1. Aşağıdaki düşünürlerden hangisi tehâfüt geleneği içerisinde
değerlendirilemez?
a. Gazzâli
b. Fârâbî
c. Hocazâde
d. İbn Rüşd
e. Ali et-Tûsî
2. Aşağıdakilerden hangisi Gazzâlî sonrası Tehâfüt yazma nedenlerinden biri
değildir?
a. Felsefe ve kelâm arasında ortak olan problemleri tartışma isteği
b. Din felsefe ilişkisinin incelenmesi
c. Gazzâli ve İbn Rüşd’ün Tehâfüt’lerinin tahlili
d. Fikrî alandaki dinamizmin yeniden canlandırılıp devam ettirilme arzusu
e. Dinin felsefenin amaçlarına hizmet ettirilmesi
3. Aşağıdakilerden hangisi İslâm dünyasında felsefeye yöneltilen eleştirilerin
sebeplerinden biri değildir?
a. Felsefi fikirlerin dinî-siyasî hareketler tarafından kullanılması
b. Felsefi fikirlerin dine alternatif olduğunun düşünülmesi
c. İslâm dininin insan aklına ve düşünceye önem vermesi
d. Yunancadan tercüme edilen eserlerde İslâm inancına aykırı fikirlerin
bulunması
e. Kur’an ve sünnetin bütün bilgileri kapsadığına olan inancın felsefi
düşünceyi dışlaması
4. Aşağıdakilerden hangisi Gazali’nin filozofları tenkit ettiği noktalardan
biridir?
a. Filozofların fazla seyahati sevmeleri
b. Filozofların akla önem vermemeleri
c. Filozofların yüksek halk tabakasından insanlar olmaları
d. Filozofların ahirette insanın ruhun dirileceğini kabul edip, bedenin
dirilişini inkar etmeleri
e. Filozofların yabancı dil bilmemeleri
5. Aşağıdakilerden hangisi felsefî düşüncenin gerileme nedenlerinden biri
biridir?
a. Gazzâli’nin bir kısım filozofların bazı görüşlerine yönelttiği eleştirilerinin
yanlış anlaşılması
b. İbn Rüşd’ün Gazali’nin eleştirilerine yanıt vermesi
c. Fatih Sultan Mehmet’in tehâfüt geleneğini devam ettirmesi
d. Medreselerde felsefi ilimlere yer verilmesi
e. Başka dillerden felsefi eserlerin tercümesinin hız kazanması
CEVAP ANAHTARI
1. b Yanıtınız doğru değilse “İbn Rüşd Sonrası Tehâfüt Geleneği”
bölümünü okuyunuz.
2. e Yanıtınız doğru değilse “Eleştiri/Tehâfüt Geleneğinin Ortaya
Çıkması” bölümünü okuyunuz.
3. c Yanıtınız doğru değilse “Giriş” bölümünü okuyunuz.
4. d Yanıtınız doğru değilse “Gazzâli’ye Cevap: İbn Rüşd ve
Tehafütü’t-Tehafütü” bölümünü okuyunuz.
5. a Yanıtınız doğru değilse “İbn Rüşd Sonrası Tehafüt Geleneği”
bölümünü okuyunuz.