1. Peygamberler zincirinin son halkası olan peygamber
kimdir?
A) Hz. İsa
B) Hz. Muhammed
C) Hz. Davut
D) Hz. Musa
E) Hz. Adem
Çözüm: Peygamberler zincirinin son halkası olan Hz.
Muhammed (as) adalet prensibi üzerinde büyük bir özenle
durmuş, onun insanlar arasında uygulanmasını her şeyden
üstün tutmuştur. Doğru cevap B’dir.
2. Kur’an’ın ilk ayeti aşağıdakilerden hangisini
emreder?
A) Okumayı
B) Gezmeyi
C) İbret almayı
D) Düşünmeyi
E) Fikir alışverişini
Çözüm: İslâm kültür ve medeniyetinin en önemli kaynağı
olan Kur’an-ı Kerim, ilk ayeti ile okumayı emretmektedir.
Bu kitabın kendisine gönderildiği Hz. Peygamber de
ümmetine bu yolda talimat veriyordu. Kur’an ile Hz.
Peygamber’in okuma ve öğrenmeyle ilgili emirlerini göz
önünde bulunduran Müslümanlar, daha İslam’ın ilk
yıllarından itibaren öğrenmek için bütün imkânlarını
seferber ediyorlardı. Doğru cevap A’dır.
3. “De ki, hiç̧bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?”
(Zümer, 39/9) ayeti aşağıdakilerden hangisini ön
plana çıkarmaktadır?
A) İlmi
B) Tebliği
C) Gezmeyi
D) Savaşmayı
E) Cihadı
Çözüm: Kur’an-ı Kerim’de ilimden bahsedip araştırmayı
ve buna bağlı olarak tefekkürü̈ (düşünce) teşvik eden pek
çok ayet bulunmaktadır. Söz konusu ayet de bunlardan
biridir. Doğru cevap A’dır.
4. İslâm ülkelerindeki ilmî hayatın gelişmesinin ikinci
dönemi olarak nitelendirilebilecek dönem hangisidir?
A) X. yy
B) XI. yy
C) XII. yy
D) XIII. yy
E) XIV. yy
Çözüm: İslâm ülkelerindeki ilmî hayatın gelişmesinin
ikinci dönemi diyebileceğimiz XI. yüzyılın müstesna bir
yeri vardır. Bu asırdan itibaren, sistemli bir eğitim ve
öğretim yeri olarak medreseler, halkın dinî, medenî,
sosyal ve kültürel gelişmesinde faal bir rol oynamaya
başladılar. Doğru cevap B’dir.
5. Osmanlı döneminin XV ve XVI. asırları
aşağıdakilerden hangisi ile anılmaktadır?
A) İstanbul asrı
B) Osmanlı asrı
C) Türk asırları
D) İslam asırları
E) Medeniyet asırları
Çözüm: Osmanlı döneminin XV ve XVI. asırlarında
müsbet ve dinî ilimlerin her alanı ile meşgul olan
bilginlerin meydana getirdikleri eserler sebebiyle bu
asırlara “Türk Asırları” denilmektedir. Doğru cevap
C’dir.
6. “Osmanlı Müellifleri” isimli eser aşağıdakilerden
hangisine aittir?
A) Bursalı Mehmet Tahir
B) Taşköprülü İsameddin Ahmed Efendi
C) Mahmut Karakaş
D) Franz Babinger
E) Osman Şevki
Çözüm: XV. ve XVI. asırlardaki ilmî gelişmelere hizmeti
geçen bilginleri tanımak için Taşköprülü İsameddin
Ahmed Efendi’nin eş-Şakaiku’n-Numaniye ile daha sonra
yapılan zeyilleri, Süleyman Saadeddin Efendi’nin
Devhatü’l-Meşayih’i, Bursalı Mehmed Tahir’in Osmanlı
Müellifleri, Osman Şevki’nin Beşbuçuk Asırlık Türk
Tababeti Tarihi, Mahmut Karakaş’ın Müsbet İlimde
Müslüman Âlimler, Franz Babinger’ in Osmanlı Tarih Y
azarları ve Eserleri gibi kaynaklara bakılabilir. Doğru
cevap B’dir.
7. Peygamberin titizlikle uyguladığı prensip
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Varoluşsal sorunların çözümü
B) Adaletin uygulanması
C) İnsanın kendini geliştirmesi
D) Yardımlaşma
E) Zekât verilmesi
Çözüm: Hz. Peygamber’in titizlikle uygulamaya çalıştığı
ve bu yolda ümmetine emirler verdiği adalet, sadece
mülkün değil, her şeyin temeli olarak kabul ediliyordu. Bu
sebeple, kendisinden sonra gelen halifeleri ve daha
sonraki Müslüman hükümdarlarca da aynı titizlikle
uygulanmaya çalışılıyordu. Bunun içindir ki, Hz.
Peygamber’ den sonra adaletin dağıtımı görevini halifeler
bizzat kendileri yürüttüler. Doğru cevap B’dir.
8. Peygamberin evrensel insan hakları beyannamesi
olarak nitelenebilecek beyannamesi nedir?
A) Hadisler
B) Sünnet
C) Kuran
D) Veda hutbesi
E) Medine anlaşması
Çözüm: Hz. Peygamber’in, evrensel insan hakları
beyannamesi diyebileceğimiz Veda Hutbesinde, yüz
binlerce Müslümana hitap ederken aile fertlerinin
birbirlerine karşı olan hak ve vazifelerini birer kanun
şeklinde ortaya koymuştur. Doğru cevap D’dir.
9. “Dinde zorlama yoktur” ayeti aşağıdakilerden
hangisine işaret eder?
A) Tebliğ esası
B) Harp esası
C) Adalet esası
D) İlim esası
E) Hoşgörü esası
Çözüm: Hoşgörü esasını öğütleyen “Dinde zorlama
yoktur” (Bakara, 2/256) ayeti, İslam’ın başka din, anlayış̧
ve felsefelere sahip olan insanlara bakış̧açısını ortaya
koymaktadır. Bunun içindir ki, İslâm tarihinde zorla
İslâmlaştırma gibi bir harekete rastlanmaz. Doğru cevap
E’dir.
10. Endülüs’te İslam hâkimiyeti hangi yıllar arasında
devam etmiştir?
A) 695-711
B) 685-1492
C) 696-1453
D) 711-1492
E) 711-1789
Çözüm: Gerçekten çok dinli ve çok kültürlü̈ bir yapıda
bulunan Endülüs’te yaklaşık sekiz asır süren İslâm
hâkimiyeti (711-1492) sırasında Müslümanlar,
Hıristiyanlar ve Yahudiler aynı ülke içinde bir arada ciddi
problemlerle karşılaşmadan yaşıyorlardı. Doğru cevap
D’dir.