1. Doğuşu ve gelişmesi esnasında İslâm, aşağıdaki
medeniyetlerden hangisi ile karşılaşmamıştır?
A) Roma
B) İran
C) Hint
D) Çin
E) İskandinav
Çözüm: Doğuşu ve gelişmesi esnasında İslâm,
birbirinden tamamen farkla dört medeniyet ve kültür alanı
ile karşılaştı. Bunlar: Roma, İran, Hint, Çin’di. Doğru
cevap E’dir.
2. Hz. Peygamberle başlayan İslam medeniyetin kuruluş
ve gelişmesinde aşağıdakilerden hangisinin paydası
yoktur?
A) Araplar
B) İranlılar
C) Amerikalılar
D) Türkler
E) Hiçbiri
Çözüm: İslâm medeniyeti, İslâm dinini kabul eden
milletlerin elbirliği ile meydana getirdikleri ortak bir
medeniyetin adıdır. Hz. Peygamberle başlayan bu
medeniyetin kuruluş ve gelişmesinde Araplar, İranlılar ve
Türklerin büyük payları olduğu bir gerçektir. Doğru cevap
C’dir.
3. Aşağıdakilerden hangisi İslâm medeniyetinin ortaya
koyduğu değerlerin kaynaklarından değildir?
A) Din
B) Vicdan
C) Kapitalizm
D) İnsan hakları
E) Hukuka riayet
Çözüm: Din, vicdan, düşünce, kişisel hak ve hukuka
riayet gibi insanlık için gerekli olan prensipler, İslâm
toplumunun meydana getirdiği medeniyette yerlerini
aldılar. Doğru cevap C’dir.
4. İslâmî anlayışa göre, birbirinden ayrılmayan iki unsur
aşağıdakilerden hangisidir?
A) İlim ve ibadet.
B) Coğrafya ve Astronomi
C) Haberleşme ve din
D) İbadet ve inanç
E) Hiçbiri
Çözüm: İslâmî anlayışa göre ilim ve ibadet, birbirinden
ayrılmayan iki unsurdur. Bu sebeple Müslümanlar,
İslâm’ın ilk asırlarından itibaren çeşitli ilimleri
araştırmaya başladılar. Doğru cevap A’dır.
5. İslâm medeniyetinin doğuşunu, gelişmesini ve
şekillenmesini sağlayan en büyük etken nedir?
A) İbadete verdiği değer
B) Askeri gücü
C) Şehirleşmeye verdiği değer
D) İlime verdiği değer
E) Hepsi
Çözüm: Bilindiği gibi dinler, toplumların düşünce,
anlayış, hareket ve davranışlarının şekillenmesinde büyük
rol oynarlar. İşte İslâm medeniyetinin doğuşunu,
gelişmesini ve şekillenmesini sağlayan en büyük etken,
İslâm dininin ilme verdiği değerden başkası değildir.
Doğru cevap D’dir.
6. Aşağıdakilerden hangisine Türk Asırları
denilmektedir?
A) XVI asrı sonrası
B) XV ve XVI asırları
C) X asır
D) XX asır
E) Hiçbiri
Çözüm: Osmanlı döneminin XV ve XVI. asırlarında
müspet ve dinî ilimlerin her alanı ile meşgul olan
bilginlerin meydana getirdikleri eserler sebebiyle bu
asırlara “Türk Asırları” denilmektedir. Doğru cevap
B’dir.
7. Kur’ân’ın uygulanmasını istediği adalet anlayışı hangi
uygulamalardan uzak durmayı söyler?
A) Menfaat
B) İmtiyaz
C) Ayrıcalık
D) Beşeri zaaflar
E) Hepsi
Çözüm: Kur’ân’ın uygulanmasını istediği adalet anlayışı,
her türlü menfaat, imtiyaz, ayrıcalık ve beşerî zaaflardan
uzak bir uygulamayı gerektirmektedir. Bu bakımdan
adalet, herhangi bir öfke, kin veya sevgi gibi duyguların
etkisi altında kalınmadan uygulanmalıdır. Doğru cevap
E’dir.
8. “Dinde zorlama yoktur” ayetini İslam’ın hangi
özelliği ile bağdaştırırız?
A) Hoşgörü
B) İlime verdiği önem
C) Her şeyi zamana bırakma
D) Hepsi
E) Hiçbiri
Çözüm: İslam hoşgörü dinidir. İslâm’ın başka din,
anlayış ve felsefelere sahip olan insanlara bakış açısını
ortaya koymaktadır. Doğru cevap A’dır.
9. İslam medeniyetinde hangi müessese insan haklarının
korunmasında büyük rol oynamıştır?
A) Temyiz mahkemesi
B) Adalet Bakanlığı
C) Danıştay
D) Mezalim
E) İstinaf Mahkemesi
Çözüm: Bazı devlet görevlilerinin şu veya bu şekilde
halka karşı sergiledikleri haksızlıkları ortadan kaldırmaya
yönelik faaliyetlerin sonucu ortaya çıkan ve günümüz
hukuk anlayışına göre İstinaf mahkemesi, Temyiz,
Danıştay, Ağır Ceza mahkemesi veya Adalet Bakanlığı
gibi terimlerin karşılığı olarak kullanabileceğimiz
mezalim, insan haklarının korunmasına büyük bir rol
oynamıştır. Doğru cevap D’dir.
10. Osmanlı dünyasında, günümüzün ifadesiyle sivil
toplum örgütü diye isimlendirebileceğimiz müessese
hangisidir?
A) Medrese
B) Vakıf
C) Cami
D) Hılfü’l-fudûl
E) Hiçbiri
Çözüm: Osmanlı dünyasında, günümüzün ifadesiyle sivil
toplum örgütü diye isimlendirebileceğimiz bir müessese
vardır ki, o da şu veya bu sebepten dolayı sıkıntıya düşen
insanların haklarını korumak ve onlara yardım etmek
üzere teşkilatlanmış olan vakıftır. Doğru cevap B’dir.