1. Rivâyet-dirâyet tefsirleri ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Rivâyet malzemelerini hiç kullanmayan tefsirlere rivâyet tefsîri denir.
B) Dirâyet tefsîrleri, başlangıçta hadis ilminin bir koludur.
C) İsrailiyat girdiği için dirâyet tefsîrleri eleştiri almıştır.
D) Taberi tefsîri, en önemli rivâyet tefsîrlerinden biridir.
E) İbn Kesir tefsîri, en önemli dirâyet tefsîrlerinden biridir.
2. Dirâyet tefsirleri ile ilgili aşağıdaki eşlemelerden hangisi yanlıştır?
A) Zemahşerî-Keşşâf an Hakâiki’t-Tenzîl.
B) Râzî-Mefâtîhu’l-Gayb.
C) Kâdî Beydâvî-Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl.
D) Nesefî-Medâriku’t-Tenzîl ve Hakâiku’t-Te’vîl.
E) Ebussuûd Efendi-Bahru’l-Muhît.
3. Aşağıdaki eşlemelerden hangisi rivâyet tefsîrleri için yanlıştır?
A) İbn Kesîr-Dürrü’l-Mensûr fî Tefsîri’l-Me’sûr.
B) İbn Cerîr et-Taberî-Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân.
C) Ebû’l-Leys es-Semerkandî-Tefsîru’l-Kur’âni’lAzîm.
D) Begavî-Meâlimu’t-Tenzîl.
E) İbn Ebî Hâtim-Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm.
4. Dirâyet tefsirleri ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) İnsanların artan ihtiyaçlarından doğmuştur.
B) Üç şeyin aslı yoktur: tefsîr, megazi ve melahim.
C) Memduh ve mezmum olmak üzere iki kısma ayrılır.
D) Kur’ân’ı kendi görüşüyle tefsîr eden, cehennemdeki yerine hazırlansın.
E) Dirâyet müfessiri çeşitli yollarla elde ettiği bilgi ve birikimi neticesinde oluşan kanaatine yer verir.
5. Aşağıdakilerden hangisi bir dirâyet müfessirinin uyması gereken kurallardan biri değildir?
A) Âyetlerin vahyediliş gayesini gözetmelidir.
B) Âyetlerin siyakını dikkate almalıdır.
C) Hakikat-mecaz ayırımına dikkat etmemelidir.
D) Nüzul sebeplerini gözetmelidir.
E) Âyetlerdeki lafızların lügat, sarf, nahiv ve belagat gibi bağlantılarını göz önünde tutmalıdır.
CEVAP ANAHTARI:
1. D
2. E
3. A
4. B
5. C