere göre, hüküm kaynağı olmaları açısından Kur’an ve Sünnet arasında bir fark yoktur.
B) Hadis kitaplarında sahih kabul edilen her hadis, fakihler tarafından da sahih olarak kabul edilir.
C) Sünnetin büyük çoğunluğunun nakli mütevatir değildir.
D) Sünnet de vahye dayanır ve vahy-i gayr-ı metluv olarak adlandırılır.
E) Müstakil bir kaynak olmasının yanında Kur’an’ın açıklanması işlevi de vardır.
3. “Berâet-i zimmet asıldır” prensibi aşağıdaki delil veya yöntemlerden hangisi ile ilgilidir?
A) Kıyas
B) İstihsân
C) Istıshâb
D) Istıslah
E) Sahabî sözü
4. Kıyas ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Kıyas ile ulaşılan sonuçlar kesindir.
B) Kıyas, ilkten hüküm koymaz, naslarda var olan hükmü açığa çıkarır.
C) Kıyas, usulcülerin büyük çoğunluğuna göre meşru bir yöntemdir.
D) Kıyasın illeti bazen naslarda yer alır, bazen yer almaz.
E) Kıyasta illetin açık, istikrarlı ve münasip bir vasıf olması gerekir.
5. Aşağıdakilerden hangisi icmanın işlevlerinden biri değildir?
A) Yeni karşılaşılan problemlere ortak ve bağlayıcı bir karar almak
B) Hz. Peygamberin vefatıyla doğan otorite boşluğunu doldurmak
C) Kamu otoritesini sınırlamak
D) Kıyasın hucciyetini meşrulaştırmak
E) Sahabenin yanılmazlığı ilkesini ortaya koymak
6. Aşağıdakilerden hangisi icmâın işlevleri arasında sıralanamaz?
A) Tasnif
B) Muhafaza
C) Bağlayıcılık
D) Kamu otoritesini sınırlamak
E) Bazı usûl konularının meşruiyetini sağlamak
CEVAP ANAHTARI:
1. D) Kur’an’ın tamamının hükümlere delaleti kat‘îdir.
2. B) Hadis kitaplarında sahih kabul edilen her hadis, fakihler tarafından da sahih olarak kabul edilir.
3. C) Istıshâb
4. A) Kıyas ile ulaşılan sonuçlar kesindir.
5. E) Sahabenin yanılmazlığı ilkesini ortaya koymak
6. A) Tasnif