Motor Soğutma Sistemleri (Termostat)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı D®agon

  • Ezberletmez Öğretir
  • *******
  • Join Date: Mar 2008
  • Yer: Ankara
  • 11656
  • +524/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Hocam
Motor Soğutma Sistemleri (Termostat)
« : 20 Şubat 2014, 22:49:17 »
Su ile soğutma sisteminin bazı parçaları:
•  Radyatör,
•  Vantilatör,
•  Devir daim pompası,
•  Termostat,
•  Hararet (ısı) gösterici,
•  Hararet (ısı) müşiri,
•  İlave su kabı,
•  Fan motorudur.

Radyatör, soğutma suyuna depoluk eder. radyatörün altında su boşaltma musluğu vardır.

Termostat silindir kapağı su çıkışındadır. Motorun sıcaklığını çalışma sıcaklığında sabit tutar.

Devir daim pompası vantilatör kayışından hareket alır. Radyatördeki soğuk suyu su kanallarına yollar.

Hava soğutmalı motoru, su soğutmalı motordan ayıran bir diğer özellik hava soğutmalı motorda radyatör ve su pompasının olmamasıdır.

Vantilatör kayışı V şeklindedir. Kayış gerginliği 1-1,5 cm civarında olmalıdır. Vantilatör kayışı hareketini krank mili kasnağından alır ve vantilatör kayışı devir daim pompası ve alternatörü (şarj dinamosunu) çalıştırır. vantilatör kayışı koparsa motor hararet yapar.

Soğutma sisteminde su azalıyorsa
•  Silindir kapak contası arızalı veya radyatör delik,
•  Radyatör kapağı bozuk,
•  Radyatör hortum ve kelepçeleri arızalı veya delik,
•  Kalorifer hortumları delik veya
•  Termostat arızalı olabilir.
   
Motorun hararet yapmasının nedenleri:
•  Radyatör peteklerinin tıkanması,
•  Radyatörde suyun azalması,
•  Vantilatör kayışının gevşek veya kopuk olması,
•  Termostatın arızalı olması,
•  Motor yağının azalması,
•  Motor soğutma suyu kanallarının tıkalı olması,
•  Uygun vites ve hızda gidilmemesi,
•  Otomatik fanın arızalı olmasıdır

Radyatöre konacak suyun seviyesi peteklerin üzerinde olmalıdır.
Çok sıcak motora rölantide çalışırken ılık ve kireçsiz su konur.
Motor bloğundaki su kanalları pastan ya da kireçten tıkanmış ise motor fazla ısınır.
Radyatöre konacak suyun içilecek temizlikte ve temiz su olması gerekir.
Su olduğu halde motor fazla ısınıyorsa, termostat arızalıdır.
Donmayı önlemek için radyatöre antifriz ilave edilir.
Termostatı sökülmüş motor, gereğinden soğuk çalışır aşınmalar artar ve verim düşer.
Motorun çok sıcak çalıştırılması motoru çekişten düşürür.
Motor çok sıcakken radyatöre soğuk su konursa silindir kapağı ve blok çatlayabilir.
Çok sıcak bir motorda radyatör kapağı ıslak bir bezle tutulup hafifçe gevşetilir ve buhar tamamen atılınca radyatör kapağı açılır.

•  Araçta ısı (hararet) göstergesi çalışmıyorsa ısı müşiri arızalı olabilir.
•  Motor, çalıştıktan sonra çalışma sıcaklığına gelmiyorsa
•  Kalorifer hortumlarında kaçak olabilir.
•  Motor ısısının aniden yükselmesinin sebebi kayış kopması olabilir..