SORU 1
Günümüzde Müslümanların büyük çoğunluğunun okuduğu kırâat aşağıdakilerden hangisidir?
Âsım’ın kırâatı
Ebû Amr’ın kırâatı
İbn Kesîr’in kırâatı
Nafi’nin kırâatı
İbn Âmir’in kırâatı
SORU 2
Tefsîr ile Te’vîlin kıyasıyla ilgili aşağıdaki tespitlerden hangisi yanlıştır?
Tefsîr tevkifî beyanlara, te’vîl bireysel ictihâdlara dayalıdır.
Tefsîr, ekseriya âyetlerin lafızlarında, te’vîl ise manalarında görülür.
Tefsîrde ekseriyetle tek bir anlam, te’vîlde isebirden çok anlam söz konusudur.
Tefsîr hakikat yoluyla lafızların içsel manalarını, te’vîl ise onların zâhirî anlamlarını ortaya çıkarmaktadır.
Te’vîl ekseriya semâvî kitaplarda kullanılır, tefsîr ise bunların dışındaki kitaplarda da kullanılmaktadır.
SORU 3
Tasavvuf erbâbının kalbine sezgi, keşf veilham yoluyla doğan bir bilgi türü hangi te’vil çeşidi ile ilişkilidir?
Burhânî te’vîl
Beyânî te’vîl
İbn Rüşd te’vili
İrfânî te’vîl
Hiçbiri
SORU 4
İslâm kelimesinin anlamında bulunmayan özellik aşağıdakilerden hangisidir?
Boyun eğmek
Teslim olmak
Kurtuluşa erdirmemek
Teslim etmek
Barış yapmak
SORU 5
Hz. Peygamber’in kendisine verilen mecâzi anlamdaki şâri sıfatıyla ortaya koyduğu hükümlere aşağıdakilerden hangisi örnek olarak verilebilir?
Çoğu sarhoş eden şeyin azının da haram olacağı
Beş vakit namazın ne zaman ve nasıl kılınacağı
Kimlere zekâtın farz olduğu
Orucu bozan ve bozmayan şeyler,
Hepsi
SORU 6
Tâbiûn tefsiriyle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Kur’ân’ın bütünü tefsîre konu olmuştur.
Kelime açıklamaları yanında geniş fıkhî izahlar yapılmıştır.
Ayetlerden istinbât ve istidlâl yoluyla çıkarılan hükümler ve tarihi bilgilere yer verilmiştir.
Şiirle istişhâd metoduyla bazı lafızların açıklaması yapılmıştır.
Hepsi
SORU 7
Hz. Peygamberin, “Allah’ım ona kitâbı öğret ve onu dinde fakih kıl” diye dua ettiği; çok hadis rivâyet etmesiyle hadis ilmine, fetvalarının çokluğuyla fıkıh ilmine ve âyetler hakkında yapmış olduğu farklı rivâyetlerle de tefsîr ilmine katkıda bulunan sahâbi kimdir?
Abdullah b. Abbas
Abdullah b. Mes’ûd
Ubeyy b. Ka’b
Hz. Ali
Hz. Ebû Bekir
SORU 8
Hz. Peygamber’in tefsîrinin mutlak bağlayıcılığı aşağıdaki sebeplerden hangisine dayanmaktadır?
Vahye dayalı olmasına
Arap şiirine dayanmasına
Peygamber’in ümmi olmasına
Arapça’yı en iyi derecede bilmesine
Toplum içinde en güvenilir kişi kabul edilmesine
SORU 9
Hz. Peygambere Medîne’de ilk vahiy kâtipliği yapan kişi kimdir?
Übeyy b. Ka’b
Abdullah b. Sa’d b. Ebî Sarh
Zeyd b. Sâbit
Sâbit b. Kays
Abdullah b. Zeyd
SORU 10
Aşağıdakilerden hangisi vahiy geliş şekillerindendir?
Sadık rüyalar aracılığıyla
Cebrailin kendi suretinde gelmesiyle
Kalbe ilka yoluyla
Cebrailin insan suretinde gelmesiyle
Hepsi
SORU 11
Aşağıdakilerden hangisi Sahâbenin Kur’ân’ı tefsîr ederken başvurduğu yöntem ve kaynaklardan biridir?
Kur’ân’ın Kur’ân’la tefsîri.
Şiirle istişhad etmek
Yahudi ve Hirıstiyan kültürleri
Kendi içtihatları
Hepsi
SORU 12
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber’in Kur’ân’ı tefsir tarzlarından biri değildir?
Mutlakın takyidi
Mücmelin tebyini
Muhkemin beyânı
Mübhemin tafsili
Müşkilin tavzihi
SORU 13
Tefsîrde rivâyetlerinin fazlalığı esas alındığında aşağıdaki sahabilerden hangisi diğerlerinden önde gelir?
Hz. Osman
Hz. Ali
Hz. Ömer
Hz. Ebu Bekir
Hiçbiri
SORU 14
Allah Resûlü’nün açıkladığı nasların başında gelen âyetler hangi konuları içermektedir?
Kıyâmet
Gayb
Yaratılış
Kader
Hepsi
SORU 15
Aşağıdakilerden hangisi sahâbe tefsirinin genel özelliklerinden biri değildir?
Kur’ân’ın baştan sona âyet âyet tefsir etmesi
Ahkâm âyetlerinden hüküm çıkarmaması
Tefsirde ihtilaf etmesi
Kur’ân’ı sünnetle tefsir etmesi
Kur’ân tefsirinde nüzûl sebeplerine yer vermesi
SORU 16
“Kur’ân” lafzı köken olarak hangi dile aittir?
Süryanice
İbranice
Arapça
Aramice
Sümerce
SORU 17
Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân’ın peyderpey inmesinin hikmetlerinden biri değildir?
Kur’ân’ın parça parça inmesiyle, ümmî olan Arapların Kur’ân’ı anlamaları kolaylaşmıştır.
Mekkeli müşrikler ve Ehl-i kitap, Kur’ân’ın bir bütün halinde toptan inmesini istememişlerdir.
Zaman zaman meydana gelen hâdiseler nedeniyle çıkan problemlere taze çözümler getirmiştir.
İlâhî irade tarafından bazı hükümlerin zamanı gelince değiştirilmesine imkan sağlanmıştır.
Kur’ân’ın bir beşer kelamı değil, ilâhî bir kitap olduğunun gösterilmesine vesile olmuştur.
SORU 18
Aşağıdakilerden hangisi tefsirin gerekliliğine dair gerekçelerden biri olamaz?
Kur’ân-ı Kerîm’in bütün âyetlerinin muhkem olması
Bazı lafız ve kavramlarla ilgili semantik tahlillerin yapılma ihtiyacı
ibâdât ve muâmelât konularında tarihî ve sosyo-kültürel gerçeklikten hareket etme gereği
Kur’ân’da mecâz, kinâye, istiâre ve teşbih gibi edebî sanatların varlığı
Kur’ân-ı Kerîm’de bilimsel hakikatler içeren kevnî âyetler bulunması
SORU 19
Aşağıdakilerden hangisi ilhamın özelliklerinden biri değildir?
Son bulmuş değildir
Vasıtasız tecelli eder
Bağlayıcı değildir
Hususidir
Küllidir
SORU 20
İlk tefsîr mektebi nerede kurulmuştur?
Medine
Yemen
Mekke
Kûfe
Basra
CEVAP ANAHTARI:
1. Âsım’ın kırâatı
2. Tefsîr hakikat yoluyla lafızların içsel manalarını, te’vîl ise onların zâhirî anlamlarını ortaya çıkarmaktadır.
3. İrfânî te’vîl
4. Kurtuluşa erdirmemek
5. Hepsi
6. Hepsi
7. Abdullah b. Abbas
8. Vahye dayalı olmasına
9. Zeyd b Sâbit
10. Hepsi
11. Hepsi
12. Muhkemin beyânı
13. Hz. Ali
14. Hepsi
15. Kur’ân’ın baştan sona âyet âyet tefsir etmesi
16. Arapça
17. Mekkeli müşrikler ve Ehl-i kitap, Kur’ân’ın bir bütün halinde toptan inmesini istememişlerdir.
18. Kur’ân-ı Kerîm’in bütün âyetlerinin muhkem olması
19. Küllidir
20. Mekke