Ünite 1 - İslam Hukukunun Mahiyeti ve Temel Özellikleri Çözümlü Test III

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • *******
  • Join Date: Eki 2016
  • Yer: Hatay
  • 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
1. Toplumsal düzen kuralları beş grup halinde tasnif
edilmiştir. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan birisi
değildir?
A) Din
B) Ahlak
C) Hukuk
D) Örf-Adet
E) Adalet

Çözüm: Din, Ahlak, Hukuk, Örf-adet ve Görgü Kuralları
toplumsal düzen kurallarındandır. Doğru cevap E’dir.

2. “Ateş yakıcıdır” gibi hükümler aşağıdaki
kavramlardan hangisi içinde değerlendirilir?
A) Akli Hüküm
B) Hissi Hüküm
C) Şer’i Hüküm
D) Ameli Hüküm
E) Tafsili Hüküm

Çözüm: Başka bir kaynağa gerek olmaksızın yalnızca akıl
yoluyla elde edilebilen, ‘iki birden büyüktür’ gibi
hükümler aklî; duyu organları vasıtasıyla ulaşılan, ‘ateş
yakıcıdır’ gibi hükümler hissî; dinin kaynaklarından
çeşitli yöntemlere başvurularak elde edilen “namaz
farzdır” gibi hükümler ise şer’î hükümler olarak
isimlendirilmektedir. Doğru cevap B’dir.

3. Kişinin zühd, rıza, sabır, huşu gibi tutumları aşağıdaki
kavramlardan hangisi içinde değerlendirilir?
A) Hakkaniyyet
B) Vicdaniyyat
C) Ameliyyat
D) İtikaddiyyat
E) Muamelat

Çözüm: Vicdâniyyât, insanın zühd, rıza, sabır, huşu gibi
içsel (bâtınî) tutumları anlamına gelmektedir. Doğru
cevap B’dir.

4. Hem nass yoluyla bildirilmiş hem de ictihadî
yöntemlerle elde edilmiş hükümleri birlikte ele alan
kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fıkıh
B) İtikad
C) Şeriat
D) Muamelat
E) Ameliyyat

Çözüm: Şeriat, hem nass yoluyla bildirilmiş hem de
ictihadî yöntemlerle elde edilmiş hükümleri birlikte
içermektedir. Bu nedenle doğru cevap C’dir.

5. Şeriatin ictihadla elde edilen kısmı aşağıdakilerden
kavramlardan hangisidir?
A) Şer’-i münezzel
B) Şer’i münevver
C) Şer’i hukuk
D) Şer’-i müevvel
E) Şer’i cihad

Çözüm: Şer’-i münezzel, bir hükümler bütünü olarak
şeriatın nass yoluyla bildirilen kısmını, şer’-i müevvel ise,
ictihadla elde edilen kısmını teşkil etmektedir. Doğru
cevap D’dir.

6. Aşağıdaki şıklarda verilen iki kavramdan hangisi
sırasıyla itikadî hükümleri ve amelî hükümleri
belirlemektedir?
A) Kelam-Tefsir
B) Kelam-Şeriat
C) Tefsir-Kelam
D) Fıkıh-Kelam
E) Kelam-Fıkıh

Çözüm: Kelâm ve fıkıh, diğer temel İslam bilimlerinden
farklı olarak hüküm koyucu (normatif) karaktere sahip iki
bilimdir. Kelâm itikadî hükümleri, fıkıh ise amelî
hükümleri belirlemektedir. Bu nedenle doğru cevap E’dir.

7. Başka canlıların davranışları ile eşyanın hareketini
içine almamakta, yalnızca beşerî davranış anlamına
gelmekte olan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tefsir
B) Şeriat
C) Kelam
D) Fıkıh
E) Amel

Çözüm: Amel, başka canlıların davranışları ile eşyanın
hareketini içine almamakta, yalnızca beşerî davranış
anlamına gelmektedir. Amel kavramı, kişilerin dış
organları ile yaptıkları davranışların yanı sıra, etkileri
dışa yansıyan içsel davranışlarını içermektedir. Doğru
cevap E’dir.

8. Câhiliye örf-âdet hukuku içinde İslam’ın ilkeleri ile
tamamen uyumlu olan kural ve kurumları aynen
benimseyip devam ettirmesi görüşüne ne ad verilir?
A) Islah
B) İlga
C) İbka
D) İtikad
E) Şeriat

Çözüm: İslam, Câhiliye hukukuna yönelik üç temel tutum
benimsemiştir. Onlardan ilki, câhiliye örf-âdet hukuku
içinde İslam’ın ilkeleri ile tamamen uyumlu olan kural ve
kurumları aynen benimseyip devam ettirmesi
biçimindedir. Buna ibkâ, yani kural ve kurumların olduğu
gibi bırakılması denilmektedir. Dolayısıyla doğru cevap
C’dir.

9. Kural ve kurumların geçersiz sayılıp, tümüyle
yürürlükten kaldırılması işlemine ne ad
verilmektedir?
A) İlga
B) Islah
C) İbka
D) Hukuk
E) Örf-adet

Çözüm: Kural ve kurumların geçersiz sayılıp, tümüyle
yürürlükten kaldırılması işlemine ilgâ denilmektedir. Buna
göre doğru cevap A’dir.

10. Hukukî fiil ve olayları tek tek kurallara bağlamak
yerine, benzer olanları tek bir kural altında ifade
etmeye ne ad verilir?
A) İbka
B) Külli kaideler
C) Soyut (Mücerred) yöntem
D) Fukaha
E) İlga

Çözüm: Hukukî fiil ve olayları tek tek kurallara bağlamak
yerine, benzer olanları tek bir kural altında ifade etmeye
soyut (mücerred) yöntem denilmektedir. Soyut yöntem,
evrensel hukuk düşünce tarihi bakımından da meseleci
yönteme göre daha geç dönemde ve onun işlevinin
yetersizliği nedeniyle geliştirilmiştir. Doğru cevap C’dir.