İnsanların teknolojiyi kullanmaları doğal kaynakları basit araçlara dönüştürmeleriyle başlamıştır diyebiliriz.
Ateşin kontrol edilmesi, tekerleğin icadı ya da paranın kullanılması toplumların yaşantılarının her
aşamasını etkilemiştir.
Mağra duvarlarına çizilen mağra resimlerinden nano boyutta üretilen sanatsal değerlere ulaşana kadar teknolojinin toplumları sanattan ekonomiye, bilimden eğitime kadar hemen hemen
her boyutta etkilediği söylenebilir.
Bilgi toplumu öncesi toplumlarda zenginliğin kaynağı kişisel yetenek, toprak, enerji kaynakları ve sanayi olurken bilgi toplumlarında zenginliğin kaynağı bilgidir. Bilgi toplumunda bilgi potansiyel güçtür (Tonta,1999).
Bilgi toplumundaki değişim neticesinde siyasal ve kültürel örgütlenmeler,
ekonomi değişmekte, bilgisayarlar yaşama yoğun bir şekilde girmekte,
iletişim ve dolaşımda olan enformasyon artmakta ve dünyanın her tarafından bilgi alma
imkânını insanlara sağlanmaktadır (Aktaş, 2007).
Yeni teknolojiler bazı meslekleri sonlandırmakta ve yeni meslekler ortaya çıkarmaktadır.
Uygulama geliştiricisi, sosyal medya yöneticisi gibi meslekler 10 yıl öncesine kadar yoktu.
(King, 2013).
Teknolojik gelişmelerin yakın gelecekteki üretim
üzerindeki olası etkilerini incelemek için 3
boyutlu yazıcılardan bahsetmek faydalı olabilir.
Bilgisayarda tasarlanan nesneler üç boyutlu olarak
farklı malzemeler kullanılarak yazdırılabilmektedir.
NASA uzay istasyonuna gönderdiği bir 3 boyutlu
yazıcı ile cırcır anahtar yazdırmıştır (Harbaugh,
2014). 3 boyutlu yazıcılar ile sadece mekanik parçalar
değil deri, kemik, kalp dokusu, böbrek ve
kulak gibi organlar da yazılabilmektedir
(Ledford, 2015; Murphy ve Atala, 2014).
Yukarıda bahsettiğimiz gibi gün geçtikçe yeni
meslekler ortaya çıkmaktadır. Dolayısıyla eğitim
kurumlarının şimdi var olmayan meslekler için öğ-
rencilerini eğitmesi gerektiğini düşünebiliriz. Aynı
zamanda bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan
gelişmeler öğrenme süreçlerini de değiştirmektedir.
Öğretmen sınıfta bilgi kaynağı olmaktan çıkmakta,
rehber ve yol göstericiye dönüşmektedir. Öğrenciler
İnternet üzerinden Kitlesel Açık Çevrimiçi Dersler
(MOOC/KAÇED), wikipedia ve benzeri siteleri
kullanarak bilgiye erişebilmekte, sosyal ağlar üzerinden
paylaşıp konu üzerinde tartışabilmektedir.
Bilgi işlemek için kullanılan teknolojiler daha
önce işlenemeyen boyutta verinin işlenmesini
mümkün kılmıştır. Belirli bir yapıda bulunmayan
veri artık analiz edilebiliyor. Örneğin, büyük veri
öncesinde verinin belirli yapılarda ve boyutlarda
olması gerekirken artık sosyal ağlarda, çevrim içi
alışveriş sitelerinde, forumlarda üretilen düzensiz
veri analiz edilebiliyor. Bu sayede bir alışveriş sitesinde
bir ürünü incelediğinizde, farklı web sitelerinde
araştırdığınız ürünle ilgili ilanları görmeye
başlarsınız ve farklı ürünlerle ilgili tavsiyeler ekranınızda
belirir.
Alışveriş alışkanlıklarınız takip edilerek
e-posta adresinize ilginizi çekecek kampanya
haberleri gelebilir. Dolayısıyla bilgi teknolojileri
alışveriş alışkanlıklarımızı değiştirmektedir. Çevrim
içi sitelerden alışveriş yapıp kredi kartı kullanılarak ödeme
yapılabilmektedir. BitCoin gibi sanal para birimleri ile bankalar
kullanılmadan alışveriş yapılabilmektedir.
Mobil cihazlar (akıllı telefon, tablet ve akıllı
saat vb.) veriye ulaşmayı, üretmeyi ve paylaşmayı
zaman ve mekândan bağımsız hâle getirmiştir. Cep
telefonunuzla bir fotoğraf çekebilir, Facebook’ta
paylaşabilirsiniz. Cep telefonunuzla fotoğraf çekerek
bir veri üretirsiniz ve bunu Facebook’ta paylaşarak
başkalarının yorum yazarak ya da yeniden
paylaşarak veri üretimine katılmalarını sağlarsınız.
Bilgi teknolojileri geliştikçe dünyayı algılayı-
şımız da değişti. Bilgi ve bilgi teknolojilerinden
beklentilerimiz ve kullanım alanlarımız değişti ve
çeşitlendi. Bilgi toplumlarından oluşan bu dünyada,
bilgi toplumu üyesi olabilmek için bilgi teknolojilerini
en verimli şekilde kullanmalıyız.