1. Edebiyatımızdaki bir dinî-edebî nazım türlerinden
bahsedebilmek mümkündür. Bu tasnif kullanıldığında
kaç ana başlık karşımıza çıkmaktadır?
A) 1
B) 2
C) 3
D) 4
E) 5
Çözüm: Edebiyatımızdaki bir dinî-edebî nazım
türlerinden bahsedebilmek mümkündür. Bu tasnif
kullanıldığında 3 ana başlık karşımıza çıkmaktadır Doğru
cevap C’dir.
2. 1. Allah’la ilgili nazım türleri
2. Hz. Peygamber ile ilgili nazım türleri
3. Dini-ahlaki diğer nazım türleri
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri
edebiyatımızdaki dinî-edebî nazım türlerindendir?
A) Yalnız 1
B) 1 ve 2
C) 1 ve 3
D) Yalnız 3
E) Hepsi
Çözüm: Belirtilen seçeneklerden hepsi ebiyatımızdaki
dinî-edebî nazım türlerindendir. Doğru cevap E’dir.
3. ……………….. “Allah’ın Güzel İsimleri” anlamıyla
edebiyatımızda bir tür olarak kabul edilmiştir.
Yukarıdaki ifadeye göre, aşağıdaki şıkların hangisi
boşluğu doğru olarak doldurmaktadır?
A) Esmâ-ı hüsnâ
B) Tevhîd
C) Besmele
D) Kırk Hadis
E) Na’t
Çözüm: Esmâ-ı hüsnâ “Allah’ın Güzel İsimleri”
anlamıyla edebiyatımızda bir tür olarak kabul edilmiştir.
Doğru cevap A’dır.
4. Aşağıdakilerden hangisi Allah’la ilgili edebî türlerden
biridir?
A) Sebeb-i Te’lîf-i Kitâb
B) Münâcât
C) Besmele
D) Kırk Hadis
E) Na’t
Çözüm: Allah’la ilgili edebî türleri ; Allah’ın Güzel
İsimleri olan Esmâ-i Hüsnâlar, Allah’ın zatî ve sübûtî
sıfatlarından bahseden Tevhidler ve kulun acziyetini dile
getiren Münâcâtlar olarak açıklayabiliriz. Doğru cevap
B’dir.
5. ………………. Allah’ın zât ve sıfatlarından,
yüceliğinden ve kudretinden bahseder.
Yukarıdaki fiadeye göre, aşağıdaki şıkların hangisi
boşluğu doğru olarak doldurmaktadır?
A) Tevhîd
B) Münâcât
C) Besmele
D) Kırk Hadis
E) Na’t
Çözüm: Tevhîdlerde Allah’ın zât ve sıfatlarından,
yüceliğinden ve kudretinden bahsedilir. Doğru cevap
A’dır.
6. Kişinin yüce Allah karşısında kulluğunun farkında
olarak, edeple kendi eksiklik ve noksanlığını itiraf
edip Allah’tan kısık bir sesle yardım istemesine ne
denilmektedir?
A) Tevhîd
B) Münâcât
C) Besmele
D) Kırk Hadis
E) Na’t
Çözüm: Münâcât, bir kişinin yüce Allah karşısında
kulluğunun farkında olarak, edeple kendi eksiklik ve
noksanlığını itiraf edip Allah’tan kısık bir sesle yardım
istemesidir. Doğru cevap B’dir.
7. 1. Şeyhoğlu Mustafa
2. Îsâ Saruhânî
3. Ahmed Şâkir Paşa
4. İbrahim Cudî
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri Esmâ-ı
hüsnayı kaleme alan Türk şairlerdendir?
A) Yalnız 1
B) 1, 2 ve 4
C) 1 ve 3
D) Yalnız 3
E) Hepsi
Çözüm: Yukarıda belirtilen bütün isimler hangileri Esmâ-
ı hüsnayı kaleme alan Türk şairlerdendir. Doğru cevap
E’dir.
8. Mensur eserlerde müellifin âdet ve geleneğe göre,
takip ettiği sıra aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hamdele, besmele, salvele, ammâ ba‘dü
B) Besmele, hamdele, salvele, ammâ ba‘dü
C) Besmele, salvele, hamdele, ammâ ba‘dü
D) Ammâ ba‘dü, besmele, hamdele, salvele
E) Besmele, ammâ ba‘dü, hamdele, salvele
Çözüm: Mensur eserlerde müellifin âdet ve geleneğe
göre, takip ettiği sıra: “Besmele, hamdele, salvele, ammâ
ba‘dü” sözleridir. Doğru cevap B’dir.
9. Kenzü’l – Havass adlı eserin yazarı aşağıdaki şıkların
hangisinde doğru olarak yer almıştır?
A) Sehi Bey
B) Latifi
C) Aşık Çelebi
D) Ahdi
E) Seyid Süleyman Hüseyni
Çözüm: Kenzü’l-Havass Seyid Süleyman Hüseyni
tarafından yazılmıştır. Doğru cevap E’dir.
10. Aşağıdaki şıkların hangisinde Türkçe ilk manzum
Esmai’l Hüsnalar arasında yer alan Serhu Esmai’l
Hüsnanın yazarı doğru olarak verilmiştir?
A) İbrahim Cudi
B) Fahreddin Razi
C) Lami Çelebi
D) İbn İsa Saruhani
E) Vahib Ümmi
Çözüm: Türkçe ilk manzum esmai’l Hüsnalar arasında
yer alan Şerhu Esmai’l Hüsra İbn İsa Saruhani tarafından
yazılmıştır. Doğru cevap D’dir.