İsitftâ (fetvâ sorma) uygulamasına ilişkin hangileri doğrudur?

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Uyanan Gençlik

  • ******
  • Join Date: Kas 2010
  • Yer: HATAY
  • 7462
  • +547/-0
  • Cinsiyet: Bay
SORU:  I. Sahabe döneminde karşılaşılmamıştır.
II. “Bilmiyorsanız bilenlere sorun” (Enbiya 21/7) ayetine atıf yapılarak temellendirilir.
III. Sahabe döneminde müctehidin fetvâ vermeyi reddederek avâmı ictihad etmeye yönlendirmiştir.
IV. Herkesi ictihad etmeye yönlendirilmiştir.
V. İlmi yeterliliğinin yanında, dini duyarlılığıyla da tanınmış müftîlere başvurulması gereklidir.
İsitftâ (fetvâ sorma) uygulamasına ilişkin hangileri [b]doğrudur?[/b]
A) I ve II
B) III ve IV
C) II ve V
D) I, II, III
E) III, IV ve V




[b]CEVAP: [/b]II ve V

[color=blue][b]İsitftâ (fetvâ sorma)[/b][/color] uygulamasının meşruluğunu
temellendirmek için [b]“Bilmiyorsanız bilenlere sorun”[/b] (Enbiya 21/7) ayetine atıf yapılmakla beraber asıl belirleyici olan sahabe uygulamasıdır.

[b]Sahabe döneminden itibaren[/b] avâm (ictihad yeterliliğine sahip olmayanlar) karşılaştıkları meselelerin dinî hükmünü öğrenmek için ilim ehline (müctehidlere) [b]başvurmuş ve onlardan fetvâ almıştır. [/b]

Gerek sahabe döneminde gerekse sonraki dönemde hiçbir müctehidin fetvâ vermeyi reddederek avâmı ictihad etmeye yönlendirdiği bilinmemektedir. Zira [b]herkesi ictihad etmeye yönlendirmek mümkün olmadığı gibi[/b] doğru da değildir.

[color=blue][b]Müsteftînin[/b][/color] fetvâ sormak için [b]ilmi yeterliliğinin yanında, dini duyarlılığıyla da tanınmış müftîlere başvurması[/b] gerektiği usulcülerin ısrarla vurguladığı bir husustur.