Eşzamanlı İletişim

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • *******
  • Join Date: Eki 2016
  • Yer: Hatay
  • 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
Eşzamanlı İletişim
« : 24 Şubat 2018, 15:00:34 »
Bilgi ve iletişim teknolojilerinde gelişmelere bağlı olarak iletişim süreçlerinin eşzamanlı ve
eşzamansız iletişim şeklinde sınıflandırılmasına sık rastlanılmaya başlanmıştır. Eşzamanlı
iletişim, kaynak ve alıcının aynı zaman diliminde iletişim sürecinde yer aldığı bir süreçtir.
Bu tür iletişime en güzel örnek yüz yüze konuşmadır. Öte yandan, eşzamansız iletişimde
ise kaynak ve alıcı aynı zaman diliminde iletişim süreci içinde yer almazlar; bu nedenle,
kaynaktan çıkan mesajlar gecikmeli olarak alıcıya ulaşır. Eşzamansız iletişime en güzel
örnek mektupla mesajlaşmaktır.

Bilgi teknolojilerinin yaygınlaşması ile uzaktan iletişimin önem kazanması, eşzamanlı ve
eşzamansız iletişim sınıflamasıyla daha sık karşılaşmamıza neden olmuştur. Uzaktan eşzamanlı
iletişime senkron iletişim olarak da adlandırılmaktadır- örnek olarak cep telefonları,
Skype, Google Hangout, Messanger gibi Web konferans sistemleri aracılığıyla gerçekleştirilen
iletişim süreçleri verilebilir. Benzer biçimde uzaktan eşzamansız iletişime asenkron iletişim
olarak da adlandırılmaktadır- elektronik posta ya da kısaca e-posta (e-mail) ve Web günlükleri
(Blog) araçlarını kullanarak gerçekleştirilen iletişim örnek olarak verilebilir.

 Hemen her gün hepimiz eşzamanlı ve eşzamansız iletişim araçlarını kullanarak uzak ya
da yakınımızdaki çevremizle etkileşime giriyoruz. Bu araçları, üstünlük ve sınırlılıklarını
dikkate alarak kullanıyoruz.

Taylor’ın (2002) çalışmasından esinlenilerek hazırlanan
eşzamanlı ve eşzamansız uzaktan iletişimin üstünlük ve sınırlılıklarını özetlemektedir.

ÜSTÜNLÜKLER

EŞZAMANLI:
Alıcının aynı zamanda   kaynakla bir arada olması gerçek, yüz   yüze   iletişim ortamı hissiyatı   yaratır.

Anlaşılmayan mesajlar anlık olarak kaynağa   geribildirimle iletilebilir.

Alıcı   davranışlarına göre içeriğe   müdahale edilebilir ve   anlık   olarak düzenlenebilir.

Etkileşimli   anlık   grup   tartışmaları yapılabilir

EŞZAMANSIZ

Alıcı   mesajla aynı ortamda   olmak zorunda değildir. Herhangi bir zaman   diliminde teknoloji   aracılığıyla   iletişim sürecine   dahil   olabilirler.

Alıcının kaynaktan gelen mesajı algılaması ve geribildirimde bulunması için geniş bir   
zamanı vardır.

Uzun   süreli uğraşlar ve kapsamlı   içeriklerin sunulması için kullanılabilir.

Kaynaktan   gelen mesaj istenildiği kadar incelenebilir.

Alıcı sayısı eşzamansız iletişim sürecinde engel oluşturmaz.

SINIRLILIKLAR

EŞZAMANLI:
Alıcının tartışmalara tekrar katılma fırsatı yoktur.

Bireysel farklılıklara göre kişiye özel yaklaşımın sergilenmesi   oldukça güçtür.

EŞZAMANSIZ
Anlık   geribildirim ihtiyacı karşılanamaz. İçeriğin işlenmesi sürecinde alıcıda oluşan   
yanlış algılar anlık olarak düzeltilemez.

Mesajı işleme süreci alıcının  elinde olduğundan, alıcı öz yönelimi ve denetimi   
yüksek bir   birey   olmak durumundadır.   Aksi   durumda gönderilmesi amaçlanan mesaj   
işlevini tam olarak yerine getiremeyebilir.   
Alıcıda yalnızlık hissiyatı oluşturabilir.

Tablodan anlaşılabileceği üzere, eşzamanlı iletişim, eşzamansıza göre daha hızlı mesaj
alışverişinde bulunulmasını, anında geribildirim alınmasını sağlaması ve yüz yüze iletişim
gibi geleneksel, alışılagelmiş iletişim biçimiyle benzerlikler taşıması nedeniyle daha
sık tercih edildiği ileri sürülebilir. Ancak, kaynak ve alıcının aynı anda iletişim sürecinde
olmak durumunda olmaları ise eşzamanlı iletişimin en önemli sınırlılığıdır.