*Fazilet ve rezilet kavramları gerçekte iyi ve kötü kelimelerine tekabül
etmektedir
*İnsanın çeşitli kabiliyetleri vardır.Bu kabiliyetler doğustan potansiyel yani kuvve olarak mevcuttur.
*İnsan müslüman filozoflara göre 3 ayrı nefsi birbirinden ayırırlar.
-nebati/bitkisel nefis
-hayvani nefis
-insani nefis
*İnsanın sırf nutuk/konuşma ve düşünme cihetini dikkate alarak insani nefsin bu cihetine MELEKİ NEFİS denilir.
*Bilme/öğrenme kabiliyeti olarak isimlendirilen konuşma /düşünme kabiliyetine NATIK NEFİS denir.
*İnsanda 3 nefis birlikte bulunur.
-nebati
-hayvani
-meleki
* - nebati nefis:şehevi kuvve
-hayvani nefis:gadabi kuvve
-meleki nefis:nutuk kuvve
*İnsani nefsin 2 gücü vardır
-idrak gücü
-hareket ettirici güç
*İdrak gücünün 2 görünümü vardır
-nazari güç
-ameli güç
*Nazari güç itidalli olursa hikmet meydana gelir.
*Ameli güç itidalli olursa adalet meydana gelir.
*Hareket ettirici gücün 2 görünümü vardır.
-arzu gücü /şehvet
-saldırgan güç/gazap
*Arzu gücü / şehvet itidalli olursa iffet meydana gelir.
*Saldırgan güç itidalli olursa cesaret meydana gelir.
*Hikmet eşya hakkında bilgi edinme gücüne özgü erdemdir.
*Adalet ve vahdet kavramı arasındaki derin bağlantıya işaret eden islam ahlakçısı İBN MİSKEVEYH'tir.
*İbni rüşd'e göre erdem ve adalet aynı noktada kesişir.
*Ülfet:uzlaşma kaynaşma demektir.
*İslam ahlakında adalet erdeminin zıddı ZÜLUM 'dür.
*İslam ahlakında erdemlerin temel amacı SAADET'tir.
*Yusuf Has Hacibin mutluluk bilgisi olarak kaleme aldığı eserin adı KUTADGU BİLİG'dir.