1. Aşağıdakilerden hangisi ilhamın özelliklerinden biridir?
A) Bağlayıcı değildir
B) Umumidir
C) Son bulmuştur
D) Küllidir
E) Vasıtalıdır
2. Sureler nasıl isimlendirilmiştir?
A) İlk kelimeleriyle
B) Başlarındaki hurûf-ımukatta’a ile
C) Kıssasını ihtivâ ettikleri şahsiyetlerle
D) Topluluklarla
E) Hepsi
3. Aşağıdaki ilimlerin hangisi kaynağını Kur’ân’dan alır?
A) Tefsîr,
B) Hadis,
C) Tarih
D) Ahlâk
E) Hepsi
4. Tedvin döneminde kaleme alınan ilk Kur’ân tefsîrlerinin ortak özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
A) Filolojik tefsîrler olması
B) Fıkhi yönünün öne çıkması
C) Ahkâmla ilgili olması
D) Hadis ilminin öne çıkması
E) İçtihadi olması
5. Aşağıdakilerden hangisi dirayet tefsirlerinden biridir?
A) Begavî Tefsîri
B) İbn Kesîr Tefsîri
C) Razî Tefsîri
D) Ebu’l-Leys es-Semerkandî Tefsîri
E) Taberî Tefsîri
6. Kur’an’ın gramer yapısını inceleyen ilim dalına ne ad verilir?
A) Kur’ân’ın Hasmı
B) Üslûbu’l-Kur’ân
C) Kur’ân’ın İ’caz
D) Kur’ân’ın İntifası
E) Kur’ân’ın irabı
7. Tefsîr ilminde kasem konusunu ele alan Kur’ân ilmine ne ad verilir?
A) Aksâmü’l Kur’ân
B) Emsâlü’l Kur’ân
C) Hakîkatü’l Kur’ân
D) Mecâzü’l Kur’ân
E) Müşkilü’l Kur’ân
8. I. “Dirâyet tefsîri”nin başlamasıyla birlikte pratik olarak başladığı söylenebilir.
II. Kur’ân’daki evren, insan ve canlılarla ilgili kevnî âyetlerin, pozitif bilimlerin verileriyle tefsîr edilmesini
amaçlayan bir akımdır
Yukarıdaki ifadeler aşağıdaki hangi ekolün özelliklerindendir?
A) Mutezilî Tefsîr Ekolü
B) Konulu Tefsîr Ekolü
C) İctimaiâî Tefsîr Ekolü
D) Bilimsel Tefsîr Ekolü
E) İçtihatiî Tefsîr Ekolü
9. I. Önceki kültüründen kendisini kurtaramayan mühtedilerden gelen nakiller.
II. Slâm düşmanlarının, İslâm’ın ruhunu kirletmek için kasıtlı olarak uydurup ortaya attıkları rivâyetler
III. İsrâiliyâtın bir kısmı da bir şeyi izah etmek maksadıyla karışmıştır. İsrâiliyât tefsîre çeşitli kanallardan girmiştir.
Yukarıdakilerden hangisi bu yollardan biridir?
A) I,II, III
B) I,II
C) I,III
D) I
E) III
10. Aşağıdakilerden hangisi nüzûl sırasına göre yazılan tefsirlerden biridir?
A) Et-Tefsîru’l-Hadîs
B) Kur’ân Mesajı
C) Kur’ân-ı Hakîm ve Meâl-i Kerîm
D) Tanrı Buyruğu
E) Hak Dini Kur’ân Dili Meâli
11. Aşağıdakilerden hangisi eksik tercüme anlamını ifade eder?
A) Te’vîl
B) Tercüme
C) Meâl
D) Tefsîr
E) Müfesser
12. Âyetin lafzî tahlilinden sonra ortaya çıkan manayı makul ve kuvvetli delillerle desteklenmiş olmak şartıyla- muhtemel manalarından bağlama en uygun olana çevirme aktivitesi, aşağıdaki kavramlardan hangisinin tanımıdır?
A) Müteşâbih
B) Mücmel
C) Tefsîr
D) Meâl
E) Te’vîl
13. Doğrulanabilirlik ve ispatlanabilirlik özelliği olmayan bir yorum tarzı aşağıdakilerden hangisi için uygun bir tanımlamadır?
A) İrfânî te’vîl
B) Mutlak
C) Müşkil
D) Te’vîl
E) Tefsîri tercüme
14. Aşağıdaki âyet türlerinden hangisinin yoruma ihtiyacı yoktur?
A) Müteşâbih âyetler
B) Muhkem âyetler
C) Edebî sanatların yer aldığı âyetler
D) Kozmolojik âyetler
E) Âhiretle ilgili âyetler
15. Aşağıdakilerden hangisi müfessirden kaynaklanan bir öznellik değildir?
A) Farklı donanıma sahip olmak
B) Tefsîrde değişik yöntemler kullanmak
C) Kur’ân’ı farklı kırâatlerle okumak
D) Kur’ân yorumunda aşırı gitmek
E) Kur’ân’a ön kabüllerle yaklaşmak
16. Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber’in Kur’ân’ı tefsir tarzlarından biri değildir?
A) Mutlakın takyidi
B) Mücmelin tebyini
C) Muhkemin beyânı
D) Mübhemin tafsili
E) Müşkilin tavzihi
17. Aşağıdakilerden hangisi sahâbe tefsirinin genel özelliklerinden biri değildir?
A) Kur’ân’ın baştan sona âyet âyet tefsir etmesi
B) Ahkâm âyetlerinden hüküm çıkarmaması
C) Tefsirde ihtilaf etmesi
D) Kur’ân’ı sünnetle tefsir etmesi
E) Kur’ân tefsirinde nüzûl sebeplerine yer vermesi
18. Aşağıdakilerden hangisi tâbiûn tefsirinin belirgin niteliklerinden biri değildir?
A) Kur’ân’ın bütününü tefsir etmesi
B) Geniş fıkhî izahlara yer vermesi
C) Şiirle istişhadda bulunması
D) Tefsirle ilgili bilgileri tedvîn etmesi
E) İsrâili haberleri nakletmesi
19. Hz. Peygamber’in tefsîrinin mutlak bağlayıcılığı aşağıdaki sebeplerden hangisine dayanmaktadır?
A) Vahye dayalı olmasına
B) Arap şiirine dayanmasına
C) Peygamber’in ümmi olmasına
D) Arapça’yı en iyi derecede bilmesine
E) Toplum içinde en güvenilir kişi kabul edilmesine
20. Kur’ân ile Kitab-ı Mukaddes mukâyese edilirse aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Hıristiyanlık Hz. Îsâ üzerine temellenmiştir. İslâm mukaddes kitaba öncelik tanımıştır.
B) Kur’ân ile diğer kutsal kitaplar arasında vahyedilme, kayda geçirilme, günümüze gelme, üslûp ve muhtevâ açısından önemli farklılıklar vardır.
C) Günümüzdeki İnciller doğrudan Allah’ın kelâmı değil, Hz. İsa’dan sonra bir tarih kitabı üslubuyla yazılmıştır. Kur’ân ise, Allah’ın vahyettiği kelâmı olup, nâzil olmaya başladığı andan itibaren ezberlenmiş ve büyük bir titizlikle yazılmıştır.
D) Kur’ân’la Kitâb-ı Mukaddes arasında, kâinatın ve insanın yaratılışı, cennetten çıkarılış, Nûh tufanı, Hz. İbrahim, İshak ve Ya’kub, Hz. Yûsuf, Hz. Mûsâ ve onun Firavun’la mücadelesi, Mısır’dan çıkış, İsrâiloğulları’nın çöldeki hayatı, buzağıya tapma gibi konularda benzerlikler vardır.
E) Kitâb-ı Mukaddes’te olaylar zaman ve mekân belirtilmeden anlatılmakta, Kur’ân’da ise zaman ve mekân boyutuna inilerek aktarılmaktadır.
CEVAP ANAHTARI:
1. A
2. E
3. E
4. A
5. C
6. E
7. A
8. D
9. A
10. A
11. C
12. E
13. A
14. B
15. C
16. C
17. A
18. D
19. A
20. E