Ünite 9 – Aile Hukuku Çözümlü Test III

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Uyanan Gençlik

  • ******
  • Join Date: Kas 2010
  • Yer: HATAY
  • 7462
  • +547/-0
  • Cinsiyet: Bay
Ünite 9 – Aile Hukuku Çözümlü Test III
« : 26 Nisan 2018, 16:24:04 »
1. İslam’ın yasakladığı ve berdel usulü yapılan nikah
türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Muvakkat evliliği
B) Müt’a nikahı
C) Nikah-ı sırrı
D) Nikah-ı şiğarı
E) Akd-i nikah

Çözüm: İslam, belli bir süre için yapılan geçici
(muvakkat) evliliği ve müt‘a nikahını, gizlice yapılan
nikah-ı sırrı, nikahsız birliktelik olan metres hayatı
yaşamayı ve zinâyı, mehir vermemek için berdel usulü
yapılan nikah-ı şiğârı yasaklamıştır. Doğru cevap D’dir.

2. Aşağıdakilerden hangisi aile hukukunun İslam
hukukçuları tarafından müstakil incelendiği
başlıklardan biridir?
A) Mecelle
B) İbadat
C) Ukubat
D) Muamelat
E) Münakehat

Çözüm: Klasik İslam hukuku kaynaklarında aile hukuku
ile ilgili hükümler ağırlıklı olarak Nikah ve Talak
başlıkları altında incelenir. Fıkhın daha sonraki
dönemlerde yapılan İbâdât, Muâmelât ve Ukûbât
şeklindeki üçlü taksiminde aile hukuku Muâmelât
kısmında yer alır. Daha sonra kimi İslam hukukçuları
tarafından aile hukuku, Muâmelât kısmından çıkarılarak
Münâkehât ve Mufârekât ismiyle müstakil bir kısım olarak
ele alınmış, son dönemde ise aile hukuku, Ahvâl-i Şahsiyye
veya Ahkâmü’l-Üsre ismiyle müstakil olarak incelenmeye
başlanmıştır. Doğru cevap E’dir.

3. Aşağıdakilerden hangisi kalıcı evlenme engelleri
arasında sayılabilir?
A) Din farkı
B) İki akraba ile birden evlenme
C) Başkasının eşi olma
D) Süt emme sebebi
E) Üç kere boşama

Çözüm: Süt emme sebebiyle haramlık çocukla öz annesi
dışında onu emziren kadın ve bu kadının akrabaları
arasında meydana gelen haramlıktır. Çünkü Kur’ân’da
“Sizi emziren süt anneleriniz ve süt kızkardeşleriniz size
haram kılındı” (Nisâ 4/23) buyurulmuştur. Burada kural
şudur: Süt emen çocuk, emziren kadının öz çocuğu gibi
kabul edildiğinde yukarıda sayılan kan ve sıhriyet
sebebiyle kimler haramsa onlar, süt emen bu çocuğa
haram olur. Hz. Peygamberin “Nesep yoluyla haram
olanlar, sütten dolayı da haram olur” şeklindeki sözü, bu
kuralı ifade eder ve süt emme sebebi sürekli evlenme
engellerinden bir tanesidir. Diğerleri sürekli evlenme
engelleri kan bağı ve sıhriyet sebebiyle haram olan
evliliklerdir. Doğru cevap D’dir.

4. I. Nişanlanmada mehir belirlenmiş ve kıza verilmişse
veya mehre sayılmak üzere takı gibi şeyler verilmişse
bunlar mevcut olduğu takdirde aynen iade edilir,
değilse bedeli ödenir.
II. Hanefîlere göre tarafların, verdikleri hediyeleri
istemesi halinde hediye mevcut ise aynen iade edilir,
tüketilmiş veya esaslı bir değişikliğe uğramış ise
iadesi gerekmez.
III. Nişanlanmada taraflar arasındaki mahremiyet
ilişkileri önceden olduğu gibi devam eder.
Nişanlıların, meşru şekildeki görüşmelerinde bir
sakınca olmamakla birlikte bu görüşmelerinde
mahremiyet sınırlarına uymaları gerekir.
İslam’da nişanlanma ile ilgili yukarıda verilen
bilgilerden hangisi ya da hangileri doğrudur?
A) Yalnız I
B) I ve II
C) Yalnız III
D) II ve III
E) I, II ve III

Çözüm: İslam’da Nişanlılık Dönemi İle İlgili Hükümler:
- Nişanlanma, taraflara evliliğin verdiği hak ve yetkileri
vermez. Bu yüzden taraflar arasındaki mahremiyet
ilişkileri önceden olduğu gibi devam eder. Nişanlıların,
meşru şekildeki görüşmelerinde bir sakınca olmamakla
birlikte bu görüşmelerinde mahremiyet sınırlarına
uymaları gerekir.
- Nişanlanma evlilik değil, esas itibariyle bir evlilik
vaadinden ibarettir. Bu yüzden nişanlılar, her zaman için
bu nişanı bozma hakkına sahiptir, taraflar birbirlerini
evliliğe zorlayamaz.
- Nişanlanmada mehir belirlenmiş ve kıza verilmişse veya
mehre sayılmak üzere takı gibi şeyler verilmişse bunlar
mevcut olduğu takdirde aynen iade edilir, değilse bedeli
ödenir. Çünkü mehir evliliğe ait hükümlerdendir, evlilik
ise olmamıştır.
- Nişanlılık döneminde tarafların birbirlerine verdiği
hediyelerde hediye hükümleri geçerlidir. Hanefîlere göre
tarafların, verdikleri hediyeleri istemesi halinde hediye
mevcut ise aynen iade edilir, tüketilmiş veya esaslı bir
değişikliğe uğramış ise iadesi gerekmez. Mâlikîlere göre
ise nişanı bozan erkek tarafı ise verdiği hediyeleri geri
alamaz. Nişanı bozan kız tarafı ise erkek tarafı verdiği
hediyeleri, mevcutsa aynen alma, mevcut değilse tazmin
edilmesini isteme hakkına sahiptir.
Doğru cevap E’dir.

5. Nefaz şartlarından birini taşımayan evlilik akdine ne
denir?
A) Nafiz
B) Kefâet
C) Muvakkat
D) Mevkuf
E) Fasit

Çözüm: Nefaz şartlarını taşıyan akde nâfiz denir. Kefâet,
evlenecek taraflar arasında dinî, iktisadî ve sosyal konum
bakımından bir denkliğin varolması demektir. Belli bir
süre için yapılan geçici (muvakkat) evlilik denir.Unsurları
ve in‘ikad şartları tamam olmakla birlikte sıhhat
şartlarından biri eksik olan evliliğe, fâsit evlilik denir.
Doğru cevap D’dir.

6. Velayet-i icbar aşağıdakilerden hangisinde tam olarak
tanımlanmıştır?
A) Veliye, velayeti altındaki kimseleri rızalarına
bakmaksızın evlendirme yetkisi veren velayettir.
B) Veliye, velayeti altındaki bulunan kimseyi ancak
onun rızasıyla evlendirme yetkisi veren
velayettir.
C) Veli ile bülûğa ermiş kız arasında ortak olan bir
velayettir.
D) Veli ile bülûğa ermiş erkek arasında ortak olan
bir velayettir.
E) Tam ehliyetli kızların velilerinin rızasını almadan
evlenebilmesidir.

Çözüm: Velayet-i icbar, veliye velayeti altındaki kimseleri
rızalarına bakmaksızın evlendirme yetkisi veren velayettir.
Bu tür velayet altına eksik ehliyetliler ve ehliyetsizler
girer. Velayet-i nedb ise veliye, velayeti altında bulunan
kimseyi ancak onun rızasıyla evlendirme yetkisi veren
velayettir. Bu velayet altına tam ehliyetli kızlar girer.
Velayetin bu taksimi, Ebû Hanîfe ve Ebû Yûsuf’a göredir.
Muhammed ise velayeti velayet-i istibdâd ve velayet-i
şirket olmak üzere ikiye ayırır. Velayet-i istibdâd az önceki
velayet-i icbardır. Velayet-i şirket ise veli ile bülûğa ermiş
kız arasında ortak olan bir velayettir. Buna göre veli,
rızasını almadan kızı evlendiremez, kız da velisinin
rızasını almadan evlenemez. Doğru cevap A’dır.

7. Unsurları ya da in‘ikad şartlarından biri eksik olan
evlenme akdine ne isim verilir?
A) Nikah-ı şiğârı akdi
B) Muvakkat evlilik akdi
C) Fasit evlilik akdi
D) Sahih evlenme akdi
E) Batıl evlenme akdi

Çözüm: Mehir vermemek için berdel usulü yapılan
evliliğe nikah-ı şiğârı denir. Belli bir süre için yapılan
geçici (muvakkat) evlilik denir. Unsurları ve in‘ikad
şartları tamam olmakla birlikte sıhhat şartlarından biri
eksik olan evliliğe, fâsit evlilik denir.Unsurları ile birlikte
in‘ikad ve sıhhat şartlarını taşıyan evlenme akdi sahih
evlenme akdidir. Doğru cevap E’dir.

8. Tarafların rızalarını gösteren îcâb ve kabûlün
birbirine, araya herhangi bir işin veya îcabdan dönme
anlamına gelebilecek bir davranışın girmediği aynı
toplantıda bağlanması gerektiğini anlatan inikad şartı
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ehliyet
B) İcâb ve Kabûlün Birbirine Uygun Olması
C) Meclis birliği
D) Evliliğin Ta‘lîkî Bir Şarta Bağlanmaması
E) Süreklilik

Çözüm: Ehliyet şartına göre akdin taraflarının, edâ
ehliyetine sahip olması gerekir. Buna göre mümeyyiz
olmayan küçüklerin ve akıl hastalarının yaptıkları
evlilikler bâtıldır. Hanefîlere göre kız olsun erkek olsun
akıllı ve bülûğa ermiş herkes evlilik konusunda tam
ehliyetli olup bizzat evlilik akdi yapabilir. İcâb ve kabûlün
uirbirine Uygun olması şartına göre akdin kurulabilmesi
için îcâb ve kabûlün her yönden birbirine uygun olması
gerekir. Ta‘likî şart, akdi, bir durumun gerçekleşmesine
bağlayan geciktirici şarttır. Bu şartı içeren irade
beyanıyla akit kurulmuş olmaz. Süreklilik şartına göre
evlilik akdinin, süre belli olsun veya olmasın, geçici bir
süre için yapılmaması şarttır. Doğru cevap C’dir.

9. Kişinin gelir seviyesine göre mehr-i mislin yarısını
geçmemek üzere ayrıldığı eşine verdiği mal ya da
para cinsinden bir hediyeye ne ad verilir?
A) Müt‘a
B) Nafaka
C) Mufavvıda
D) Fesih
E) Kefâet

Çözüm: Nafaka, başkasının yaşamasını sağlamak için
kişinin yüklendiği masraflar anlamına gelir. Nafaka ile
yükümlü olan kocadır. Kadın zengin bile olsa nafaka yine
kocaya aittir. Mehir belirlenmeksizin ya da mehir
olmamak şartıyla evlenen kadına mufavvıda denilir. Fesih,
akit sırasında veya sonradan meydana gelen bir eksiklik
veya bozukluk sebebiyle evliliğin sona erdirilmesidir.
Kefâet, evlenecek taraflar arasında dinî, iktisadî ve sosyal
konum bakımından bir denkliğin varolması demektir.
Doğru cevap A’dır.

10. I. Boşayan kimsenin kocanın, kendisi olması gerekir.
II. Boşayan kocanın tam ehliyetli olması, akıllı ve
buluğa ermiş olması gerekir.
III. Kocanın, boşama hakkını hanımına vermesi,
kocanın boşama hakkını ortadan kaldırır.
Talak ile ilgili yukarıda verilen bilgilerden hangisi ya
da hangileri doğrudur?
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) Yalnız III
D) I ve II
E) II ve III

Çözüm: Boşayan kimsenin kocanın, kendisi olması
gerekir. Evlilikte olduğu gibi koca, bu hakkını bizzat
kullanabileceği gibi vekil veya elçi vasıtasıyla da
kullanabilir. Boşayan kocanın tam ehliyetli olması, akıllı
ve bülûğa ermiş olması gerekir. Buna göre mümeyyiz de
olsa küçüğün, akıl hastasının ve ma‘tûhun boşaması
geçerli değildir. Aile hukuku bakımından tam ehliyetli
kabul edilen sefîhin boşaması ise geçerlidir. Kocanın,
boşama hakkını hanımına vermesi, kocanın boşama
hakkını ortadan kaldırmaz. Doğru cevap D’dir