Cenaze namazı, ölü için dua ve istiğfardan ibaret farz-ı kifâye bir namazdır;
ölünün günah ve kusurlarının affolunmasını Allah’tan istemektir. Cenaze
namazını, Müslüman, âkil ve bâliğ olup ölüm haberi kendisine ulaşan kişiler
kılmakla yükümlüdürler. Bu gibi vasıfları taşıyan kişilerin bir kısmı bu
görevi yerine getirmesiyle, diğerlerinin sorumluluğu düşer, hiç kimse yerine
getirmezse yükümlülük kapsamındaki herkes günahkâr olur. Ancak cenaze
namazı için cemaat şart değildir. Cenaze namazını bir kişi, hatta bir kadın
bile tek başına kılsa, yeterlidir. Bununla birlikte cenaze namazının cemaatle
kılınması daha faziletlidir.
Vücudunun tamamı veya yarısından fazlası olan yahut başı ile vücudunun
yarısı olan bir Müslüman ölünün namazı kılınır. Hanefî ve Mâlikîlere göre,
cenaze namazının kılınabilmesi için, ölünün cemaatin önünde hazır ve mevut
olması gerekir, gıyabî cenaze namazı kılınamaz. Fakat Şâfiî ve Hanbelî
mezheplerine göre, gıyabî cenaze namazı kılınabilir. Diri olarak doğduğu
bilinen çocuğun yıkanıp cenazesi kılınır. Ölü doğan çocuğu ise, namazı
kılınmaz, adı konulur, yıkanır ve bir beze sarılarak defnedilir. Ölen gebe bir
kadının karnındaki çocuğun diri olduğuna uzman kişiler karar verirse,
ameliyat edilerek çocuk kurtarılır. İntihar etmek büyük bir günâh olmakla
birlikte, cinnet getirdiği varsayımından hareket edilerek intihar edenin namazı
kılınır.
Cenaze namazının, güneş doğarken, zevalde iken ve batarken kılınması
mekruhtur. Mekruh olan bu üç vaktin dışında her zaman kılınabilir.
Cenaze namazının rükünleri (farzları) dört tekbir ve kıyam (ayakta
durmak)’dır. Kur’ân okumak (kıraat), rükû’, secde ve teşehhüd yoktur.
Cenaze namazında, “sübhâneke”, “salli-bârik” ile ölü ve dirilere özellikle de
ölen kişiye “dua” okumak sünnet, selam vermek ise, vaciptir.
Cenaze namazı şöyle kılınır:
İmam, ölünün göğsü hizasında durur. Cemaat de kıbleye
dönerek sayıları az da olsa en az üç saf halinde dururlar. Kadınlar cenaze
namazına katılacaklarsa, erkeklerin arkasında saf bağlarlar. İmam, “Allah
rızası için hazır olan (şu erkek/kadın/çocuk) cenaze namazını kılmaya niyet
ettim” diye kalbinden geçirerek veya bunu dili ile söyleyerek niyet eder
Cemaat de imam gibi niyet eder ve ayrıca “uydum hazır olan imama” der.
İmam açıktan, cemaat gizli olarak “Allahu ekber” diyerek tekbir alır; tekbir
alırken eller kulak hizasına kadar kaldırılır ve eller indirilerek göbek altında
bağlanır. (Kadınlar ise ellerini omuz hizasına kadar kaldırıp, göğüsleri
üzerinde bağlarlar). Ancak bundan sonraki tekbirlerde eller kaldırılmaz.
İmam ve cemaat gizlice “Sübhaneke” duasını okur. Yine imam açıktan ve
cemaat gizlice “Allahu ekber” diyerek ikinci bir tekbir alır. Bu tekbirden
sonra imam ve cemaat gizlice “Allahümme salli-bârik” dualarını okur. Yine
imam açıktan ve cemaat gizlice “Allahu ekber” diyerek üçüncü bir tekbir alır.
Bu tekbirden sonra ölüye ve diğer müminlere dua edilir.
Bilenlerin aşağıdaki duayı okuması müstehaptır:
“Allahüme’ğfir li-hayyinâ ve meyyitinâ ve şâhidinâ ve ğâibinâ ve
zekerinâ ve ünsânâ ve sağîrinâ ve kebîrinâ.
Allahümme men ahyeytehû minnâ fe ahyihî ala’l-islâm ve men teveffeytehû
minnâ fe teveffehû ala’l-îmân”
(Allahım! Bizim dirilerimizi, ölülerimizi,burada hazır bulunanlarımızı ve
bulunmayanlarımızı, erkeklerimizi kadınlarımızı, küçüklerimizi büyüklerimizi
(yahut küçük ve büyük günahlarımızı) affet. Allahım!
Yaşayanlarımızı İslâm üzere yaşamaya muvaffak kıl.
Ölülerimize de iman üzere ölmek nasip eyle).
Bu duayı bilmeyen kimse, “Rabbenâ âtina fî’d-dünyâ haseneten ve fî’l-âhireti
haseneten ve kınâ azâbe’n-nâr”
(Ey Rabbimiz! Bize dünyada da iyilik ver, âhirette de iyilik ver.
Ve bizi cehennem azabından koru) ayetini dua niyetiyle okuyabilir.
Veya şu duayı okur: “Allahümme’ğfir lî ve li’l-meyyiti ve li
sâiri’l-mü’minîne ve’l-mü’minât” (Allahım! Beni, bu ölüyü ve erkek ve kadın
tüm Müslümanları af ve mağfiret et). Bu dualar okunduktan sonra, imam
açıktan ve cemaat gizli olarak “Allahu ekber” diyerek dördüncü bir tekbir
alır. Bunun ardından önce sağa, sonra sola selam verilir ve böylece cenaze
namazı bitmiş olur. Cenaze namazına sonradan yetişen kişi, abdestsiz ise su
bulunsa bile, zaman darlığı ve bu namazın kazâsının olmadığı için
teyemmüm eder ve gelir derhal tekbir alır, eksik tekbirleri imam selam
verdikten sonra tamamlar ve duaları okur, ancak cenaze hemen kabre
götürülecekse duaları okumaz.
Cenaze sayısı birden fazla ise, her birine ayrı ayrı namaz kılmak tercih edilir.
Bununla birlikte hepsine bir namaz da yeterlidir.
Hep birlikte kılınırsa, imamın önüne erkek cenaze konur.
Şiddetli yağmur gibi bir özür, bir zaruret bulunmadıkça cenazeyi cami içine alıp orada
cenaze namazını kılmak mekruhtur.