- İslam Mezhepleri Tarihi edebiyatının gelişim dönemi yazarı: Şehristânî
- İslam Mezhepleri Tarihi edebiyatının oluşum dönemi yazarlarındandır: Hayyât el-Mu’tezilî
- “Makâlâtü’l-fırak” terimini anlamı: Batıl mezhepler
- Hz. Peygamber’in vefatından sonra Ensar’ın halife seçimi için toplandıkları yer: Sakife oğullarının gölgeliği
- Hz. Osman döneminde yaşanan kargaşanın baş sorumlusu: Abdullah b. Sebe
- Şia’nın Hz. Ali’nin hilafetine dair ileri sürdüğü delillerden biri: Ğâdir-i Hum olayı
- Cemel ve Sıffın savaşları sonrasında ortaya çıkan problemlerden biri: Mürtekib-i kebire
- Haricilerin daha çok kendilerini tanımlamak için kullandığı isim: Ehl-i Şurât
- İbâdiyye fırkasının kurucusu: Abdullah b. İbâd
- Mürcie düşüncesinin doğuşunun arkasındaki gelişme: Muaviye’nin Hz. Ali’yi lanetleme ve Hz.Osman’ı övme kampanyasını başlatması
- Selef metodundaki prensiplerden olan “imsak”ın anlamı: Mütaşâbih ayetleri te’vilden çekinmek
- İsmâiliyye mezhebi mensuplarının kurduğu devlet: Fâtımîler
- Gâib imam fikrini benimsemeyen Şii fırka: Zeydiyye
- İmam adına şehir, kasaba ve köylerde emr bi’l-ma‘rûf ve nehy ‘ani’l-münker prensibini uygulamak üzere “muhtesib” tayin eden Şii mezhep: Zeydiyye
- Hangi hanedan zamanında İmâmiyye Şiası devletin resmi mezhebi olarak kabul edilmiştir: Safeviler
- Kulun irade ve fiillerinde hür ve muhtar olduğu anlayışı İmamiyye’nin hangi prensibi ile doğrudan alakalıdır: Adalet
- Sözlükte “önceden olmadığı halde icat edilen inanç veya amel” anlamına gelen kavram: Bid’at
- İslam Mezhepleri Tarihi edebiyatının oluşum dönemi özelliklerinden biri: Daha çok tenkit ve reddiye üslubunda olması
- Necmeddîn-i Kübrâ’nın “Allah’a ulaşan yollar, yaratıkların nefesleri sayısıncadır” sözü, hangi kavramın ifadesidir: Yetmiş iki millet
- Tahkim olayı ile ilgili doğru ifade: "Hüküm ancak Allah'ındır." sloganı
- Tahkim olayında Muâviye b. Ebû Süfyân’ın hakemliğini yapan: Amr b. El-Âs
- Tarihte ortaya çıkan tüm mezheplerin görüşlerini Kur’ân’a atıfta bulunarak
doğrulamaya çalışmaları, mezheplerin ortaya çıkışında etkili olan sebeplerden hangisi için örnek gösterilebilir: Nasların tabiatı
- İmam Enu Hanife, mezheplerden hangisine nispet edilmiştir: Mürcilik
- Bazı hadis kaynaklarında yer alan rivayetlerde kaderciler hangi din
mensuplarına benzetilmiştir: Mecûsîler
- Bazı kadîm sıfatları Allah'a nispet etmekten kaçınanlar, hangi isim ile adlandırılmıştır: Muattıla
- Hz. Hasan’ın iktidar talebini sonlandırıp hilafeti bir antlaşmayla Muaviye’ye
devrettiği yıla ne ad verilmiştir: Cemaat Yılı
- Müslümanların itikadî konulardaki ihtilâflarını anlatan “Makâlâtü'l-İslâmiyyîn
ve İhtilâfü’l-Musallîn” adlı eserin yazarı: Ebu’l-Hasan el-Eş'arî
- Hz. hüseyin'in şehit edilmesinden sonra ortaya çıkan Tevvabun hareketinin ilk lideri: Süleyman b. Surâd el-Huzaî
- Sünnî kaynaklar ilk dönemdeki Şiî topluluklar için başlangıçta terimlerden hangisini kullanmışlardır: Râfıziyye
- Şîa’yı diğer İslamî fırkalardan ayıran en önemli itikat esası: İmâmet
- Usûlü’l-Kâfî adlı Şiî hadis eserin müellifi: Küleynî
- İslam Mezhepleri araştırmalarında Durkheim’in usulüne bağlı kalacağını belirterek içtimaiyatçı (sosyal-pozitivist) bir metodu benimseyen ve bu nedenle gözlem ve görüşme tekniklerinin kullanıldığı alan araştırmalarına yönelen bilim adamı: Yusuf Ziya Yörükan
- Tahkim olayından hemen sonra ortaya çıkan mezhep: Haricilik
- Hz. Peygamber’in vefatından sonra Ensar’ın halife seçimi için üzerinde uzlaştığı sahabi: Sa’d b. Ubade
- Şiîlere göre Hz.Muhammed(s.a.v) kimi Gadîr-i Hum denilen yerde kendisine vasî tayin etmiştir: Hz. Ali (k.v.)
- İmam Matüridi’ye ait kelam eserlerinden biri: Kitâbü't-Tevhîd
- Şiîliğin doğuşunu hazırlayan önemli olaylardan biri: Tevvâbûn hareketi
- Hangisi İmâmî müslümanların ticari kazançlarından, harp ganimetlerinden, define ve arazi gelirlerinden vermeleri gereken dinî vergidir: Hakkullah
- İslam Mezhepleri Tarihi disiplininin kullandığı “betimleyici” metot: Bir mezhebî inancı olduğu şekliyle tasvir etmek
- İslam Mezhepleri Tarihi ile Din Sosyolojisi disiplinlerinin ortak çalışma alanı: Mezhep hiyerarşisinin oluşumu
- Mezhepler ile ilgili doğru ifadelerden: Mezhepler, din alanındaki farklılaşmaların birer ürünü olup içinde geliştikleri ortamın izlerini bünyelerinde taşırlar
- Hangisi Hz. Osman’ın hilafetinin zayıflamasının sonuçlarından biri değildir: Hz. Osman'ın yapı itibariyle son derece sakin zühd ehli ve ince ruhlu biri olması
- Ashâb-ı Rey ile ilgili aşağıdaki ifadelerdenhangisi yanlıştır: Hadisleri ve sahâbe rivayetlerini kabul etmez
- Günahın imana zarar vermediğini savunan mezhep: Mürcie
- Selefiyye'nin inanç esaslarını ortaya koymada takip ettiği prensiplerden biri olan “marifet ehline teslim” ilkesi: Müteşâbihât hakkında Nebî ve ashâbının
açıklamalarına tabi olmak
- Ehl-i Sünnet'in özellikle Mu’tezile tarafından Sıfâtiyye olarak isimlendirilmesinin nedeni: Allah’ın ezelî sıfatlarını kabul etmeleri
- Mu'tezile mezhebi bazı kadîm sıfatları Allah'a nispet etmekten kaçınmaları dolayısıyla hangi isimle adlandırılmıştır: Muattıla
- Mu'tezile mezhebinin kurucusu: Vâsıl b. Atâ
- İmâmiyye Şîası'nı resmî mezhep olarak kabul eden ilk devlet: Safevîler
- Şia kökenli bütün mezheplerin paylaştığı ortak itikat: Hz. Muhammed’in dini ve dünyevi işlerin idaresindeki halefi Hz. Ali’dir.
- İmâmiyye Şiası’nın on iki imamından biri değildir: Muhammed b. el-Hanefiyye
- İmamiyye Şiiliği’nde Gaybet-i Kübrâ dönemi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur: Gaybet kıyamete kadar sürecektir.
- Gaib imam fikrini benimsemeyen Şii fırka: Zeydiyye
- İmâmiyye Şîası'nın imâmet ile ilgili görüşlerinden biri değildir: İmamın ilminin vehbî değil kesbî olması
- Hangileri İslam Mezhepleri Tarihi’nin metodolojik problemlerini ortaya
koymaktadır?
I. Kötüleme kastıyla mezhep isimleri üretmek
IV. Mezheplerin doğuşunu tek bir sebebe indirgemek
- Dinin özündeki ve Müslüman toplumun bütünlüğündeki bozulmayı ifade eden kavram: Tefrika
- Mezheplerin ortaya çıkışında etkili olan “psiko-sosyal” faktörler ile ilgili ifadelerden hangisi doğrudur: İnsanla ve insanın algılama biçimiyle ilgili
açıklamaları ifade eder.
- Hz. Ebû Bekir’in halife olduktan sonra yapması gereken ilk iş
hangisi olmuştur: Yalancı peygamberlerle ve zekat vermeyen kabilelerle mücadele etmek
- Tarihi olaylardan hangileri doğrudan Hz. Ali Dönemi ile ilgilidir?
II. Haricilerin ortyaaya çıkışı
III. Hz. Aişe’nin Basra şehrini ele geçirmesi
- Sünnî kaynaklara göre, Mu‘tezile isminin Vâsıl b. Atâ'nın mürtekib-i kebîre konusunda farklı bir anlayışa sahip hocası -------'nin ders halkasından ayrılması ve onun, Vâsıl'ın kendilerinden uzaklaştığını ifade için “Gad i’tezele ‘anne’l-Vâsıl” demesiyle ortaya çıktığı bildirilmektedir. Hasan el-Basrî
- Hangisi, Hanefî ekolünün inanç esaslarını sistemleştirerek Maverâünnehir bölgesinde kendi kurmuş olduğu kelam ekolünü yaymıştır: Ebû Mansur el-Maturîdî (v. 333/944)
- hangisi Ehl-i Sünnet fikriyatının oluşumunda pay sahibi olan âlimlerden biri DEĞİLDİR: İbn Teymiyye
- Büyük günah işleyen kimse hakkında "Tâatın kâfire bir faydası olmadığı gibi, günahın da imana bir zararı yoktur." ilkesini kabul eden fırka: Mürcie
- Ameli imanın parçası olarak görmeyen mezhep: Mürcie
- Hakkında nass bulunmayan herhangi bir meselede asla görüş belirtmeyen, sadece haberle (âsârla) yetinenlere verilen isim: Ashâb-ı hadis
- Zeydiyye mezhebinin imamet anlayışla ilgili doğru olanlar:
III. Efdal kişinin mevcudiyeti halinde mefdûl kişinin imameti caizdir.
IV. İmamın gaybeti caiz değildir.
- Ali Şiası adı verilen sahabelerden olmayan: Abdullah b. Ömer
- Nizari ismailiyye ile ilgili hangisi doğrudur: Kıblenin manası mü'minlerin huccete yönelmeleridir.
- Caferi fıkhına göre ifadelerden hangisi yanlıştır: Mestler üzerine mestler caizdir
- Caferi mezhebi ile Sünni fıkıh mezhepleri arasında, ibadetlerin ifası konusunda görülen farklardan biri değildir: Kıblenin Kâbe olarak tayini
- Kitaplardan hangisi İmamiyye şiasının "Kütübü'l Erbasını oluşturen eserlerden biri değildir: Kitabü'l-Mecbmû'
- hangisi Hz. Peygamber’in (s.a.s) vefatından sonra Hz. Ali’nin hilafetine
destek veren ve kendilerine Ali Şiası adı verilen sahabilerden biri değildir: Abdullah b. Ömer
- Nizârî İsmailiyye ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur: Kıblenin manası müminlerin huccete yönelmeleridir
- Caferî fıkhına göre aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır: Mestler üzerine mesh caizdir
- Hangisi Ca’ferî mezhebi ile Sünnî fıkıh mezhepleri arasında, ibadetlerin
ifası konusunda görülen farklılıklardan biri değildir: Kıblenin Kâbe olarak tayini
- kitaplardan hangisi İmâmiyye Şiası’nın "Kütübü’l-Erbaa"sını oluşturan
eserlerden biri değildir: Kitâbü’l-mecmû’
- İmâmî müslümanların ticari kazançlarından, harp ganimetlerinden, define ve arazi gelirlerinden vermeleri gereken dinî vergi aşağıdakilerden hangisidir: Humus