Ünite 6 – İslam Medeniyetinde Sosyal Dayanışma ve Vakıflar Çözümlü Test IV

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Uyanan Gençlik

  • ******
  • Join Date: Kas 2010
  • Yer: HATAY
  • 7462
  • +547/-0
  • Cinsiyet: Bay
1. Aşağıdakilerden hangisi sosyal dayanışma
müesseselerinin başında gelen ve toplumun en küçük
birimini oluşturan müessesedir?
A) Vakıf
B) Dernek
C) Aile
D) Birlik
E) Cemiyet

Çözüm: Sosyal dayanışma müesseselerinin başında aile
müessesesi gelir. Aile kurumu, bilindiği gibi, toplumun en
küçük birimini oluşturur. Bunun ilk yapısı evlilik ile
kurulur. Doğru cevap C’dir.

2. I. Nikah
II. Mehir
III. Miras
IV. Sadaka
Yukarıdakilerden hangisi sevgi, saygı ve bağlılık
üzerine kurulu aile müessesesinin sağlam temellere
oturduğunu anlamamız için yeterli sayılabilecek
hukukî bağlarındandır?
A) I, II ve IV
B) I ve III
C) II ve IV
D) III ve IV
E) I, II ve III

Çözüm: Aile müessesesinin nikâh, mehir, miras ve nafaka
gibi hukukî bağları bulunduğunu görmek, bu müessesenin
sağlam temellere oturduğunu anlamamıza kâfidir. Doğru
cevap E’dir.

3. Aşağıdaki ibadetlerden hangisi nisaba malik olan
Müslümanlar üzerinde malî bir vecibedir?
A) Hacca gitmek
B) Namaz kılmak
C) Oruç tutmak
D) Kelime-i Şehadet getirmek
E) Zekât vermek

Çözüm: Zekât, nisaba malik olan Müslümanlar üzerinde
malî bir vecibedir. Yerine getirilmesi gerekli bir ibadettir.
Yerine getirilmediğinde büyük günah, inkâr edildiğinde
ise, İslâm’dan çıkmış saydıracak kadar önem taşıyan bir
tür ruhî vergidir. Doğru cevap E’dir.

4. Aşağıdakilerden hangisi İslam hukukunda yer alan
zekata ait hükümler arasında değildir?
A) Yoksulların durumunu anlamak
B) Şahşi servete müdehale prensibi
C) İhtiyaçları gidermek
D) Muhtaç kesimin durumunu düzeltmek
E) Toplumun refahını düzeltmek

Çözüm: İslâm hukukunda yer alan zekâta ait hükümler,
toplumun refahı, özellikle fakir ve muhtaç kesimin
durumunu düzeltmek ve ihtiyacını gidermek için toplum
yararına şahsî servete müdahale prensibi Kur’ânı
Kerîm’de açık olarak ifadesini bulmuştur. Doğru cevap
A’dır.

5. Aşağıdakilerden hangisi zillet içinde dilenen ve
sağlıklı olsa da ihtiyaç içinde kıvranan, çalışmaya
gücü yettiği halde nisab miktarından az, fakat kendine
yetmeyecek kadar varlığı bulunanlar veya fakirin
aksine hiç bir şeyi bulunmayanlar yahut da
gayrimüslim olan fakirler için kullanılan isimdir?
A) Müellefetü’l-kulûb
B) Miskinler
C) Âmiller
D) Er-Rikâb
E) El-Gârimîn

Çözüm: Miskinler zillet içinde dilenen ve sağlıklı olsa da
ihtiyaç içinde kıvranan, çalışmaya gücü yettiği halde
nisab miktarından az, fakat kendine yetmeyecek kadar
varlığı bulunanlar veya fakirin aksine hiç bir şeyi
bulunmayanlar yahut da gayrimüslim olan fakirlerdir.
Doğru cevap B’dir.

6. Aşağıdakilerden hangisi kervansarayın özellikleri
arasında değildir?
A) Konaklama için kullanılır.
B) Kervanların dinlenme durağıdır.
C) Ortasında geniş bir avlusu bulunur.
D) Yol emniyeti ve huzur sağlar.
E) Sadece müslümanların kullanımına açıktır.

Çözüm: İşlek yollarda, konak yerlerinde ve ticarî merkezlerde;
yolcuları ve bineklerini barındırmak, kervanlarını
dinlendirmek gibi hizmetler için yapılmış olan han ve
kervansarayların çoğu vakıf eserleridir. Ortasında geniş
bir avlusu bulunan ve iki katlı müstahkem binalar halinde
yapılan kervansaraylar yalnız Müslü- manların değil,
gayrimüslim olanların ve her millete mensup insanların da
yol emniyeti ve huzurunu sağlarlardı. Misafirlerin üç
günlük yeme, içme ve yatmaları buradan sağlanırdı.
Doğru cevap E’dir.

7. Sosyal dayanışma müessesesi olarak vakıfların daha
çok insanların ihtiyaçlarını karşılamak üzere
kurulduğu gözönünde bulundurulursa,
aşağıdakilerden hangisi bu açıklama dışında yer alır?
A) Fakir kimseler
B) Muhtaç kimseler
C) Dul kimseler
D) Zengin kimseler
E) Yetim kimseler

Çözüm: Türk-İslâm tarihinde çok değişik alanlarda
vakıflar tesis edilmiştir. Çevreye gelen leyleklere yiyecek
temininden, mahallede dolaşan köpeklere ekmek
dağıtımına kadar, insanların dışındaki varlıklar, canlılar
için bile vakıf belgelerinde şartlar bulunduğu, fakat daha
çok insanların fakir, muhtaç, dul ve yetimlerinin
ihtiyaçlarını karşılamak üzere vakıflar tesis edildiğini
bilmekteyiz. Doğru cevap D’dir.

8. Hangi peygambere ait Semğ arazisindeki hurmalık,
İslâm tarihinde vakıf statüsü taşıyan ilk işlem olarak
kabul edilmektedir?
A) Hz. Muhammed (s.a.v)
B) Hz. Ebubekir
C) Hz. Osman
D) Hz. Ali
E) Hz. Ömer

Çözüm: Hz. Peygamber sağlığında Fedek, Kureyza, Nadr
ve Hayber’deki arazilerinde bulunan hurmalıklarının
gelirlerinden hanımlarının nafakası ile işçilerin
ücretinden geri kalanlarının vakıf mahiyetinde olmak
üzere tahsis edildiği bilinmektedir. Hz. Ömer’e ait Semğ
arazisindeki hurmalık ise İslâm tarihinde vakıf statüsü
taşıyan ilk işlem olarak kabul edilmektedir. Doğru cevap
E’dir.

9. Aşağıdakilerden hangisi borçlu, ağır borçlara batmış
anlamına gelmektedir?
A) Rikap
B) Garim
C) Miskin
D) Amil
E) Müellefe Kulüb

Çözüm: Zekâttan pay alacak bir diğer sınıf da “elGârimîn”dir.
Gârim borçlu, ağır borçlara batmış kimse
demektir. Doğru cevap B’dir.

10. Aşağıdakilerden hangisi vakıf müesseseleri olarak
Selçuklular ve Osmanlılar döneminde Anadolu’ da
yapılan önemli dârüşşifâlardan biri değildir?
A) Kayseri’de Gevher Nesibe (1206)
B) Sivas’ta İzzeddin Keykâvus Şifahanesi (1217)
C) Divriği’de Turan Melik Dârüşşifâsı (1228)
D) İstanbul’da Haseki Hürrem Sultan (1550)
E) İstanbul’da Balat (1470)

Çözüm: Selçuklular ve Osmanlılar döneminde
Anadolu’da yapılan önemli dârüşşifâlar arasında
Kayseri’de Gevher Nesibe (1206), Sivas’ta İzzeddin
Keykâvus Şifahanesi (1217), Divriği’de Turan Melik
Dârüşşifâsı (1228), Konya Dârüşşifâsı (1219-1236),
Çankırı’da Atabey Cemâleddin Ferruh (1235), Bursa’da
Yıldırım (1399), İstanbul’da Fatih (1470), Edirne’de
Bayezid (1488), İstanbul’da Haseki Hürrem Sultan
(1550), Manisa’da Hafsa Sultan (1538) ve yine
İstanbul’da Sultan Ahmed (1617) dârüşşifâları önde gelen
hastahanelerdir. Bunların hepsi de vakıf müesseseleridir.
Doğru cevap E’dir.