- Ragıp el-isfahani ye göre, kişinin yerleşik temel karakteri anlamındaki ahlaki yapısı değişmemekle beraber, bu yapının sonucu olarak ortaya çıkan fiil ve davranışları eğitimle değişebilir.
*Birr ve sıla : iyilik ve akraba ilişkilerini koruyup kollamak demektir.
* Edep/adabi fezail, isti’zan, rikak ve zühd bölümlerinde yer alır.- Şah Veliyullah ed
-Dıhlevî’nin ifadesiyle , bütün Peygamberlerin ortak vasifesi, nefsin/ruhun eğitimi ve toplumun yönetimidir- Müslümanın Müslüman üzerindeki hakkı 6 dır.
1- Karşılaştığın zaman selam ver
2- Seni davet ederse git
3- Senden nasihat isterse nasihat et
4- Aksırınca Allah’a hamd ederse yerhamukAllah de
5- Hastalandığında onu ziyaret et
6- Öldüğü zaman cenazesinin ardından git.
- Hadis ve sünnete göre devletin yönetimi ve siyasetin yürütülmesi beden-ruh, akıl-gönül, madde-mana işbirliği temeline dayanır.
- Çoban (rai) : sorumluluğu altında olan herhangi maddi veya manevi bir şeyi görüp gözeten ve onu en güzel şekilde muhafaza eden kimse manasına gelir.
- Meveddet: salt bir sevgi değil, arzu ve istekle birlikte sevmek demektir.- Meşhur Sahabi Amr b. El-As diyor ki : “ Hiç kimse bana Resulullah’tan (s.a.v.) sevgiye daha değer ve gözümde ondan daha büyül olmamıştır.”
- Hüseyin Rofe, islamı neden kabul ettiğini anlatan makalesinde şöyle der ; “Ekonomik olarak zengin ve fakir arasındaki uçurumun yalnızca İslam ülkelerinde bir köprü ile birleştirildiğini gördüm. Bu köprü sayesinde fakir, toplumun yapısını bozarak bir kargaşa yaratmaya teşebbüs etmemektedir.”
- Hadis kaynaklarında bireysel ve toplumsal ahlaka ilişkin hadislerin yer aldığı bölümler : Fezail, Birr ve sıla , Rikak, Zühd
Yer almayan bölüm ise : Sifatul Kıyame’dir. (Sıfatül Kıyame bölümlerinde ahret halleri anlatılır.)
- İnsanın kişiliğine karşı görev ve sorumlulukları : Takva, İffet, Tevazu, Sağlık
- İfrat: Haddi aşmak ve aşırıya kaçmak anlamına gelmektedir.
- “ Küçüklerimize merhamet etmeyen, büyüklerimize saygı göstermeyen ve emri bil maruf nehyi anil münkerde bulunmayan kimse bizden değildir.” Hadisinde geçen “bizden değildir” ifadesini Süfyan es-Sevri “Bizim gibi değildir.” Manasında yorumlamıştır.-