TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi - Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Ankara
İnsanların Temel Bilgisayar Bilgilerini öğrenmeleri ve bu bilgileri modern yaşamda kullanmaları hem kendilerinin hem de gelecek nesillerin bilinçlendirilmeleri ve yönlendirilmeleri açısından çok önemlidir. Temel bilgisayar bilgilerini öğrenme; bilgisayarı günlük yaşamında yaşam kalitesini artırabilmek, bilgiye ulaşmak veya eğlence amacı ile kullanabilme; bilgisayarlarla ilgili yenilikleri izleyip tartışabilme ve üzerinde yorum yapabilme; bilişim teknolojilerini belli bir düzeyde karşılaştırabilme ve takdir edebilme gibi yeteneklere erişen kişiler kısaca Bilgisayar okur-yazarı olmuş demektir.
1950-1980 döneminde çokça duyduğumuz okur-yazar, okur-yazarlık, özellikle kişisel bilgisayarlarların hayatımıza girmesi ile birlikte, bilgisayar okur-yazarı (computer literate), bilgisayar okur-yazarlığı (computer literacy) deyimleri ile yer değiştirmiştir. Ancak, ulusal istatistikler, ülke çoğunluğunun henüz bilgisayar okur-yazarı olmadığını göstermektedir.
Bilgisayar teknolojilerindeki hızlı gelişim ve değişim, bilgisayar okur-yazarlığının, bir kerede tamamlanabilecek bir eğitim aşaması olmadığını ve bunun yaşam boyu sürdürülmesi gerektiğini göstermektedir.
Bilgisayar okur-yazarlığının temel-eğitim'in son yılından başlayan ve orta-öğretim ile süren bir bütünlük içerisinde verilmesini düşünmekte ve düşlemekteyim. Üniversite yıllarında ise, daha önce edinilen bilgisayar bilgi ve becerilerin, araştırmaya ve problem çözmeye yönelik olarak geliştirilebileceği ve sürdürülebileceği kanısındayım.
Bugün, ülkemizdeki eğitim kurumlarında (temel-orta-öğretim, özel kurslar, ve üniversite), bilgisayar okur-yazarlığı altında kelime işlemci (Word), elektronik tablolama (Excel), sunum yazılımı (Powerpoint), ve Internet tarayıcılar (Netscape, Internet Explorer) gibi yazılımların kullanımı bir ölçüde öğretilmekte, ve ne yazık ki temel kavramlara yer verilmemektedir.
Bilgisayar okur-yazarı olabilmek için gerekli konular şunlar olabilir:
OKUR
Temel bilgisayar kavram ve tanımları
En çok kullanılan bilgisayar terimleri
Bilgisayarların
kısa bir tarihçesi
genel sınıflandırılmaları
çalışma prensibi
kapasiteleri
donanımı ve çevre birimleri
Bilgisayar ağları temel bilgileri
YAZAR
Internet kullanımı
Programlama kavramları
Yazılımların sınıflandırılması
Bazı uygulama yazılımlarının amaç ve kullanımı
Programlama
Bu konuların temel-orta ve üniversite eğitiminde bir bütünlük çerçevesinde dağıtılması gereklidir. Bu konudaki önerim şudur:
İLK-ÖĞRETİM (8. sınıf)
Başlangıç düzeyde Bilgisayar OKUR'luğu
Bilgisayar Laboratuvarları varsa
OYUN yazılımları
Seçilen bazı ders ve konular için Bilgisayar Destekli Eğitim (BDE)
Matematik
Yabancı Dil
Temel Bilimler ile ilgili animasyon ve benzetim yazılımları
ORTA-ÖĞRETİM
Orta düzey Bilgisayar OKUR-YAZAR'lığı (var olan teknolojiler)
Internet kullanımı
Programlamaya giriş (Algoritma, akış-şeması, Pascal programlama)
BDE
ÜNİVERSİTE
Üst düzey Bilgisayar OKUR-YAZAR'lığı (yeni teknolojiler)
Internet uygulamaları
Web sayfası düzenleme araçları
Bilimsel Programlama
Nesnesel Programlama
Web üzerinden uzaktan eğitim
Bu yüzyılı her açıdan başarı ile bitirecek uluslar, kesin olarak bilgisayar okur-yazarı olan ulus ve toplumlar olacaktır. Ulusumuzun da başarıya ulaşmasında, gelecek 10 yılda bilgisayar okur-yazarlığının gelişmesi ve sektöre yapılacak yatırımların büyük etken olacağı apaçıktır.
Geliniz, sayısal uçuruma (digital divide) düşmeksizin, eğitimin her aşamasında bunu nasıl yapacağımızı hep birlikte planlamaya başlayalım.
Prof. Dr. Ali YAZICI
TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi - Bilgisayar Mühendisliği