Ünite 6 - İctihat Teorisi Çözümlü Test III

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Uyanan Gençlik

  • ******
  • Join Date: Kas 2010
  • Yer: HATAY
  • 7462
  • +547/-0
  • Cinsiyet: Bay
Ünite 6 - İctihat Teorisi Çözümlü Test III
« : 26 Nisan 2018, 14:51:06 »
1. Kur’an ayetlerinin ve Hz. Peygamberin sözlerinin
genel adı nedir?
A) Kelam
B) Nas
C) Hadis
D) Sünnet
E) Tefsir

Çözüm: Kur’an ayetleri ve Hz. Peygamberin sözleri genel
olarak bir düzenleme içeren söz veya metin anlamında
“nas” diye isimlendirilir. Doğru cevap B’dir.

2. Aşağıdakilerden hangisi intihadların ortaya çıkış
nedenini ifade etmektedir?
A) Nasların sayıca sınırlı olması
B) Nasların anlam olarak muğlak olması
C) Nasların yanlış hükümler içermesi
D) Nasların günümüze ulaşmaması
E) Nasların sayıca çok olması

Çözüm: Nasların sayıca sınırlı, hukuki ihtiyaç ve
sorunların sınırsız denilebilecek sayı ve çeşitlilikte olması,
bu sınırlı nasların, sınırsız ve çok çeşitli hayat olaylarına
nasıl yetişeceği, bu naslarda çözümü açıkça yer almayan
problemlerin nasıl çözüleceği sorusunu gündeme
getirmiştir. ictihad, sınırlı nasların sınırsız hayat
olaylarına nasıl yeterli olacağı sorusunun cevabı olarak
ortaya çıkmıştır. Doğru cevap A’dır.

3. İctihad hangi iki kavram arasındaki fikri ilişkiyi
temsil etmektedir?
A) Sünnet-farz
B) Sevap-günah
C) Nas-olgu
D) Nas-davranış
E) Fetva-yargı

Çözüm: İctihad, sınırlı sayı ve kapsamdaki nasların
çeşitli yorumlara tâbi tutularak yeni ve farklı olaylara
uygulanması, yani nas-olgu ilişkisinin kurulması
yönündeki fikrî çabayı temsil eder. Doğru cevap C’dir.

4. Gerekli şartları kendinde toplayarak şer‘î hükümleri
çıkarma melekesini elde eden kişi kimdir?
A) Kadı
B) Mücahit
C) Müçtehid
D) İmam
E) Münevver

Çözüm: Gerekli şartları kendinde toplayarak şer‘î
hükümleri çıkarma melekesini elde eden kişiye müçtehid
denir. Doğru cevap C’dir.

5. Aşağıdakilerden hangisi müçtehid olmanın
epistemolojik şartlarından biri değildir?
A) Tarih bilgisi
B) Kuran bilgisi
C) Sünnet bilgisi
D) Yöntem bilgisi
E) İcma bilgisi

Çözüm: Şer‘î hükümlerin kaynakları, hem hükümlerin
delillerini hem de bu delillerden hüküm çıkarmada
kullanılan yöntemleri ifade ettiğine göre, ictihad edecek
kişinin öncelikle, Kur’an, Sünnet ve icmâı bilmesi gerekir.
Müctehidin bu kaynaklardan hüküm elde etme yöntemini
bilmesi de şarttır. Doğru cevap A’dır.

6. Hangi türden konularda hataya düşen kimse
günahkâr olur?
A) Zanni konular
B) Kat’i konular
C) Beşeri konular
D) Hukuki konular
E) Bilimsel konular

Çözüm: Aklın incelemesine tabi olan nazarî konular
(nazariyyât), kendi içinde önce kat’î konular (kat’iyyât) ve
zannî konular (zanniyyât) olmak üzere iki kısma ayrılır.
Kat’î konularda hataya düşen kimse günahkâr olur. Bu
günahkârlığın boyutu ve niteliği, hatanın mahiyetine ve
yerine göre değişiklik gösterir. Doğru cevap B’dir.

7. Kelâmî olan konular hangileridir?
A) Akli
B) Farazi
C) Ruhani
D) Usuli
E) Fıkhi

Çözüm: Kelâmî konular tabiriyle sırf aklî olan konular
kastedilmektedir. Bu konularda gerçek bir/tek olup, bu
gerçeği tutturamayan kimse günahkâr olur.
Doğru cevap A’dır.

8. Allah’ın dininde kesin olarak bilinen şeyler nasıl
adlandırılır?
A) Fıkhiyyat
B) Kelam
C) Usul
D) Farz
E) Nas

Çözüm: Fıkhiyyât tabiriyle beş vakit namazın, zekatın,
haccın ve orucun farz olması; zinanın, öldürmenin,
hırsızlığın ve içkinin haram olması gibi Allah’ın dininde
kesin olarak bilinen şeyler kastedilmektedir. Bu tür
konularda gerçek birdir ve bilinmektedir. Bu konularda
aykırı düşünenler günahkâr olur. Doğru cevap A’dır.

9. Karşılaştığı bir meselenin dinî-hukukî hükmünü
öğrenmek amacıyla müftîye başvuran kimseye ne
denir?
A) Müstefti
B) Kadı
C) İmam
D) Sahabi
E) Alim
Çözüm: Karşılaştığı bir meselenin dinî-hukukî hükmünü
öğrenmek amacıyla müftîye başvuran kimseye müsteftî
denir. Doğru cevap A’dır.

10. İstiftanın anlamı nedir?
A) Günah işleme
B) Fetva sorma
C) Dua etme
D) Hüküm verme
E) Soru sorma

Çözüm: İstiftâ ictihad ehliyetine sahip olmayan kişilerin,
fetvâ sorması demektir. Doğru cevap B’dir.