İlgi-Yönetici
İlgi'nin Önsözü
-Yinetici, hedefi ve ona giden yolları tespit eden, bu yolları saptarken içinde bulunduğu avhvalin durum muhakemesini yapan bu yoldan geçişin zamansal ve parasal plan ve programlarını düzenleyen, bu planları uygulayan ve bu uygulamada pratik zeka ve tükenmez enerjisini kullanan kişidir.
-Yönetici, hedefe götüren yolları seçerken uygun bir ekibi bir araya getiren, bu ekibi ahenk içinde sürtüşmeden koordine eden, işi yönetme hevesine kapılmadan kişileri yöneten ve bu konuda insan zaaf ve davranışlarını bilerek emrindekilere hedefi ve işleri tarif ederek hedefe varmalarını sağlayan kişidir.
-Yönetici, emri altındakilerin klikleşmesini, klanmaşmasını önlemeye çalışan kişidir.
-Yönetici, ekibini "Başarıda on şarat" olarak öteden beri tanımladığım:
1.Fikir üretimi,
2.İş bitirme azim ve heyecanı,
3.Çalışkanlık,
4.Bilgi,
5.Tecrübeli,
6.Organizasyon ve planlama gücü
7.Finans gücü,
8.Denetim gücü,
9.Çevre ile içte ve dışta iyi ilişkiler kurma özelliği,
10.Şans karakterlerini kapsayacak ve bir araya getirecek insanlardan teşkil eden kişidir.
-Yönetici, ekibinin öğreticisi, eğiticisi, yol göstericisi, gözeticisi olan kişidir.
-Yönetici, insan unsuruna önem veren, kişilerin benliğini tahrik eden fakat asla tahrip etmeyen, küçük görmenin, alay etmenin gücendirmenin affedilmez olduğunu bilen, insanların kendi nazarlarında büyük yetenek ve değer taşımakta olduklarını sandıklarını hisseden ve buna göre hareket eden kişidir.
-Yönetici, insanların hareketlerini, davranışları, ses tonu ve hatta hiddetiyle etkileyerek saygı uyandıran kişidir. Burada şiddetin yineticinin ekibine telkin ettiği hürmeti sanıldığı kadar sarsmadığı ve hatta bazan aradığını da gözden uzak tutmamalıdır.
-Yönetici, etrafının fikirlerini mantık ve aklı selim sözgeçlerinden geçirerek vardığı karar doğrultusunda kendi istek ve iradesini diğer kişilere, onların saygı, güvenlik, itaat ve bağlılıklarını kazanarak kabul ettirme yeteneğine sahip olan kişidir.
-Yönetici, engeller ve sorunlar karşısında soğukkanlılığını kaybetmeyen, muayyen bir problemin saplantısına kapılmadan ağaçlar yerine ormana bakabilen kişidir.
-Yönetici, şirketin menfaati için ve hedefine varabilmek için ormana ağaçları feda edebilen, hisle mantığı en iyi şekilde dengeleyebilen, zamanına göre rahip, zamanına göre cellat olabilecek kişidir.
-Yönetici, yukarıda tadat ettiğimiz özelliklerin yanısıra departmanının beyni, itici kuvveti, güdücü, öğretici, eğitici, emredici, karar verici, derin ve geniş görüşü büyük bir fikir gücüne sahip bilgili iyi bir insan olan güç ve enerji kaynağı kişidir.
-Yönetici, yalnız rütbe ve makamına dayanmayan, bilgisi ile, kuvveti iradesi ile adaleti ile tutum ve davranışı ile ekibine sahip çıkma, departmanını peşinden sürükleme hasletlerine sahip olan cesur, cüretkar ve dolayısıyla talihli kişidir.
-Yönetici, korku yerine güven tevlit eden bildiği kadar nasıl yapılacağını gösteren, emrettiği kadar rica edip ikna eden otoritesinin yanısıra işbirliği mefhumunu kullanan, endişe körükleme yerine heyecan tahrik eden kişidir.
-Yönetici, dikkatlilikle açıkgözlülüğü yumuşaklılıkla sertliği, bekçilikle hırsızlığı, eli açıklıkla cimriliği, müsrifliği ve hesaplılığı, sabırsızlıkla serinkanlılığı en iyi şekilde dengeleyebilen kişidir.
Yukarda sıralanan özellikleri haiz olanlarımızın başarı'ya ulaşacakları kesindir.
Sevgi ve Saygılarımla,
Dr. Yük. Müh. Üzeyir Garih
Giriş
Kendine güvenmemek de kendine güvenmek kadar etkili bir silahtır, ama ters yönde, ölümcül yönde tepen bir silah.
Atılım Gücü Nasıl Geliştirilir?
Milyoner Adayı
Mükemmele, başarıya ve zenginliğe nasıl ulaşılacağı konusunda yıllar yılı yaptığım araştırmalar boyunca derlenip ortaya çıkan bir cevap. Mektubu alınca, milyoner adayımın lehine işleyecek bir kaç kozu olduğunu farkettim. Herşeyden önce elinde 100 bin doları vardı. Ama bunun yanı sıra, zözlere ve rakamlara indirgenebilecek gerçekci bir hedef seçmişti. Hedefine varmak için gerçekci bir zaman sınırı koymuştu... İstekli ve hırslıydı.
....
Mükemmele ulaşmayla ilgili ikinci gerçek de şudur: Yöneticilikte başarılı olmak için gerekli niteliklerin her biri sonradan kazanılabilir, geliştirilebilir ya da daha mükemmele, daha iyiye doğru düzeltilebilir.
....
Ama bu enerji ve atılım gücü, olması gereken yerde, yani beyindedir.
Hiç kimse, sadece karar vermekle Max'ın efsanevi başarısına ulaşamaz. Ama bu yöntem, yani sadece karar vermek, iş alanında başarıya giden dokuz adımda büyük gelişmeler sağlamanın yoludur.
Olayları Yaratan Kişiler
Aşağıdaki altı azami müştereki uygulayarak olmasını istedikleri şeyleri gerçekleştirdiler:
1. Direnme
2. Uzun bir geçmişi paylaşan çalışma arkadaşlarına vefa
3. Eli sıkılık ve harcamaların sıkı denetimi
4. Para üretme dürtüsü
5. İşleri basitleştirme ve basit temeller üzerine iş kurma
6. Yanlışları kabul etme ve yanlışlardan ders alma yeteneği (Little, "100 Milyon Dolar Nasıl Kaybedilir ve Başka Yararlı Bilgiler" diye bir kitap bile yazdı.)
.....
Biliyordu ki, bir şirket, herhangi bir pazarın büyük payını ne oranda elinde tutarsa, kötü yönetilmeye, yani gevşemeye, ehliyetsizliğe, sabit değer ve düşüncelerin çökertici etkilerine o oranda açıktır.
.....
Aynı yanlışlara düşmemek ve yarattığı alternatif yaklaşımı etkili kılabilke için büyük rakibinin dağıtım sistemindeki zayıf noktaları araştırdı. Malına daha çarpıcı bir moda ögesi kattı. Bulabildiği en yetenekli kişileri işe aldı.
Kendi İşinin Sahibi Olmak
Hemen her zaman en iyi yatırım, içinde çalıştığınız, inceliklerini yakından tanıyıp bildiğiniz bir işe yapılan yatırımdır.
Robert Redford Adayları
İrade, hemen herkeste vardır. İradeli olmadıkça yöneticilikte çok az şey başarabilirsiniz. Hele hele hiç bir zaman beş yılda milyoner olamazsınız.
Bir Tek "İtin Teki"ne Hizmet Edin
Başarısız yöneticilerin karşısına bile daha iyi fırsatlar çıkıyorsa, kendi alanlarında başarılı onların karşısına kim bilir ne fırsatlar çıkar?
Zorluklar psikolojiktir. Değişim, hele hele yıllardır bilinen, tanınan bir işten hiç bilinmeyen bir yere giderek yaşanan değişim sarsıcıdır.
.....
Ayrıca, üç yılı aşkın hizmet süresinin gereğinden fazla uzun olduğunu savunan bir düşünce tarzı da gündemdedir. ..... Birinci yıl, işi öğrenmekle geçer, ikinci yıl yinetici başarının doruğundadır. Üçüncü yıl yavaş yavaş sıkılmaya başlar. O yüzden üçüncü yılın sonunda artık oradan ayrılmanın zamanı gelmiş demektir.
Önder Olmanın On Temel Taşı
Önderliğin on temel taşı; güven, ekip çalışması, ortam, amaçlar, açık seçiklik, destekleme, çalışma, insancıl tavar, inanç ve saldırıdır.
Ondört Ölümcül Yanlış
1. İnsan kaynağının boşa harcanmaması ve yöneticiliğin ilk ilkelerinden biri olan "güç tasarrufu" ilkesinin farkına varılması. (Bu konudaki başarısızlıkda, planları hızla uygulayamamanın ve aşağıda belirtilen belirli düşünce tarzlarının payı vardır.)
2. Köklü tutuculuk ve çağ dışı geleneklere bağlılık ile geçmiş deneylerden yararlanmayı bilmemek (bu yanlış, bir ölçüde geçmişteki yanlışları kabullenmemekten, bir ölçüde de mevcut teknolojiyi iyi kullanmamak veya yanlış kullanmaktan kaynaklanır.)
3. İşe gelmeyen ya da önyargılarla çelişen bilgileri reddetme veya görmezden gelme eğilimi.
4. Karşınızdakileri yeterince önemsememe ve kendi yeteneklerinizi abartma eğilimi.
5. Kararsızlık ve karar veren kişi rölünden kaçma eğilimi.
6. Bir işin alehinde sağlam kanıtlar olmamasına karşın, inatla onu sürtürme tutumu.
7. Elde edilen avantajı kullanmak ve saldırıya geçmek yerine "kuvvetleri geri çekme" eğilimi.
8. Pazarı veya endüstri dalını yeterince incelememek.
9. Çoğu kez karşı tarafın en güçlü noktasına cepheden saldırıya geçme yolunu seçmek.
10. Kurnaz sitrateji veya taktik uygulama yerine kaba kuvvetin geçerlilbiğine inanmak.
11. Şaşırtmaca ya da aldatmacadan yararlanmamak.
12. Sorunların ve sıkıntıların sorumluluğunu başkalarının üzerine atma eğilimi.
13. Tatsız haberleri gizlemek veya saptırmak. Gerçekleri moral ya da güvenlik bahanesiyle değiştirmek.
14. Tevekkül etmek.
General Motors'un Büyük Generalleri
Ne karşı tarafın gücünü küçümser, ne de kendi gücünü önemser.
Süper yönetici, kararlı davranır. Karar alırken de (en önemlisi) kararı uygularken de sorumluluktan kaçınmaz. Kararlı gücün en belirgin görünümü, izlenen yol çok hoşa gitse bile, olumsuz işaretler veriyorsa bundan hemen vazgeçebilmektir. Buna karşılık, belirtiler olumluysa, süper yönetici bu avantajı sonuna kadar zorlar.
.....
Araştırma yapmadan, rakibin zayıf noktalarını ancak rastlantıyla öğrenebilirsiniz.
Zaman Paradan Daha Değerlidir
Zamanı daha iyi kullanabilmek için, işe bir zaman çizelgesi yaparak başlamak ve şu anda zamanın nasıl harcandığını saptamak gerekir. Başta başkalarının yüzünden verilen aralar olmak üzere gereksiz zaman harcamalarını ortadan kaldırarak iyiye yönelinebilir. Yapılan araştırmalara göre, başkalarının yüzünden veriler aralar, üstlerden çok astların neden olduğu zaman harcamalarıdır. Bu yüzden de, kişinin kendi altında çalışanlar tarafından rahatsız edilmeyi engellemesi çok daha kolaydır.
1. Günlük planınızı önceden yapın. Fazla dikkat gerektirmeyen işleri, başkaları tarafından rahatsız edilme olasılığının bulunduğu saatlere kaydırın.
2. Sizin yapmanızı gerektirmeyen işleri başkalarına verin. Bunu yaparken de, istediğiniz sonucu alabilmek için, işi verdiğiniz kişilere günü gününe sorumluluk yükleyin.