1. Aşağıdakilerden hangisi vahyin temel özelliklerinden biridir?
A) Vasıtasız oluşu
B) Son bulmuş oluşu
C) Hususî oluşu
D) Bağlayıcı olmayışı
E) Cüzî oluşu
2. Vahiyle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Peygamberlere mahsustur
B) Bağlayıcıdır
C) Umumidir
D) Küllidir
E) Vasıtasızdır
3. Aşağıdakilerden hangisi ilhamın özelliklerinden biri değildir?
A) Son bulmuş değildir
B) Vasıtasız tecelli eder
C) Bağlayıcı değildir
D) Hususidir
E) Küllidir
4. Aşağıdaki ifadelerden hangisi keşf kavramını tanımlar?
A) Duyular yoluyla bilinmesidir
B)Akıl yoluyla bilinmesidir
C) Apaçık bir şekilde kişiye bildirilmesidir.
D) Vahiy yoluyla bilinmesidir
E) Hiçbiri
5. Kur’ân’ın en uzun ayeti aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bakara sûresinin 282. âyetidir.
B) Âl-i ‘İmrân suresinin
. ayetidir.
C) Arâf suresinin 3. ayetidir.
D) Nahl suresinin 90. ayetidir.
E) Nisâ suresinin 176. ayetidir.
6. Aşağıdakilerden hangisi es-Sebu’t-tuvel denilen en uzun yedi sûreden biri değildir?
A) Bakara,
B) Âl-i İmrân,
C) Nisâ,
D) Mâide,
E) Secde
7. Tam bir sure olarak ilk önce hangi surenin indiği rivayet edilmektedir?
A) Fatiha
B) Kevser
C) Nas
D) Nasr
E) Asr
8. Kur’ân’da on dört sûrede secde âyeti vardır. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biri değildir?
A) Arâf (7), 206. II)
B) Ra’d (13), 15. III
C) Nahl (16), 49. IV
D) Meryem (19), 58. VI
E) Âl-i ‘İmrân (3), 1 03
9. Kur’ân’ın tamamını içeren ilk meâl (hicrî 127 senesinde) hangi dilde kaleme alınmıştır?
A) Berberice
B) Arapça
C) Farsça
D) Eski Türkçe
E) Hintçe
10. Kur’ân’ı başından sonuna kadar âyet âyet ele alıp belli bir yöntemle açıklamaya çalışan kişiye
verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
A) Müderris
B) Müfessir
C) Müverrih
D) Mütercim
E) Mutasavvıf
11. Aşağıdakilerden hangisi Süyûtî’ye göre bir müfessirde olması gereken niteliklerden biridir?
A) Sahih bir niyet sahibi olması
B) Kâmil bir imana sahip olması
C) Nahiv ve sarf bilmesi
D) Mevhibe ilmine âşina olması
E) Hepsi
12. Aşağıdakilerden hangisi tefsirin gerekliliğine dair gerekçelerden biri olamaz?
A) Kur’ân-ı Kerîm’in bütün âyetlerinin muhkem olması
B) Bazı lafız ve kavramlarla ilgili semantik tahlillerin yapılma ihtiyacı
C) İbâdât ve muâmelât konularında tarihî ve sosyokültürel gerçeklikten hareket etme gereği
D) Kur’ân’da mecâz, kinâye, istiâre ve teşbih gibi edebî sanatların varlığı
E) Kur’ân-ı Kerîm’de bilimsel hakikatler içeren kevnî âyetler bulunması
13. Allah Resûlü’nün açıkladığı nasların başında gelen âyetler hangi konuları içermektedir?
A) Kıyâmet
B) Gayb
C) Yaratılış
D) Kader
E) Hepsi
14. Tefsîrin tedvini ne zaman gerçekleştirildi?
A) Sahâbi döneminde
B) Tâbiûn döneminde
C) Etbâu’ttâbiîn döneminde
D) Dört Halife döneminde
E) İlk 100 yıllık dönem içinde
15. Tâbiûn tefsiriyle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) Kur’ân’ın bütünü tefsîre konu olmuştur.
B) Kelime açıklamaları yanında geniş fıkhî izahlar yapılmıştır.
C) Ayetlerden istinbât ve istidlâl yoluyla çıkarılan hükümler ve tarihi bilgilere yer verilmiştir.
D) Şiirle istişhâd metoduyla bazı lafızların açıklaması yapılmıştır.
E) Hepsi
16. Kur’ân’ı başından sonuna kadar mevcut sûre tertibine göre tefsîr ederek “et-Tefsîrü’l-Kebîr” adlı
eserini ikinci hicri asrın ilk yarısında kaleme alan isim aşağıdakilerden hangisidir?
A) Süfyân es-Sevrî,
B) Yahyâ b. Sellâm,
C) Yahyâ b. Ziyâd el-Ferrâ,
D) Mukâtil b. Süleyman
E) Abdürrezzak b. Hemmâm
17. Yalnızca rivâyetlere bağlı kalmayıp dil, edebiyat, mantık, kıyas ve daha başka ilimlere dayanılarak yapılan Kur’ân tefsirine ne ad verilir?
A) Sünnet
B) Rivayet
C) Hadis
D) Dirayet
E) İcazet
18. I. Müteşabih alana ait hususiyetlerin farkında olmak
II. Yorumlarında delil ve karineye dayanmak, kişisel ve subjektif yorum yapmaktan kaçınmak
III. Mezhep taassubundan uzak durmak
Rivâyet tefsîri verileri yanında dil, edebiyat, mantık
ve diğer ilimler doğrultusunda oluşan görüş ve çıkarımlara göre tefsîr yapan bir dirâyet müfessirinin
hataya düşmemesi, yanlış görüş ve yorum bildirmemesi bir takım kurallara dikkat etmesi
gerekir.
Yukarıdakilerden hangisi bu kurallardan biridir?
A) I,II, III
B) I
C) I,III
D) I,II
E) III
19. I. Allah’ın zatı, sıfatları ve gaybi konular alanı
II. Allah’ın peygamberine bildirdiği alan
III. Allah’ın peygambere tebliğ şekli alanı
IV. Allah’ın peygamberini tebliğ etmeğe memur ettiği alan
Dirâyet müfessirinin Kur’ân’da üç çeşit ilim olduğunu ve bunların da kesin olarak bilinemeyeceğini hatırdan uzak tutmaması gerektiğini belirtmiştir.
Yukarıdakilerden hangi üçü bu alanları kapsamaktadır?
A) I,II, III
B) I,II, IV
C) I,III, IV
D) II, III, IV
E) II, III
20. I. Tefsîr, tefsîr edilen kavram, konu veya âyete noksansız ve ziyadesiz bir şekilde mutabık olmalıdır.
II. Âyetlerin vahyediliş gayesini gözetmelidir.
III. Nüzul sebeplerini gözetmelidir.
Müfessir âyetin doyurucu yorumunu Kur’an, sünnet kaynaklarında bulamadığı takdirde rey ve içtihat yoluna başvurmalıdır. Bu noktada bazı hususların da müfessir tarafından dikkate alınması zorunludur.
Yukarıdakilerden hangisi bu hususlardan biridir?
A) I,II, III
B) II, III
C) I,III
D) II
E) III
CEVAP ANAHTARI:
1. B
2. E
3. E
4. C
5. A
6. E
7. A
8. E
9. A
10. B
11. E
12. A
13. E
14. C
15. E
16. D
17. D
18. A
19. B
20. A