Tefsir Tarihi ve Usulü Dönem Sonu Sınavı Deneme Testi - I

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Uyanan Gençlik

  • ******
  • Join Date: Kas 2010
  • Yer: HATAY
  • 7462
  • +547/-0
  • Cinsiyet: Bay
1. I. Bâtınî anlamın, zâhirî anlama ters düşmemesi
 II. Bâtınî manaya aykırı dini veya akli bir delilin bulunmaması
 III. Bâtınî anlamın doğruluğunu teyid eden aklî veya naklî bir delilin bulunması
Yukarıdakilerden hangisi İşârî tefsîrin kabul görmesi için müfessirlerin öne sürdüğü şartlardan biridir?
A) II, III
B) I,II
C) I, II, III
D) III
E) I

2. Fıkhî tefsîr ekolü literatürde hangi ad ile anılmaktadır?
A) Ahkâmü’l-Kur’ân
B) Emsâlü’l Kur’ân
C) Hakîkatü’l Kur’ân
D) Mecâzü’l Kur’ân
E) Müşkilü’l Kur’ân

3. I. Kur’ân merkezli konulu tefsîr
 II. Konum merkezli konulu tefsîr
 III. Âyet merkezli konulu tefsîr
Yukarıdakilerden hangisi konulu tefsir kısımlarından
biridir?
A) I
B) I,II, III
C) I,II
D) I,III
E) II

4. Kur’ân’ın bir hidâyet kitabı olduğu düşüncesinden hareketle mesajını doğrudan bütüncül olarak insanlara ulaştırmayı ve toplumdaki sosyal, siyasal ve kültürel sorunlara Kur’ân’dan çözüm üretmeyi amaçlayan akıma ne ad verilir?
A) İctimaiâî Tefsîr Ekolü
B) Konulu Tefsîr Ekolü
C) Mutezilî Tefsîr Ekolü
D) Bilimsel Tefsîr Ekolü
E) İçtihatiî Tefsîr Ekolü

5. Arap dilinde birçok farklı anlama delalet eden lafza ……, bu olguya da ………… denmektedir.
Yukarıdaki boşluklara sırasıyla hangi ifadeler gelmelidir?
A) Müşterek, İştirak
B) Mütezad, Tezad
C) Mütekârib, Tekârüb
D) Mütebâyin, Mütekârib
E) Mütekârib, Mütekârib

6. Bir kelimenin mütekârib olabilmesi için hangi şartları sağlaması gerekmektedir?
A) Sadece lafızlarının aynı olmasıdır
B) Lafızlarının farklı, anlamlarının farklı olması
C) Lafızlarının aynı, anlamlarının aynı olması
D) Lafızları farklı, fakat anlamları yakın olmalıdır
E) Sadece lafızlarının farklı olmasıdır

7. Arap edebiyatında meseller, yapılarına göre …………… olarak üç kısma ayrılmaktadır.
Aşağıdakilerden hangisi boşluğa gelecek ifadedir?
A) Emsal mesel, Kıyâsî mesel,Hurafî mesel
B) Sâir mesel, Kıyâsî mesel,Hurafî mesel
C) Hurafî mesel, Kisvei mesel, Emsal mesel
D) Sâir mesel, Kisvei mesel, Kıyâsî mesel
E) Emsal mesel, Kisvei mesel, Kıyâsî mesel

8. I. İkna etmek
 II. Örnek vermek
 III. Bilgi vermek, öğretmek
Başta itikadî olmak üzere, amelî ve ahlakî konularda yapılan Kur’ân’daki temsîlî anlatımla değişik gayeler hedeflenmiştir.
Yukarıdakilerden hangisi bu gayelerden biridir?
A) I,II, III
B) I,II
C) I,III
D) II, III
E) III

9. Hz. Peygamber Kur’ân mucizesi ile inkârcı Araplara bir takım merhalerle meydan okumuştur.
Aşağıdakilerden hangisi bu merhalelerden biridir?
A) Elli sûre ile meydan okuma
B) Yüz sûre ile meydan okuma
C) On sûre ile meydan okuma
D) İki sûre ile meydan okuma
E) Yirmi sûre ile meydan okuma

10. Kur’ân’ın benzeri rahatlıkla ortaya konabilirdi, ancak Allah buna engel olmuştur. Allah’ın engel olması yüzünden Kur’ân’a karşı koymaya, benzerini getirmeye yönelik teşebbüsler; başarısız olmuş, sonuçsuz kalmıştır.
şeklinde geliştirilen tartışmalı teoriye ne ad verilir?
A) Sarfe Teorisi
B) Safir Teorisi
C) Sefir Teorisi
D) Sare Teorisi
E) Sair Teorisi

11. Aşağıdakilerden hangisi Kur’an kıssalarının özelliklerinden biridir?
A) Kur’ân’da dünya ve ahiret ikilisi, birbirlerinin alternatifi olarak kullanılabilir
B) Kur’ân’daki çok az ayet kıssa içerir
C) Kur’ân’ın kıssaları, geçmişin haberleri üzerinden bir mesaj vermeyi amaçlar.
D) Kur’ân kıssalarının özelliklerinden birisi, tekrar edilememeleridir
E) Kıssalar, her zaman Allah’ın tarih boyunca elçiler aracılığı ile insan varlığına gönderdiği mesajları anlatmaz.

12. Regis Blachere’ in: “Hatta Arapça bilmeyen bir Avrupalı bazı sûrelerin okunmasından etkilenmektedir.
Muhammed’in kinle körelmemiş çağdaşlarının Kur’ân’dan nasıl etkilenmiş olduklarını varın siz hesap edin.” Söylemi Kur’an’ın hangi özelliği ile ilgilidir?
A) Üslup
B) Gramer
C) Kelam
D) Ahenk
E) Düstur

13. I. Dil ve Nazım Yönüyle İ’caz
 II. İlmi İ’caz
 III. Medeniyet İnşası Yönüyle İ’caz
Kur’ân’ın, şu ana kadar tespit edilen mucizevî yönleri çeşitli maddeler halinde sıralanmıştır.
Yukarıdakilerden hangileri bu maddelerden biridir?
A) I
B) II, III
C) III
D) I, II, III
E) II

14. I. İslâm toplumunu, önceki ümmetlerin kıssalarıyla yetiştirmek.
 II. Akla ve kalbe dengeli hitap ederek toplumu eğitmek ve yetiştirmek
 III. Anlatılan kıssalardan hareketle ortak bir prensibe ulaşmak ve muhataplara genel bir ilke hakkında fikir vermek.
Yukarıdakilerden hangisi Kur’an’daki kıssaların hedeflerinden biridir?
A) I,II, III
B) II, III
C) I, III
D) I,II
E) III

15. Kıssa ile ilgili ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Müfessirler, kıssalardaki bu boşlukları, Kur’ân’ın bütünlüğü ile uzlaşmayan rivâyetlerle doldurmalarında bir sakınca yoktur.
B) Kıssalarda tarihî bilgiler bir bütün olarak bulunur
C) Kur’ân’da kronolojik bir anlatımla naklediliyor gibi görünen birçok kıssa yer almaktadır.
D) Kur’ân’da tarihsel kıssaların yanı sıra temsilî kıssalar da vardır.
E) Kur’ân’daki kıssaların büyük çoğunluğu tarihte olup bitmiş vakıalarla ilgili değildir

16. Hak Dini Kur’ân Dili Meâli’nin yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bedri Noyan
B) Ömer Rıza Doğrul
C) Hasan Basri Çantay
D) Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır
E) Muhammed Esed

17. ……….. geçmişte yaşayan bazı topluluklar hakkında anlatılan kıssalardır. Mağara arkadaşları (ashâb-ı kehf) ve Ebrehe’nin ordusu hakkındaki kıssalar bu kategoridedir.
Yukarıdaki boşluğa gelmesi gereken ifade aşağıdakilerden hangisidir?
A) İkinci gruptaki kıssalar
B) İlk gruptaki kıssalar
C) Üçüncü gruptaki kıssalar
D) Dördüncü gruptaki kıssalar
E) Beşinci Gruptaki kıssalar

18. Aşağıdakilerden hangisi meal tefsircilerinden biridir?
A) İhsan Eliaçık
B) Ömer Rıza Doğrul
C) Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır
D) Muhammed İzzet Derveze
E) İhsan Ketin

19. I. Meâlde mümkün olduğu kadar harfî tercümeye riâyet etmiştir.
 II. Kur’ân tercümeleri hakkında da mukaddimede
bilgiler vermiş, onların eksik yönlerine işaret etmiştir.
 III. İlk defa 1953 yılında üç cilt halinde basılmıştır.
Yukarıdaki bilgiler aşağıdaki hangi Türkçe Mealciye aittir?
A) Ömer Rıza Doğrul
B) Hasan Basri Çantay
C) Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır
D) Bedri Noyan
E) Muhammed Esed

20. Türkiye’deki Meâlcilik hareketi ile ilgili ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Kur’ân’ı anlama ve yorumlamada ortaya çıkan yeni yönelişleri oluşturan şartlar, meâlcilik hareketini de etkilemiştir
B) Türkiye’de meâl çalışmalarının 1700’lü yılların başında artış göstermiştir
C) Meâlcilik kavramı, esas itibarıyla Türkiye’de kınama içerikli bir ifade olarak kullanılmamıştır
D) Bu hareket içerisinde sadece dindar insanların yer almaması oldukça önemlidir
E) Meâlcilik hareketinin bir başka ismi olarak kullanılan Kur’âncılık, aslında ilk olarak Avrupa kıtasında ortaya çıkmıştır.


CEVAP ANAHTARI:
1. C
2. A
3. D
4. A
5. A
6. D
7. B
8. A
9. C
10. A
11. C
12. A
13. D
14. A
15. D
16. D
17. A
18. A
19. B
20. A