Ünite 1 - İslam Hukukunun Mahiyeti ve Temel Özellikleri Çözümlü Test II

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • *******
  • Join Date: Eki 2016
  • Yer: Hatay
  • 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
1. “Kişinin haklarını ve sorumluluklarını bilmesi”
biçiminde ifade edilen fıkıh tanımının nisbet edildiği
kişi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ebû Hanîfe
B) Hasen el-Basrî
C) El-Pezdevî
D) Gazzâlî
E) İbn Âbidîn

Çözüm: Çözüm: Ebû Hanîfe’ye nisbet edilen bu ifadedeki
fıkıh tanımı, itikat alanı da dahil, dini bilginin her türünü
içine alacak genişliktedir. Doğru cevap A’dır.

2. Aşağıdakilerden hangisi, her bir davranışla ilgili
hükmün dayandığı özel delil anlamını verir?
A) İcmâlî
B) Tafsîlî
C) İtikâdi
D) Vicdâni
E) Ameli

Çözüm: Buna cüz’î delil de denilmektedir. Tafsîlî delil,
her bir davranışla ilgili hükmün dayandığı özel delil
anlamındadır. Bir hükme delil olan tek bir âyet ya da
hadis, tafsîli delil niteliğindedir.Doğru cevap B’dir.

3. Aşağıdakilerden hangisi klasik İslam düşüncesinde
şer’i ilimler arasında yer almaz?
A) Kelam
B) Tefsir
C) Esatir
D) Hadis
E) Fıkıh

Çözüm: Esatir, efsanelere dayanan masal, hikaye ve
benzeri anlatılardır. Bu nedenle şer’i ilimler arasında yer
almaz. Doğru cevap C’dir.

4. Aşağıdakilerden hangisi belli bir konu ile kendisini
sınırlamaz?
A) Tefsir
B) Hadis
C) Fıkıh
D) Kelam
E) Fıkıh usulü

Çözüm: Çözüm: Kelam inceleme alanı itibariyle diğer
disiplinle gibi, belli bir konu ile kendini sınırlamaz, tüm
var olanı konu edinir. Külli ilim olarak nitelendirilmiştir.
Doğru cevap D’dir.

5. Aşağıdakilerde hangi ilişki fıkıh alanı içinde
değildir?
A) İnsan- insan ilişkisi
B) Allah-insan ilişkisi
C) İnsan-insan dışı canlı ilişkisi
D) İnsan-cansız ilişkisi
E) Cansız- cansız ilişkisi

Çözüm: Çözüm: Fıkıh kuralları, insanların birbirleri ile
olan ilişkileri, Allah insan ilişkisi, insan eşya ilişkisini
konu eder ve bunları hükme bağlar. İnsan eşya ilişkisi,
insan ile insan dışı canlı ve insan ile cansız varlık ilişkisini
de kapsar. Doğru cevap E’dir.

6. Aşağıdaki kurallardan hangisi hukuk kurallarının
içinde yer almaz?
A) Yapılmasını kesin olmayan biçimde talep eden
kurallar
B) Yapılmasını kesin olarak talep eden kurallar
C) Yapılmamasını kesin olarak talep eden kurallar
D) Kişilere yetki veren kurallar
E) Kişilere yetki vermeyen kurallar

Çözüm: Fıkıhta emredici, tavsiye edici ve tecviz (mübah
kılan) kurallar üç kategoride yer alır. Hukuk kuralları ise
sadece emredici ve tecviz edici olmak üzere iki kategoride
yer alır. Doğru cevap A’dır.

7. Aşağıdakilerden hangisi, bir davranış konusunda
kişilere yetki ve izin vermeyi tanımlar?
A) Vacib
B) Mübah
C) Haram
D) Mendub
E) Mekruh

Çözüm: Mübah kelimesi, yapılmasında bir sakınca
görülmeyen anlamına gelmektedir. Doğru cevap B’dir.

8. Aşağıdakilerden hangisi İslam hukukunda yer almaz?
A) Vakıf
B) Şufa
C) Baba hakimiyeti
D) Hisbe
E) Borcun havale edilmesi

Çözüm: Baba ve koca hakimiyeti Roma hukukunda yer
alır. İslam hukukunda bunlar yoktur. Doğru cevap C’dir.

9. Aşağıdakilerden hangisi, İslam’dan önce var olan ve
İslam ilkeleri ile uyumlu olan kural ve kurumların
olduğu gibi bırakılmasını tanımlar?
A) Nesh
B) İslah
C) İlga
D) D)İbka
E) Tedvin

Çözüm: İslam’dan önce var olan örf-adetler eğer İslam
ilkeleri ile ters düşmüyor ve tamamen uyumlu ise bu
ilkeler hukuku içine alınmıştır. Doğru cevap D’dir.

10. Aşağıdakilerden hangisi İslam hukukunu diğer hukuk
düzenlerinden ayıran özelliklerden biri değildir?
A) İlahi iradeye dayalı olması
B) Yaptırımın ikili karakterde olması
C) Bilimsel doktrin niteliğinde teşekkül etmesi
D) Meseleci yöntemle oluşturulması
E) Yaptırımın tekli karaktere sahip olması

Çözüm: İslam inancında dünyadaki davranışların
karşılığının ahirette bir karşılığının olacağı önem taşır.
Bu nedenle dünyada yapılanların karşılığı hukuki bir
düzenleme getirmektedir. Doğru cevap E’dir.