Ünite 2 - Hadislerin Korunması ve Kayıt Altına Alınması Çözümlü Test V

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • *******
  • Join Date: Eki 2016
  • Yer: Hatay
  • 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
1. Hadis öğrenimi ve öğretiminin yaygın olarak
uygulandığı döneme ne ad verilir?
A) Tedvîn Dönemi
B) Tasnif Dönemi
C) Mütekaidimin Dönemi
D) Mekke Dönemi
E) Tesbît Dönemi

Çözüm: Tesbît, sabitleme, kaydetme, bağlama, sağlama
alma anlamına gelir. Bu dönemde hadislerin sözlü ve
yazılı olarak öğretilmesi, öğrenilmesi, halk arasında
yayılması, böylece hafızalarda ve değişik yazı
malzemelerinde kaydedilip koruma altına alınması söz
konusudur. Doğru cevap E’dir.

2. Hz. Peygamber’in tebliğ görevini bayram, hac,
panayır, savaş gibi durumlarda daha fazla yerine
getirmeye çalışmasının sebebi nedir?
A) O dönemlerde tebliğin farz olması
B) İnsanlar eğlenerek daha iyi öğreniyorlar olması
C) Tebliğin daha fazla kişiye bildirimin sağlanması
D) İnsanların zorla ikna edilmesinin kolay olması
E) Tebliğ görevinin sadece sözlü olarak
yapılabiliyor olması

Çözüm: Kalabalıkların bir araya geldiği yerlerde
söylenen sözler, yapılana işler daha geniş bir çerçeveye,
hac, panayır ve savaş gibi durumlarda şehirlerarası bir
muhite yayılma imkânı buluyorlardı. Doğru cevap C’dir.

3. Hz. Peygamber’in: “Allah, benden bir söz işitip de
onu başkasına ulaştırıncaya kadar muhafaza eden
kimsenin yüzünü ağartsın! Zira (Sözümün)
ulaştırıldığı birçok kimse belki onu işitenden daha iyi
koruyup yararlanabilir” ifadesi aşağıdakilerden
hangisi ile ilişkilendirilebilir?
A) Hz. Peygamber’in koruyucu, kollayıcı olması
B) Hadislerin insanların yüzünü ağartması
C) Hz. Peygamber’in sözlerini sadece kendinde
muhafaza etmesi
D) Hadisleri naklinde sadece sözlü iletişimin
kullanılması
E) Hadislerin öğrenilip, öğretilmesini tavsiye
edilmesi

Çözüm: Hz. Peygamber’e göre ilim öğrenmek her
Müslüman’a farzdır. Bilgi edinmek yeterli değildir.
Öğrenilen bilginin gereğini yapmak ve onu başkalarına da
öğretmek gerekir. Doğru cevap E’dir.

4. Hadis öğreniminin güvenilirliği için hadis rivayetinin
azaltılmasının sebebi hangisi olabilir?
A) Şahid eksikliği
B) Hadislerin sayısının az olması
C) Hadis aktarımının tehlikeli olması
D) Hata yapma riski
E) Hadis rivayet eden kişilerin azalması

Çözüm: Bazı sahâbîler, Hz. Peygamber’in buyurduğu
gibi rivayet edememe, başka bir ifadeyle rivayette hata
yapma endişesiyle hadis rivayetinden kaçmışlar, mümkün
olduğu kadar az hadis rivayet etmeye çalışmışlardır.
Doğru cevap D’dir.

5. Aşağıdakilerden hangisi ikinci nesil Müslümanlardan
biri değildir?
A) Nâfi
B) Muhammed b. Sîrîn
C) Esma bt. Ebû Bekir
D) Alkame b. Kays
E) Urve b. Zübeyr

Çözüm: İkinci nesil Müslümanlar Hz. Peygamber’i
görmüş olan ilk Müslümanlardan bilgi almak için onların
bulunduğu yerlere gitmiş ve gördüklerini, duyduklarını
yazılı ve sözlü olarak tespit etmeye gayret etmişlerdi. Bu
nesil içinde bu yöndeki çalışmalarıyla tarihe geçen
yüzlerce hadisçi arasından örnek olarak şu isimler
zikredilebilir: Alkame b. Kays, Abîde es-Selmânî, Şakîk b.
Seleme, Mu‘âze el-Adeviyye, Ümmü’d-Derdâ edDımeşkıyye,
Urve b. Zübeyr, Sa‘îd b. el-Müseyyeb,
İbrâhim en-Nehaî, Amra bt. Abdurrahman, Tâvûs b.
Keysân, Hind bt. el-Hâris, Mücâhid b. Cebr, Şa‘bî, İkrime,
Ebû Kılâbe el-Basrî, Muhammed b. Sîrîn, Hasan el-Basrî,
Nâfî. Doğru cevap C’dir.

6. Hadis yazımının Hz. Peygamber tarafından yazımının
yasaklanmasının sebebi aşağıdakilerden hangisi
olabilir?
A) Sahâbînin farklı diller konuşması
B) Kağıt kalem eksikliği
C) Yazının Kurân-ı Kerîm’de yasak olması
D) Kurân-ı Kerîm’e odaklanmada eksiklik yaratması
E) Yazma işleminin maliyetinin yüksek olması

Çözüm: Kurân-ı Kerîm dışında şeylerle meşgul olunup
Kur’ân-ı Kerîm’in ihmal edileceği endişesi bu yasağın
sebeplerinden biridir. Doğru cevap D’dir.

7. I. Medine Sözleşmesi
II. Ebû Hüreyre’nin hadis sahifeleri
III. Nüfus Sayımı Tutanağı
IV. Dine Çağrı Mektupları
V. Yahudilerle Yapılan Yazışmalar
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri Hz. Peygamber
hayattayken yazılan belgelerdendir?
A) Yalnız I
B) I ve II
C) I, III ve V
D) I, III, IV ve V
E) Hepsi

Çözüm: En çok hadis rivayet edenlerden biri olan Ebû
Hüreyre, bu hadisleri Hz. Peygamber’in vefatından sonra
kaleme almıştır. Doğru cevap D’dir.

8. Hadislerin yazılıp yazılmayacağı konusunda birbiriyle
çelişen haberler olma durumuna hadis usulünde ne ad
verilir?
A) İhtilafü’l Hadis
B) Semâ
C) Muttasıl
D) Er-Rıhle fi Talebi’l-hadis
E) Mevzu Hadis

Çözüm: Semâ hocadan işitme anlamına gelir. Er-rıhle fi
Talebi’l-hadis hadis öğrenimi için yapılan yolculuktur.
Muttasıl kaynakla ilgili bir terimdir. Mevzu Hadis
güvenilirlik açısından en düşük hadistir. Doğru cevap
A’dır.

9. I. Mısır Hükümdarı El Mukavkıs
II. Bahreyn emiri el-Munzir
III. İran Hükümdarı Kisra
IV. Bizans İmparatoru Hirekl
V. Selçuklu Hükümdarı Alâeddin Keykubat
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri Hz. Peygamber’in
mektuplar göndererek onlara Müslümanlığa davet
ettiği devlet adamlarındandır?
A) I ve III
B) I, II ve III
C) I, II, III, IV
D) II, III, IV, V
E) Hepsi

Çözüm: Selçuklu Hükümdar’ı Alâeddin Keykubat’a Hz.
Peygamber’in vefatından sonra yaşamış olup ona böyle
bir mektup gönderilmemiştir. Doğru cevap C’dir.

10. I. Hadisler Kitaplarda toplanmıştır
II. Yazılan hiçbir eser günümüze ulaşmamıştır
III. Hadislerde Sened kullanımı tamamen yerleşmiş
IV. Yahudilerle yazışmalar yapılmıştır
V. Halife Ömer tarafından başlatılmıştır.
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri Tedvîn Dönemim
özelliklerindendir?
A) I ve III
B) I, II ve III
C) I, II, III, V
D) II, III, IV, V
E) Hepsi

Çözüm: Tedvin dönemi Hz. Peygamberin vefatından
sonraki bir dönem kapsar. Yahudilerle yazışmalar ise
bizzat Hz. Peygamber tarafından yapılmıştır. Doğru cevap
C’dir.