Ünite 3 - İslam Hukuk Ekolleri Çözümlü Test I

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • *******
  • Join Date: Eki 2016
  • Yer: Hatay
  • 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
1. Şer’i mahkeme:
Kuran ve hadislere göre karar alınan bir mahkemedir.
Şer’i re’y: Kuranda açıkça belirtilmeyen durumları karara bağlama durumudur.
Sahabeler: peygamder soyundan  olan kimselerdir. Karar mmercileridir.
Hadisler: Hz muhammed’in genel kural niteliğindeki söz ve davranışlarıdır.
Yukardaki açıklamalar doğru cevap değildir.

İslam Hukuku’nda temel amaç, mükelleflerin fiillerine
yönelik düzenlemelerde ilahi iradeye uyulmasıdır.
Bu amaca ulaşmak için kullanılan kaynaklara ne ad verilir?
A) Şer’i deliller
B) Şer’i mahkeme
C) Şer’i re’y
D) Sahabeler
E) Hadisler

Çözüm: Şer’i mahkeme islam İslam Hukuku’nda temel
amaç, mükelleflerin fiillerine yönelik düzenlemelerde ilahi
iradeye uyulmasıdır. Bu amaca ise “şer’î deliller” adı
verilen kaynaklar aracılığıyla ulaşılır. Doğru cevap A’dır.

2. Aşağıdakilerden hangisi yaşayan sünni hukuk
ekollerinden birisi değildir?
A) Hanefi
B) Caferi
C) Şafii
D) Maliki
E) Hanbeli

Çözüm: Sünni hukuk ekollerinin dışında, Harici ve Şii
çevrelerde teşekkül eden ekollerin bir kısmı günümüze
kadar gelmiştir. Bu grubun örnekleri arasında Şii çevrede
teşekkül eden Zeydî, Caferî ve İsmâilî ekollerini ve Harici
çevrede teşekkül eden İbâzî ekolünü verebiliriz. Doğru
cevap B’dir.

3. Ebu Hanife’nin hukuki meselelerde kullandığı
kaynaklar aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak
verilmiştir?
A) Kur’an ve Fıkıh
B) Kitab, Sünnet ve İcma
C) Kur’an ve İcma
D) Kitab, Tefsir ve İcma
E) Kitab, Hadis ve İcma

Çözüm: Ebu Hanife’nin hukuki meselelerde kullandığı
kaynakları Kitâb, Sünnet, icmâ, genel anlamıyla sahabe
kavli, kıyas ve istihsan olarak sıralayabiliriz. Doğru cevap
B’dir.

4. Arzu edilmeyen sonuçların, yine hukuk içerisinde
kalarak ve hukukun imkânları ile aşılması şeklinde
ifade edilen terim aşağıdakilerden hangisidir?
A) İctihad
B) İcma
C) Hiyel
D) Re’y
E) İstihsan

Çözüm: Kıyas: bildiklerinizi bilmediklerinizle kıyas ediniz
şeklindedir. Istihsan: bir meselesde özel bir delil sebebiyle
bir karardan vazgeçip başka bir karar vermektir. Sahabe
Kavli: Islam hukuku olan fıkıh ilminin delillerinden dir.
İcma: Hz. Peygamberin soyundan olan kimselerin şer’I
bir mesele hakkımda fikir birliği etmesidir Yukarıdaki
açıklamalar dpğru cevap değildir. Ebu Hanife’nin hukuk
anlayışı ile ilgili dikkate değer bir başka yön ise “hiyel”
meselesidir. Hiyel, sözlük anlamı olarak çözüm ve çare
demek olan “hîle” kelimesinin çoğuludur. Arzu edilmeyen
sonuçların, yine hukuk içerisinde kalarak ve hukukun
imkânları ile aşılması şeklinde ifade edebileceğimiz hiyel
uygulamaları ile ilgili Ebu Hanife’den birçok örnek
nakledilmiştir. Bu nedenle doğru cevap C’dir.

5. Aşağıdakilerden hangisi Ebu Hanife’nin eserlerinden
birisi değildir?
A) el-Fıkhu’l-ekber
B) el-Fıkhu’l-ebsat
C) el-Vasıyye
D) el-Âlim
E) er-Risale

Çözüm: er-Risale Ebu Hanife’nin değil İmam Muhammed
b. İdris eş-Şâfiî’nin eseridir. Doğru cevap E’dir.

6. Şafii mezhebi günümüzde aşağıdaki ülkelerden
hangisinde yayılmıştır?
A) Azerbaycan
B) Kırım
C) Pakistan
D) Çin
E) Filipinler

Çözüm: Azerbaycan, Kırım, Pakistan ve Çin’de daha çok
Hanefi mezhebi yaygındır. Bu nedenle doğru cevap E’dir.

7. Eserin fıkıh ve hadis sahasında tedvin edilmiş ilk
eserlerden olduğu görülmektedir. Yazar, bu eserde
Hicazlıların rivayet ettikleri hadisleri, sahabe ve
tabiûn görüşlerini, Medine’de uygulanan hukuki
teamülleri bir araya toplayarak fıkıh konularına göre
düzenlemiştir.
Yukarıda anlatılan eser aşağıdakilerden hangisidir?
A) el-Muhtasar
B) el-Müdevvenetü’l-Kübrâ
C) er-Risâletü’l-fıkhiyye
D) Muvattâ
E) el-Mukaddemât ve’lmümehhedât

Çözüm: İmam Malik’in Muvattâ adlı eseri İslam hukuk
tarihi açısından oldukça önemlidir. Bu eserin fıkıh ve
hadis sahasında tedvin edilmiş ilk eserlerden olduğu
görülmektedir. İmam Malik, Muvattâ’da Hicazlıların
rivayet ettikleri hadisleri, sahabe ve tabiûn görüşlerini,
Medine’de uygulanan hukuki teamülleri bir araya
toplayarak fıkıh konularına göre düzenlemiştir. İmam
Mâlik’in bu eserin hazırlanması ve düzenlenmesi için kırk
yıl emek verdiği nakledilmektedir. Doğru cevap D’dir.

8. Aşağıdakilerden hangisi yaşayan sünni hukuk
ekollerinden birisidir?
A) Evzâî Ekolü
B) Sevrî Ekolü
C) Hanbeli Ekolü
D) Leys Ekolü
E) Taberî Ekolü

Çözüm: Hanbeli ekolü yaşayan sünni ekollerindendir.
Dolayısıyla doğru cevap C’dir.

9. “Hilafetin Hz. Ali ve Hz. Fatıma’nın soyundan gelen
on iki imama has olduğu görüşünü savunmaktadırlar.
Bu grup “imamiyye” ve “isnâaşeriyye” adıyla da
anılmaktadır.”
Yukarıda anlatılan ekol aşağıdakilerden hangisidir?
A) İsmailî Ekolü
B) İbâzî Ekolü
C) Zeydî Ekolü
D) Caferî Ekolü
E) Zahirî Ekolü

Çözüm: Şiilerin en kalabalık grubunu teşkil eden
Caferiler, hilafetin Hz. Ali ve Hz. Fatıma’nın soyundan
gelen on iki imama has olduğu görüşünü
savunmaktadırlar. Bu grup “imamiyye” ve “isnâaşeriyye”
adıyla da anılmaktadır. Ekol, altıncı imam Cafer esSadık’a
(ö. 148/765) nispet edilmektedir. Buna göre doğru
cevap D’dir.

10. “Batıniyye adıyla da anılan bu ekolün hukuki
görüşlerini, Kadı Ebu Hanife en-Numan (ö. 363/974)
derlemiştir. Mısır’da hüküm süren Fatımî devletinin
himayesi altında gelişme imkanı bulan bu ekolün
temel kaynaklarını Kadı Ebu Hanife en-Numan’ın
yazdığı Deâimü’l-İslâm, Tevîlü deâimi’l-İslâm ve
Kitâbü’l-iktisâr teşkil etmektedir.”
Yukarıda açıklanan ekol aşağıdakilerden hangisidir?
A) İsmailî Ekolü
B) İbâzî Ekolü
C) Zeydî Ekolü
D) Caferî Ekolü
E) Zahirî Ekolü

Çözüm: Bu ekole bağlı olan Şiiler Cafer es-Sadık’tan
sonra büyük oğlu İsmail’in imam olduğunu
savunmaktadır. Onlara göre imamet, İmam İsmail’den
sonra oğlu Muhammed Mektûm ve evlatlarına intikal
etmiştir. Batıniyye adıyla da anılan bu ekolün hukuki
görüşlerini, Kadı Ebu Hanife en-Numan (ö. 363/974)
derlemiştir. Mısır’da hüküm süren Fatımî devletinin
himayesi altında gelişme imkanı bulan İsmaili ekolünün
temel kaynaklarını Kadı Ebu Hanife en-Numan’ın yazdığı
Deâimü’l-İslâm, Tevîlü deâimi’l-İslâm ve Kitâbü’l-iktisâr
teşkil etmektedir. Önceleri Hanefi ya da Maliki olduğu
söylenen Kadı Ebu Hanife en-Numan, Fatımi idaresinde
başkadılık yapmış bu arada da İsmaili ekolün fıkhi
doktrinini oluşturmuştur. Doğru cevap A’dır.