Ünite 3 - Hadislerin Tasnifi ve Temel Hadis Kitapları Çözümlü Test V

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Ders Hocası

  • Hocanın Biri
  • *******
  • Join Date: Eki 2016
  • Yer: Hatay
  • 63863
  • +526/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • Arif Arslaner
1. Tâsnif ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) Gelişigüzel bir araya getirilen hadisler
sınıflandırılmıştır.
B) Tedvîn faaliyeti tamamlandıktan sonra tasnif
faaliyetlerinin başlanması uzun zaman almıştır.
C) Alimler hadisleri gelişigüzel yazmayı bırakmıştır.
D) Bir araya toplanan hadislerin belli bir sistematiğe
göre gruplandırılması gereksiz görülmüştür.
E) İslam geleneğinin saflığını bozma riski nedeniyle
tercih edilmemiştir.

Çözüm: Gelişigüzel bir araya getirilen hadisler
sınıflandırılmıştır. Tedvîn faaliyeti sürerken tasnif
faaliyetleri de başlamıştır. Tasnif faaliyetleri, tedvînin
peşinden gelse de arada uzun bir zaman süreci yoktur.
Aynı dönemde yaşayan bazı âlimler hadisleri gelişigüzel
yazarken bazıları tasnif ederek, gruplandırarak yazmıştır.
Bir araya toplanan hadislerin belli bir sistematiğe göre
gruplandırılması gereği hissedilmiştir. İslam geleneğinin
saflığının bozulabileceği riskini ortadan kaldırmak
amacıyla tercih edilmiştir. Doğru cevap A’dır.

2. Mihne ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) Mütevekkil döneminde başlamıştır.
B) Mutezile Mezhebi tarafından savunulan
Kur’ân’ın yaratılmış olduğu görüşüne
dayanmaktadır.
C) Ahmed b. Hanbel önde gelen temsilcisidir.
D) Mutezile mezhebini güçlendirmiştir.
E) Tasnif dönemini sona erdirmiştir.

Çözüm: Me’mûn döneminde 218/833 tarihinde başlayıp
234/849’de Mütevekkil döneminde sona ermiştir. Mutezile
Mezhebi tarafından savunulan Kur’ân’ın yaratılmış
olduğu görüşüne dayanmaktadır. Ahmed b. Hanbel, mihne
olaylarına en fazla direnen isim olmuştur. Mutezile
mezhebini güçlendireceğine çökertmiştir. Tasnif
döneminin en mükemmel eserlerinin ortaya çıkmasına
vesile olmuştur. Doğru cevap B’dir.

3. Ehlü’l-Bid‘a olarak adlandırılanlar kimlerdir?
A) Sünnet çizgisinin devamından sorumlu olanlar
B) Hadisleri senet zincirleriyle birlikte sunanlar
C) Hadisleri yok olmaktan kurtarmaya çalışanlar
D) Kendi kanaatlerine göre hadisleri tasnif edenler
E) Hadislerde kendi kanaatlerini belirtenler

Çözüm: . Sünnet çizgisinin devamından sorumlu bir grup
kendini Ehlü’s-Sünne, Ehlü’l-Hadîs olarak
adlandırmaktaydı. Hadislerin sunumunda ise hadisleri
senet zincirleriyle birlikte sunanlar kendi aralarında
hadisleri yok olmaktan kurtarmaya çalışanlar, kendi
kanaatlerine göre hadisleri bir araya getirenler
vehadislerde kendi kanaatlerini belirtenler şeklinde
gruplara ayrılmıştır. Doğru cevap A’dır.
4. Hangisi sağlam ve sağlam olmayan hadisleri bir araya
getirirken kendi kanaatlerine de yer vermiştir?
A) İmam Mâlik
B) Tirmizî
C) Buhârî
D) Müslim
E) İbn Huzeyme
Çözüm: Tirmizî, “el-Câmiu’s-sahîh” eserinde sağlam ve
sağlam olmayan hadisleri bir araya getirmiş, fakat kendi
kanaatine de yer vermiştir. Buhârî, Müslim, İbn Huzeyme
ve İmam Mâlik ise kendi kanaatlerine göre sadece sağlam
gördükleri hadisleri bir araya getirmişlerdir. Doğru cevap
B’dir.
5. Hangisi râvîlerine göre düzenlenmiş olan hadis
kitaplarına verilen addır?
A) Musannefler
B) Câmî’ler
C) Ale’l-ebvâb
D) Ale’r-ricâl
E) Muvatta’lar
Çözüm: Râvîlerine göre düzenlenmiş olan hadis kitapları
“Ale’r-ricâl” olarak adlandırılır. “Ale’l-ebvâb”,
konularına göre düzenlenmiş hadis kitaplarına verilden
addır. Câmî’ler, Muvatta’lar ve Musannefler de
konularına göre düzenlenmiş hadis kitabı türleridir.
Doğru cevap C’dir.
6. Hangisi tefsirle ilgili rivayetleri bir araya
getirenlerdendir?
A) Muhammed b. Eyyûb el-Becelî
B) Ebu Bekr b. Ebû Şeybe
C) Zâide b. Kudâme
D) Harâitî
E) Abdullah b. el-Mübârek
Çözüm: Zâide b. Kudâme, tefsirle ilgili rivayetleri bir
araya getirenlerdendir. Harâitî, ahlâk ve âdâb kitapları
yazmıştır. Ebu Bekr b. Ebû Şeybe, imanla ilgili kitaplar
yazmıştır. Abdullah b. el-Mübârek, zühd kitapları
yazmıştır. Muhammed b. Eyyûb el-Becelî ise fedâil
kitapları kaleme almıştır. Doğru cevap C’dir.

7. Meğâzî kitapları hangi konudaki rivayetlerden
oluşmaktadır?
A) Hz. Peygamber’in savaşları ile ilgili rivayetler
B) Hz. Peygamber’in hayatı ile ilgili rivayetler
C) surelerin faziletleri ile ilgili rivayetler
D) dünyanın geçiciliği ile ilgili rivayetler
E) belli bir bölgenin hadisleri
Çözüm: Meğâzî kitapları, Hz. Peygamber’in savaşları ile
ilgili rivayetlerden oluşmaktadır. Siyer kitaplarında ise
Hz. Peygamber’in hayatı ile ilgili rivayetler bir araya
getirilmiştir. Surelerin faziletleri ile ilgili rivayetlere fedail
kitaplarında yer verilmiştir. Dünyanın geçiciliği ile ilgili
rivayetlere zihd kitaplarında yer verilmiştir. Muvatta’lar
ise belli bir bölgenin hadisleri ile ilgilidir. Doğru cevap
A’dır.
8. Hangisi ahlâk hadisleri ile ilgilidir?
A) Fedâil
B) Muâmelât
C) Ukûbât
D) Imân
E) İbadetler
Çözüm: Ahkâm hadisleri dendiğinde ibadetler, muâmelât
ve ukûbât konularındaki hadisler kastedilir. İman da
ahkâm konularına dahil edilmektedir. Ahlâk konuları ise
fedâil ve edeb başlıkları altında ele alınır. Doğru cevap
A’dır.
9. Hangisi hicrî üçüncü yüzyılda yazılmış sünenlerin
müelliflerindendir?
A) Mekhûl eş-Şâmî
B) İbrahim b. Tahmân
C) Hammâd b. Seleme
D) Huşeym b. Beşîr
E) Nesaî
Çözüm: Nesaî, hicrî üçüncü yüzyılda yazılmış sünenlerin
müelliflerinden birindir. Diğerleri ise ilk dönem Sünen
müelliflerindendir. Doğru cevap E’dir.
10. Aşağıdakilerden hangisinde hadisler, hadisin ilk râvîsi
olan sahâbîlere göre sıralanır?
A) Etrâf
B) Ricâl
C) Müsned
D) Mu‘cem
E) Câmi
Çözüm: Müsned türü eserlerde, hadisler, hadisin ilk
râvîsi olan sahâbîlere göre sıralanmaktadır. Etrâf türünde
hadislerin tamamı değil başından bir kısmı yani ucu
verilip hadisin farklı isnadlarıyani değişik rivayet
kanalları verilir. Ricâl, râvîlerinin hayat hikâyeleri,
güvenilir olup olmadıklarına dair yazılan kitaplara verilen
addır. Mu‘cem türünde ise hadisler hocalarının ismine
göre gruplandırılır. Hakkında hadis olan her konuya yer
veren Câmi ise ravilerine göre değil konularına göre
düzenlenmiş hadis kitabı türüdür. Doğru cevap D’dir.