1. Mutezile ekolünün ilk fikir önderi ve imamı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bişr b. Mutemir
B) Vâsıl b. Atâ
C) Hasan Basri
D) Haris el-Muhasibi
E) Câhız
2. Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân’ın yaratılmış olduğunu savunan ilk dönem kelâmî şahsiyetlerdendir?
A) Hasan-ı Basrî
B) Malik b. Enes
C) Ebu Hanife
D) Ca’d b. Dirhem
E) Ahmed b. Hanbel
3. Aşağıdakilerden hangisi kelam ilmi için kullanılan isimlerden biri değildir?
A) Nazar ve istidlâl
B) Tevhit
C) Usûlü'l-fıkh
D) Akaid
E) Usûlü'd-din
4. Aşağıdakilerden hangisi Mu'tezile'nin beş esasından biri değildir?
A) İmamet
B) Va'd-vaid
C) Adalet
D) Tevhid
E) Emir bi'l-maruf nehiy ani'l-münker
5. İmametin nas ve tayinle olduğunu iddia eden mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
A) Matüridiye
B) Hariciler
C) Mu’tezile
D) Eş’ariye
E) Şia
6. Aşağıdakilerden hangisi Yeni İlm-i Kelâm'ı klasik kelâmdan ayıran özelliklerden biri değildir?
A) Eleştirel zihniyetin gelişmesi ve mezhep taassubunun kırılması
B) Varlık, bilgi gibi klasik kelâm konularına yer verilmemesi
C) İslam'ın diğer dinlerle mukayesesinin yapılması
D) Klasik kelâm kitaplarında yer almayan yeni konulara yer verilmesi
E) İslam inanç esaslarının savunulması
7. Ruh ve düşünce gibi cevherlerin aktif, dinamik ve değişmez bir prensip olan
maddenin tezahürü olduğunu öne süren akım hangisidir?
A) Sekülerizm
B) Kartezyen felsefe
C) Materyalizm
D) Darwinizm
E) Pozitivizm
8. Yeni ilm-i kelâm âlimlerinin İslâm'ın hukuki, ahlaki, sosyal ve kültürel yönlerini savunmalarının sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bu konuların klasik kelâmın konularına göre daha basit olması
B) Bu konuların kelâm ilminin temel problemleri olması
C) Bu konuların daha popüler olması
D) Oryantalistlerin ve İslâm toplumundaki Batıcıların İslâm'ın bu yönlerine de
saldırması
E) Toplumun bu konularda yeterli bilgiye sahip olmaması
9. "Tek kişinin veya yalan üzere birleşmesi imkân dâhilinde olan bir topluluğun verdiği haber" aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hasen haber
B) Ahad haber
C) Müstefiz haber
D) Mütevatir haber
E) Meşhur haber
10. Aşağıdakilerden hangisi Allah’a ait öncesiz ve sonrasız bilgi anlamındadır?
A) Nazarî bilgi
B) Burhânî bilgi
C) Bedihî bilgi
D) Hatâbî bilgi
E) Kadîm bilgi
11. Kelâm kaynaklarına göre kesinlik düzeyinin en üst noktasında bulunan haber türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Âhad
B) Mütevatir
C) Müztefiz
D) Meşhur
E) Hasen
12. Aşağıdakilerden hangisi Allah'ın selbî sıfatlarındandır?
A) Muhalefetü'n-li'l-havadis
B) Tekvin
C) Hayat
D) İlim
E) İrade
13. Aşağıdakilerden hangisi kelâmcılara göre cevherin özelliklerinden biri değildir?
A) Bölünemez olması
B) Terkibe yatkın olması
C) Kadîm olması
D) Sonlu olması
E) Arazları taşıması
14. Cismi cevherden ayıran temel nitelik aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hâdis olması
B) Hâriçte var olması
C) Araz taşıması
D) Mürekkeb olması
E) Mütehayyiz olması
15. Ebû Hanîfe’nin akaid risaleleri hakkında aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) İnanç esaslarının derli toplu bir dökümünü verir.
B) Kelâmî tartışma ve ayrıntılara fazla girilmez.
C) Yeni fikrî ve siyasî gelişmeler sebebiyle itikat ilkelerinin belirlenmesini amaçlar.
D) Farsça olarak kaleme alınmıştır.
E) Sünnî itikada dair en erken yazılı metin örneklerindendir.
16. İslâm dışı din ve fikir akımları ile müellifin bağlı olduğu ekole muhalif fırkaların görüşlerinin değerlendirilip yanlışlığının ortaya konulmaya çalışıldığı yazım türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mütekâmil eser
B) Şathiye
C) Reddiye
D) Haşiye
E) Akaid risalesi
17. Aşağıdakilerden hangisi Ebû Hanîfe'nin akaid risalelerinden biridir?
A) el-Vasiyye
B) Risâle ilâ ehli's-Seğr
C) Risâle fî istihsâni'l-havz fî ilmi'l-kelâm
D) el-Akîde
E) Kitâbü's-sünne
18. Aşağıdakilerden hangisi felsefecilerin kelâmcılar ile ilgili eleştirilerinden biri
değildir?
A) Hudus delilini kullanmaları
B) Aklı delil olarak kullanmaları
C) Din ile felsefeyi birbirine karıştırmaları
D) Atom teorisini benimsemiş olmaları
E) Cedel metodunu kullanmaları
19. Nassın anlaşılmasında sadece nassın zahirine bağlı kalan grup aşağıdakilerden hangisidir?
A) Selefiler
B) Sofistler
C) Sufiler
D) Batınîler
E) Kelamcılar
20. Kelâmı, siyaset ve fıkıh gibi amelî ilimler içerisinde değerlendiren İslâm filozofu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kindî
B) Gazâlî
C) Âmirî
D) İbn-i Sînâ
E) Fârâbî
CEVAP ANAHTARI
1. B
2. D
3. C
4. A
5. E
6. E
7. C
8. D
9. B
10. E
11. B
12. A
13. C
14. D
15. D
16. C
17. A
18. B
19. A
20. E