1. İnsanların birbirleriyle ilişki kurmalarını sağlayan
yapıya ne ad verilir?
A) Toplumsal düzen
B) Kamu düzeni
C) Dernek
D) Sosyal organizasyon
E) Toplumsal mozaik
Çözüm: İnsanlar arasında gerçekleşen ilişkiler, sayısız
denilecek ölçüde fazla, çok yönlü ve yapısal bakımdan
karmaşıktır. İnsanların yaşamsal gereksinimlerine
kavuşabilmeleri, sözü edilen ilişkilerin belli bir düzen
içinde kurulabilmesine bağlıdır. İnsanların birbirleriyle
ilişki kurmalarını sağlayan yapıya toplumsal düzen
diyoruz. Doğru cevap A’dır.
2. Toplumsal yaşamı düzenleyen kurallara ne ad verilir?
A) Toplum kuralları
B) Görgü kuralları
C) Trafik kuralları
D) Toplumsal düzen kurallar
E) Sosyal kurallar
Çözüm: Şâyet insanların gereksinimlerini adaletli bir
biçimde elde etmelerini sağlayacak toplumsal bir düzen
kurulamazsa, güçlünün egemen olduğu olgusal bir yapı
açığa çıkar. Toplumsal düzenin kurulması da, ancak
bireylerin davranışlarını, nasıl olmaları gerektiği
hususunda yönlendiren bir takım kurallar aracılığı ile
gerçekleşebilir. Toplumsal yaşamı düzenleyen bu
kurallara toplumsal düzen kuralları denilmektedir. Doğru
cevap D’dir.
3. Fıkıh kavramı hangi kelime ile birlikte
açıklanmaktadır?
A) Fıtnat
B) Zekat
C) Cihat
D) İsraf
E) Şeriat
Çözüm: Fıkıh kelimesi fıtnat (zeka) kelimesiyle
açıklanmaktadır ki, bu, onun yalnızca derin ve ince
kavrayışa değil, aynı zamanda bir kimsenin kavrayış
yeteneğindeki üstünlüğe dair bir vurgu da içerdiğini
göstermektedir. Doğru cevap A’dır.
4. Üstün bir kavrayışın kendisinde sıfat ve karakter
haline geldiği kimseye ne denir?
A) Fakih
B) Ulvi
C) Veli
D) Kamil
E) Zalim
Çözüm: F-K-H kökünün, derin ve ince kavrayışın bir
kimse bakımından sıfat ve karakter (seciye) haline gelmesi
anlamında kullanılması da, kavrayış yeteneğindeki
üstünlüğe ilişkin anlam vurgusunu desteklemektedir. Sözü
edilen düzeyde bir kavrayışın (fıkıh) kendisinde sıfat ve
karakter haline geldiği kimseye ise, fakîh denilmektedir.
Doğru cevap A’dır.
5. Aşağıdakilerden hangisi Şer’ î hükümleri düzenleyen
konulardan biridir?
A) Vicdâniyyât
B) İbâdât
C) Muâmelât
D) Ukûbât
E) İbadet
Çözüm: Şer’ î hükümler de düzenledikleri konular
bakımından kendi içinde itikâdiyyat, vicdâniyyat ve
ameliyyât olmak üzere üç kısma ayrılmaktadır. Doğru
cevap A’dır.
6. Tafsîlî delil, hangi konudaki hükümlere
dayanmaktadır?
A) Eylem
B) His
C) Davranış
D) Karakter
E) Tavır
Çözüm: Tafsîlî delil, her bir davranışla ilgili hükmün
dayandığı özel delil anlamındadır. Bir hükme delil olan
tek bir âyet ya da hadis, tafsîli delil niteliğindedir. Doğru
cevap C’dir.
7. Aşağıdakilerden hangisi İslam düşüncesine özel
kavramlardan biridir?
A) Şeriat
B) Günah
C) İbadet
D) Öte dünya
E) Dua
Çözüm: Şeriat (şer’), genelde İslam düşüncesinin, özelde
de İslam hukuk teorisinin üzerine kurulduğu ve onu diğer
dinî, hukukî, ahlâkî ve felsefî inanç, eğilim ya da
yapılardan ayırt eden merkezî bir kavramdır. Doğru cevap
A’dır.
8. Aşağıdakilerden hangisi temel İslam bilimlerinden
biri değildir?
A) Hadis
B) Kelam
C) Kabala
D) Fıkıh
E) Tefsir
Çözüm: Temel İslam bilimleri tabiriyle, klasik İslam
düşüncesinde şer’î (dinî) ilimler olarak tasnif edilen
kelâm, tefsir, hadis, fıkıh usûlü ve fıkıh alanlarını
kastediyoruz. Kabala bir Yahudi ilmidir. Doğru cevap
C’dir.
9. İslam bilimlerinin meşruiyet kaynağı aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Hadis
B) Kelam
C) Şeriat
D) Fıkıh
E) Tefsir
Çözüm: Temel İslam bilimlerinden her biri, İslam’ın
getirdiği itikadî hükümler üzerine kurulmuştur. Kelâm,
tüm temel İslam bilimleri bakımından bir meşruiyet
kaynağı konumundadır. Doğru cevap B’dir.
10. Şer’î amelî hükümlerin elde edilmesinde
başvurulması gereken ilk kaynak aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Kuran-ı Kerim
B) Anayasa
C) Hadisler
D) Ahlak kuralları
E) Toplum yasaları
Çözüm: Şer’î amelî hükümlerin elde edilmesinde
başvurulması gereken ilk kaynak Kuran-ı Kerim’dir.
Doğru cevap A’dır.