Hac ibadeti üç şekilde yapılabilir:
İfrad Haccı:
Hacı adayı mîkatta sadece hac niyetiyle ihrama girer ve
Mekke’ye varınca tavaf, sa‘y, vakfe, şeytan taşlama gibi hacca ait uygulamaları vakti gelince yapar, ondan sonra ihramdan çıkar.
İsteyen bundan sonra tekrar umre için ihrama girip umre yapabilir.
İfrad haccı yapan Şâfiî mezhebi mensupları bu umreyi mutlaka
yaparlar. İfrad haccı yapanın kurban kesmesi vacip değildir.
Temettu‘ Haccı:
Hacı adayı mîkatta sadece umre niyetiyle ihrama girer.
Mekke’ye varınca umre ibadetinde istenen şekilde tavaf ve sa‘y yaptıktan
sonra ihramdan çıkar.
Arefe gününden önceki güne terviye denir. Umre ihramından çıktığı için ihramsız bir hayat süren hacı adayı terviye günü Mekke’de hac için tekrar ihrama girer ve bundan sonra da hac vazifesine başlar, onları bitirince ihramdan çıkar.
Yapılan haccın temettu‘ sayılması için hacı adayının umre ihramına şevval ayının başından itibaren hacca kadar devam eden süre içinde girmesi ve umreden sonra memleketine dönmemesi gerekir.
Çünkü temettu‘, hac mevsiminde tek yolculukla hem umre hem hac
yapma ve bu ikisi arasında ihramsız bir hayat yaşama mutluluğunu ifade
eder.
Hac mevsimi de şevval ayı ile başlar. Bu haccı yapanın kurban kesmesi
vaciptir.
Kırân Haccı:
Tek yolculukla hem umre hem hac yapmanın farklı bir uygulamasıdır.
Temettu‘dan farklı olarak bunda iki ibadet, aynı ihramlayapılır.
Hacı adayı mîkatta hem hac hem umre niyetiyle ihrama girer.
Mekke’ye varınca önce umre yapar ve ihramdan çıkmadan vakti gelince hac
vazifesini de aynı ihram ile tamamlar. Arada ihramsız bir hayat yoktur.
Kırân haccı yapanın da kurban kesmesi vaciptir.
Bu hacların uygulaması ve fazilet sıralaması hakkında mezhepler arasında
birtakım farklı değerlendirmeler vardır.
Hanefî mezhebine göre en faziletlisi:
kırân sonra temettu‘ sonra ifraddır.
Şâfiî mezhebine göre sıralama:
ifrâd, temettu‘, kırân şeklindedir.
Bu mezhebe göre hac gibi hayatta bir defa umre yapmak da farzdır ve ifrad haccından sonra tekrar umre için ihrama girilir ve umre yapılır.