1. Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân’ı anlama ve yorumlamada yeni yönelişlerin oluşmasına etki etmemiştir?
A) Arap-İslâm coğrafyasında güçlü bilimsel gelişmeler olması
B) Batı’ya giden Müslüman ilim adamlarının şahit olduğu gelişmeler
C) Kur’ân’ın pek çok farklı dile tercüme edilmesi
D) İnsan bilimlerinde son dönemde tanık olunan gelişmeler
E) Batı’da kutsal kitap üzerine yeni yorumsal çalışmaların yapılması
2. Aşağıdakilerden hangisi, modern dönemde Kur’ân’ı anlama ve yorumlama metodolojileri olarak sıklıkla Batı kökenli bilimsel gelişmelere müracaat edilmesinin nedenlerinden biri değildir?
A) Modern dönemde bu konuda eser kaleme alanların tamamına yakınının Batı’yı gören ilim adamlarından oluşması
B) İslâm dünyasında son birkaç yüzyıldır önemli bir ilmî gelişmeye rastlanmamasına karşın Batı’da pek çok ilmî gelişme yaşanması
C) İletişim imkânlarının bugün için çok gelişmiş olması ve internet, telefon gibi vasıtalarla bilimsel birikimlerin kolaylıkla paylaşılması
D) Batı’da gelişen yeni anlama ve yorumlama metotlarının, İslâm dünyasındaki geleneksel yöntemlere nispetle daha güçlü olması
E) Batı’da yorumsamacılık sahasındaki çalışmaların Türkçe’ye çevrilmesi
3. Tarihselcilik ile tarihsicilik kavramları arasındaki en önemli fark nedir?
A) Tarihselcilik, her olayın bir tarihte ve belli şartlarda meydana geldiğini söyler; tarihsicilik ise olayların kendine özgü tarihleri olduğunu reddeder.
B) Tarihselcilik, her olaya yön veren bir ruh olduğunu iddia ederken tarihsicilik her olayın kendi başına gerçekleştiğini anlatır.
C) Tarihselcilik, her olayın tikel mahiyette olduğunu ve o olayın aynıyla bir daha tekrar edilemeyeceğini savunurken tarihsicilik, tarihsel olaylardan hareketle genel geçer kurallar çıkarmak gerektiğini ileri sürer.
D) Tarihselcilik sadece tarihçilerin kullandığı bir kavram iken tarihsicilik, sadece tarihi yorumlayanlar tarafından kullanılır.
E) Tarihselcilik bir epistemolojidir; oysa tarihsicilik bir metodolojidir.
4. Dirâyet tefsirleri ile ilgili aşağıdaki eşlemelerden hangisi yanlıştır?
A) Zemahşerî-Keşşâf an Hakâiki’t-Tenzîl.
B) Râzî-Mefâtîhu’l-Gayb.
C) Kâdî Beydâvî-Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl.
D) Nesefî-Medâriku’t-Tenzîl ve Hakâiku’t-Te’vîl.
E) Ebussuûd Efendi-Bahru’l-Muhît.
5. Dirâyet tefsirleri ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) İnsanların artan ihtiyaçlarından doğmuştur.
B) Üç şeyin aslı yoktur: tefsîr, megazi ve melahim.
C) Memduh ve mezmum olmak üzere iki kısma ayrılır.
D) Kur’ân’ı kendi görüşüyle tefsîr eden, cehennemdeki yerine hazırlansın.
E) Dirâyet müfessiri çeşitli yollarla elde ettiği bilgi ve birikimi neticesinde oluşan kanaatine yer verir.
6. Aşağıdakilerden hangisi bir dirâyet müfessirinin uyması gereken kurallardan biri değildir?
A) Âyetlerin vahyediliş gayesini gözetmelidir.
B) Âyetlerin siyakını dikkate almalıdır.
C) Hakikat-mecaz ayırımına dikkat etmemelidir.
D) Nüzul sebeplerini gözetmelidir.
E) Âyetlerdeki lafızların lügat, sarf, nahiv ve belagat gibi bağlantılarını göz önünde tutmalıdır.
7. Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân âyetlerindeki zâhirî anlamın ötesinde keşf ve ilham yoluyla elde edilen bâtınî anlama önem veren tefsîr ekolüdür?
A) Mutezile
B) İşârî
C) Konulu
D) Hâricî
E) Fıkhî
8. Tefsîrde sadece imâmları hüccet kabul eden tefsîr ekolü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Şîî-İmâmiye
B) Hâricî
C) Mutezile
D) Fıkhî
E) Konulu
9. Çağdaş ve klasik tefsîr yöntemleri ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Mezhebî tefsîr ekolleri akaid konularıyla ilgilenir.
B) Çağdaş tefsîr ekolleri 19.yüzyıl sonrasında sistemleşmiştir.
C) Hâricî tefsîr ekolü, bâtınî yorumları önemsemektedir.
D) Konulu, ictimâî ve bilimsel tefsîr ekolleri, çağdaş tefsîr ekolleridir
E) İlmî tefsîr ekolünün en önemli temsilcisi, Tantâvî Cevherî’dir.
10. Aşağıdakilerin hangisi yan anlamlı kelimelerle ilgili terimlerden biri değildir?
A) Mecâz
B) Hakîkat
C) Mecâz-i Mürsel
D) İsti’âre
E) Kinâye
11. Aşağıdakilerden hangisi, anlamı kapalı olan lafızlar grubundandır?
A) Mücmel
B) Müteşâbih
C) Müterâdif
D) Hâss
E) Mütezâd
12. “Bir kullanımda sözlük anlamına uygun olarak bütün fertleri istisnasız bir şekilde kapsayan lafız” tanımı aşağıdaki terimlerden hangisini karşılar?
A) Mütekârib
B) Müşkil
C) Mübhem
D) Hâss
E) Âmm
13. Aşağıdakilerden hangisi Sarfe Teorisi ile ilgili olarak söylenebilir?
A) Ehl-i Sünnet âlimleri tarafından öne sürülmüştür.
B) İnkarcılarca Kur’ân’ın bir benzeri yapılmıştır.
C) llah, muarızlara engel olduğu için Kur’ân’ın benzeri yapılamamıştır.
D) Önceki âlimlerin büyük çoğunluğu tarafından kabul edilmiştir.
E) Günümüz alimleri tarafından büyük ölçüde kabul görmektedir.
14. Kur’ân’ın i’caz yönleri ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Kur’ân, gayb haberleri vermektedir.
B) Kur’ân’ın indiği dönemde zirveye çıkmış olan Arapça, Kur’ân karşısında aczini itiraf etmiştir.
C) Kur’ân medeniyet inşası yönünden mucizdir.
D) Kur’ân, beşer sözü değildir, fakat beşerin benzerini meydana getirebileceği ilahî bir sözdür.
E) Kur’ân’ın icazı, sadece dil bakımından değil, ilim, siyaset, ahlak, psikoloji, sosyoloji, gaybî ve kevnî haberler gibi pek çok yönden tecelli eder.
15. Regis Blachere, Kur’ân hakkında “Hatta Arapça bilmeyen bir Avrupalı bazı sûrelerin okunmasından etkilenmektedir. Muhammed’in kinle körelmemiş çağdaşlarının Kur’ân’dan nasıl etkilenmiş olduklarını varın siz hesap edin” sözünü Kur’ân’ın hangi yönü için söylemiştir?
A) Üslup
B) Muhkem-Müteşâbih
C) Nâsih-Mensûh
D) Îcâz-İtnâb
E) Hurûf-ı Mukata’a
16. Aşağıdakilerden hangisi kıssaların faydalarından biri değildir?
A) Hz. Peygamber’i ve Müslümanları teselli etmek
B) İtikadî konuları, önceki ümmetlerin kıssalarıyla pekiştirmek
C) Toplumu eğitmek ve yetiştirmek
D) Tarihteki olaylar hakkında kronolojik olarak detaylı bilgi vermek
E) Kıssalardan hareket ederek ortak bir prensibe varmak
17. Aşağıdakilerden hangisi nüzul sebebini bilmenin faydalarından biri değildir?
A) Müslümanların kolayca ibadet yapmalarını sağlar.
B) Âyetlerin içerdiği hükümlerin hikmeti anlaşılır.
C) Âyetin kastettiği asıl mana net olarak ortaya çıkar.
D) Âyetlerin kim veya kimlerin hakkında nazil olduğu doğru olarak tespit edilir.
E) Âyetlerin manalarını anlamayı kolaylaştırır.
18. Aşağıdakilerden hangisi neshi reddedenlerin görüşlerinden biridir?
A) Nâsih ve mensûh âyetler anlam itibarıyla birbiriyle uzlaştırılamayacak kadar çelişkili olmalıdır.
B) Nâsih âyetin mensûh âyetten sonra gelmiş olması gerekir.
C) İki âyet de şer’î bir hükümle ilgili olmalıdır; ahlaka ya da itikada dair konularda olmamalıdır.
D) Sıhhat açısından nâsih olduğu söylenen âyetler ya mensûh seviyesinde yahut daha üstün olmalıdır.
E) Nesh, aklen caiz olsa da bu, dinler arasında olur; Kur’ân âyetleri arasında bir nesh gerçekleştiğini söylemek doğru değildir.
19. Kur’ân semantiği ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Bir disiplin olarak ilk defa Batı’da gelişmiştir.
B) Tefsîr geleneğimizde semantik alanına giren hiçbir çalışma yoktur.
C) Zekât kelimesinin kök anlamlarından biri ‘artış’tır. Kur’ân’ın bu lügavî anlamı geliştirerek ona terimsel bir anlam yüklemesi, semantik bir süreçtir.
D) Semantik açısından Kur’ân’da bazı kelimeler zaman içerisinde belirli ilim dallarının etkisi altında kalınarak yorumlanmıştır.
E) Te’vîl kelimesinin, erken dönemlerde Kur’ân’da kullanıldığı anlamdan farklı olarak yorum manasında kullanılması semantiğin ilgi alanına girer.
20. Aşağıdakilerden hangisi, Arapça’da iki kelimenin tam müterâdif kabul edilmesi için olmaması gereken şartlardan biridir?
A) Her ikisinin kelime olması (terkip ve ifade grubu olmaması).
B) Anlamda tam birlikteliğin olması.
C) Aynı lehçeye ait olması.
D) Zamanlarının aynı olması.
E) Kelimelerin birbirinin türevi olması.
CEVAP ANAHTARI:
1. A
2. D
3. C
4. E
5. B
6. C
7. B
8. A
9. C
10. B
11. A
12. E
13. C
14. D
15. A
16. D
17. A
18. E
19. B
20. E