1. Davranış düzenini, fertlerin iç dünyasını ve insanların biyolojik gelişimini takip ederek ele alan bilim dalı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bilgi felsefesi
B) Ahlâk psikolojisi
C) Hukuk
D) Ahlâk felsefesi
E) Din felsefesi
2. Aşağıdakilerden hangisi ahlak felsefesinin konularından biri değildir?
A) Ahlaki fiillerin failleri
B) Ahlaki ilkeler
C) İnsan
D) Norm
E) İrade özgürlüğü
3. Peygamberlerin insanlığa öğrettikleri hayat düzenine genel olarak ne ad verilir?
A) Töre
B) Gelenek
C) Kanun
D) Din
E) Ahlak
4. İslam akidesinin ahlaki davranışlar arasındaki bağlantısı ile ilgili aşağıdaki
ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) İslam akidesinin bir kısmı ahlakla ilgili, bir kısmı değildir.
B) İslam ahlakı ve akidesi birlikte ele alınmalıdır.
C) İslam akidesinin ahlaki davranışlar üzerinde yaptırımsal bir gücü vardır.
D) İslam’daki akidevi unsurlar ahlakla doğrudan ilgilidir.
E) İslam akidesinin insan davranışları üzerinde doğrudan etkisi vardır.
5. İslam ahlakının kaynaklarından olan akıl ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Akıl, nakille gelen ahlaki ilkeleri anlaşılır kılar.
B) Ahlaki ilke ve kuralları sadece akıl koyar, nakle önem vermez.
C) Akıl, ahlaki rivayetleri tasnif ederek buradaki kuralları tespit eder.
D) Akıl, ahlak alanını ilim haline getirir.
E) Akıl, nakilden bağımsız ahlaki ilke ve kurallar koymaz.
6. Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlakının ana kaynaklarından biridir?
A) Siyasetnameler
B) Felsefi eserler
C) Tarih kitapları
D) Akıl ve nakil
E) Edebi eserler
7. Davranış düzenleri arasında makul bir tercih yapılamayacağını iddia eden, insanların bütün kararlarının nihai olarak eşdeğer veya değersiz olduğunu savunan tavra ne ad verilir?
A) İdealizm
B) Mükemmeliyetçilik
C) Sezgicilik
D) Duyguculuk
E) Ahlaki görecelik
8. Hz. Peygamber (s.a.s) kendi hayatında gerçekleştirdiği fiiller ve dile getirdiği ahlaki ilke ve kurallar ile etrafındaki insanlara aşağıdakilerden hangisini sağlamıştır?
A) Rahat bir hayatı
B) Maddi refahı
C) Sınıfsal farklılıkları
D) Eski düzenin devamını
E) Yeni bir varoluş imkânını
9. Maturidi mezhebinin ahlak ve insan fiilleri hakkındaki görüşü ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) İnsanın ahlaki sorumluluğu seçme hürriyetinden kaynaklanır.
B) İnsan hür iradesiyle iyi ve kötü fiiller arasında seçim yapar.
C) Ahlaki fiillerin yaratıcısı da eyleme dönüştürücüsü de insandır.
D) İnsan iyilik ve kötülük gibi ahlaki değerleri aklıyla kavrayabilir.
E) Allah, fiilleri insanın seçmesi sonucu yaratır.
10. Aşağıdakilerden hangisi Ebu'l-Hasan el-Eş'ari'nin ahlak anlayışı ile ilgili
ifadelerden biri değildir?
A) İnsan aklının ahlaki değerler hakkındaki bilgisi zorunlu bilgilerdendir.
B) İyi ve kötü Allah'ın emir ve yasaklarıyla belirlenir.
C) Ahlaki değerler fiillerin değişmez nitelikleri değildir.
D) İnsan, fiillerinin yaratıcısı değildir.
E) Hayır ve şerrin yaratıcısı Allah'tır.
11. Eş'arilere göre, Allah'ın insanda fiili işlemekte olduğu anda ve ancak o fiili
yapmaya elverişli olarak yarattığı, bu sebeple zıt değerde iki fiilden birini serbestçe kullanmaya elverişli olmayan kudret aşağıdakilerden hangisidir?
A) İrade
B) Acziyet
C) İstitaat
D) Hürriyet
E) Kesb
12. Aşağıdakilerden hangisi ahlakı, bir yeti ya da meleke olarak görür?
A) Mutezile
B) Filozof ve sufiler
C) Maturidiye
D) Eş'arilik
E) Fakihler
13. Aşağıdakilerden hangisi ahlaki yaptırım mercii değildir?
A) Şahsi menfaat
B) Allah
C) Vicdan
D) Ahiret inancı
E) Toplum
14. İslam ahlak literatüründe insanın hangi fiili yapacağına ve neyi tercih edeceğine kendisinin karar verebilmesi imkânına ne ad verilir?
A) Niyet
B) Kader
C) Kaza
D) Saik
E) İrade hürriyeti
15. İyi ve kötü aşağıdakilerden hangisinin temel kavramlarıdır?
A) Estetik
B) Ahlak
C) Bilim
D) Felsefe
E) Siyaset
16. İyi ve kötü terimlerinin ahlâki anlamları ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Muhatabın zarar gördüğü her fiil kötüdür.
B) İnsana yapıldığı anda faydalı olan her fiil iyidir.
C) İyi ve kötü kavramları, insan fiillerinin değişmez niteliklerini ifade etmez.
D) İyilik ve kötülük, menfaatlerin gözetilip gözetilmemesiyle alakalıdır.
E) Bir fiil bağlamından bağımsız olarak ya iyidir ya da kötüdür.
17. Üstünlük sağlama güdüsünden kaynaklanan bir erdemdir. Çoğu zaman bu güdüye öfke gücü denmektedir.
Bu güçten kaynaklanan erdeme ne ad verilir?
A) Adalet
B) Basiret
C) Cesaret
D) Hikmet
E) İffet
18. Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlakında adalet erdeminin zıttıdır?
A) Zulüm
B) Korkaklık
C) Gurur
D) Ahmaklık
E) Kurnazlık
19. İslam ahlakına göre, adalet kavramını varlık, bilgi ve değer bakımından bir arada bulunduran ilke aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cesaret
B) Peygamber sevgisi
C) İbadetler
D) Tevhid
E) Tevazu
20. İslam ahlakında erdemlerin temel amacı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Nefsi terbiye etmek
B) Cennete girebilmek
C) Ahireti kazanmak
D) Sevilen bir kişi olmak
E) Saadeti yakalamak