1. I. Edebiyat, dile bağlı bir sanattır.
II. Bir kavram olarak dilimizde Tanzimat önce
girmiştir.
III. Edebiyat, duygu, düşünce veya hayallerin
heyecan, hayranlık ve estetik zevk uyandıracak
şekilde ifade edilmesidir.
Edebiyat ile ilgili yukarıdaki söylemlerden hangisi/
hangileri doğrudur?
A) I
B) I, II
C) I, II, III
D) I, III
E) II
Çözüm: Edebiyat, dile bağlı bir sanattır ve edebiyat,
duygu, düşünce veya hayallerin heyecan, hayranlık ve
estetik zevk uyandıracak şekilde ifade edilmesidir. Ancak,
edebiyat bir kavram olarak dilimizde Tanzimat sonrasında
kullanılmaya başlanmıştır. Doğru cevap D’dir.
2. Aşağıdakilerden hangisi fonetik sanatlardan biridir?
A) Heykel
B) Edebiyat
C) Mûsikî
D) Dekoratif sanatlar
E) Mimari
Çözüm: Plastik sanatlar, heykel ve dekoratif sanatlar,
mimari ve resimdir. Fonetik sanat, mûsikî; söz sanatı ise,
edebiyattır. Doğru cevap C’dir.
3. Edebiyat sanatının yegâne malzemesi aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Kelime
B) Din
C) Medeniyet
D) Duygular
E) Gönül
Çözüm: Edebiyat sanatının yegâne malzemesi sözdür,
kelimelerdir ve dile bağlı bir sanattır. Doğru cevap A’dır.
4. Türklerin kabul ettikleri en eski din aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Şamanizm
B) Hinduizm
C) Şintoizm
D) İslam
E) Tengricilik
Çözüm: Türklerin kabul ettikleri en eski din,
Şamanizm’dir. Şamanizm, doğaya tapma, doğaüstü
güçlere inanma temeline dayanan bir inanç sistemidir.
Şaman yahut kam, bu dinin rehberidir. Doğru cevap A’dır.
5. İslâm Öncesi Türk Edebiyatı yazılı ve sözlü olarak
gelişmiştir. Yazılı edebiyatın iki önemli kolu…….. ve
……….dır. Boşluğa gelmesi gereken ifade
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Göktürk ve Uygur
B) Hun ve Uygur
C) Göktürk ve Hun
D) Avar ve Göktürk
E) Uygur ve Avar
Çözüm: İslâm Öncesi Türk Edebiyatı yazılı ve sözlü
olarak gelişmiştir. Yazılı edebiyatın iki önemli kolu vardır:
Köktürk (Göktürk) dönemi ve Uygur dönemi. Doğru cevap
A’dır.
6. Türk-İslâm Edebiyatı, İslâmlaşma sonrası edebî hayatı
ifade eder. Bu edebiyat hangi eserle başlamıştır?
A) Divan-ı Lügat-it Türk
B) Gılgamış Destanı
C) Sarf-ı Türki
D) Kutadgu Bilig
E) Fecr-i Ati
Çözüm: Türk-İslâm Edebiyatı, İslâmlaşma sonrası edebî
hayatı ifade eder. Bu edebiyat, Karahanlılar devrinde
Yusuf Has Hacib’in kaleme aldığı Kutadgu Bilig ile
başlamıştır. Doğru cevap D’dir.
7. I. İslâm inancının, düşüncesinin ve değerlerinin
anlaşılmasını ve öğrenilmesini sağlayan eserler.
II. İslâm inancını, düşüncesini ve değerlerini yayma
(tebliğ) niyetiyle yazılan eserler.
III. Sadece sanatı önceleyen, ancak kullandığı dil,
sembol ve mazmunlarla İslâm dinine ilginin
oluşmasını sağlayan eserler.
IV. Herhangi bir dinî sembol ve mazmundan
yararlanmayan, sadece estetik değerleri öne çıkartan
eserler.
Yukarıdakilerden hangisi/ hangileri Türk-İslâm
Edebiyatının eserlerinin bölümlerinden biridir?
A) I, II, III
B) I, II, IV
C) I, III, IV
D) II, III, IV
E) I, II, III, IV
Çözüm: Türk-İslâm Edebiyatının eserlerini dört bölümde
ele almak mümkündür. Bunlar: 1. İslâm inancının,
düşüncesinin ve değerlerinin anlaşılmasını ve
öğrenilmesini sağlayan eserler. 2. İslâm inancını,
düşüncesini ve değerlerini yayma (tebliğ) niyetiyle yazı-
lan eserler. 3. Sadece sanatı önceleyen, ancak kullandığı
dil, sembol ve mazmunlarla İslâm dinine ilginin
oluşmasını sağlayan eserler 4. Herhangi bir dinî sembol
ve mazmundan yararlanmayan, sadece estetik değerleri
öne çıkartan eserlerdir. Doğru cevap E’dir.