1. Aşağıdakilerden hangileri Kur’an kelimesinin kökeni hakkında İslam âlimleri tarafından ileri sürülen görüşlerdendir?
I. Hemzesiz ve türemiş olduğu
II. Hemzeli ve türemiş olduğu
III. Hemzesiz, türememiş ve alem-i menkul olduğu
A) I
B) I-II
C) I-III
D) II-III
E) I-II-III
Çözüm:
“Kur’ân” lafzının kökü hakkında, İslâm âlimleri arasındaki görüşler:
1. Hemzesiz ve türemiş olduğu,
2. Hemzeli ve türemiş olduğu ve
3. Hemzesiz, türememiş ve alem-i mürtecel olduğudur.
Bir ve ikinci seçenekler ileri sürülen görüşlerdenken
son seçenek alem-i menkul değil alem-i mürtecel olmalıdır.
Bu nedenle doğru cevap B'dir.
2. Aşağıdakilerden hangileri Kur’an’ın terim olarak tanımında yer alır?
I. Tevatürle nakledilmiş
II. Mushaflara yazılmış
III. Tilavetiyle ibadet edilen
A) I
B) II
C) I-II
D) II-III
E) I-II-III
Çözüm: : Kur’ân’ın terim anlamı şöyledir: “Kur’ân, Hz.
Muhammed’e vahiyle indirilmiş, tevâtürle nakledilmiş,
mushaflarda yazılmış, tilâvetiyle ibâdet edilen, bir
sûresinin –dahi olsa- meydana getirilmesi için meydan
okuyan, Fâtiha sûresiyle başlayıp Nâs sûresiyle sona eren,
Allah’ın kelâmıdır”. Bu nedenle doğru cevap E'dır.
3. Aşağıdakilerden hangileri Mekkî ayet ve surelerde geniş olarak ele alınan konulardandır?
I. Ahiret günü
II. Allah’ın birliği
III. İbadet ve muamelat
A) I
B) II
C) I-II
D) I-III
E) I-II-III
Çözüm: Mekkî âyet ve sûrelerde, Allah’ın birliği,
kudreti ve lütufkârlığı ile âhiret günü ve dirilme gibi
uhrevî konular geniş olarak işlenmiştir. Medenî olan âyet
ve sûrelerde, Mekkî sûrelerin ihtiva ettiği başlıca
konuların yanı sıra, ibâdât ve muâmelât konuları ağırlık
kazanmıştır. Bu nedenle doğru cevap C'dir.
4. Aşağıdakilerden hangisi Mekkî ayetlerin özelliklerinden biridir?
A) Kısa ve sert seslidir
B) Kısa ve yumuşak seslidir
C) Uzun ve sert seslidir
D) Uzun ve yumuşak seslidir
E) Umumiyetle muhatabı duygusal yönden ikna etme amacı taşır
Çözüm: : Mekke şartlarında nâzil olan âyet ve sûrelerin
fesâhat ve belâgat seviyesi çok yüksektir. Âyetler, kısa ve
sert seslidir, umumiyetle muhâtabı aklî yönden ikna etme
amacı yanında onu duygusal açıdan da kuşatan bir üslup
ve anlatım özelliğine sahiptirler. Bu nedenle doğru cevap
A'dır.
5. Aşağıdakilerden hangisi Medeni olan ayet ve surelerin özelliklerinden değildir?
A) Dönemin başlangıcında Yahudiler ve Ehl-i kitaba karşı yumuşak ifadeler vardır
B) Hristiyanlara karşı sert bir üslup hâkimdir.
C) Münafıklarla ilgili hususlar ayrıntılı olarak yer almıştır
D) Savaş hükümlerine genişçe yer verilmiştir.
E) Özellikle paylaşma duygusunun güçlendirilmesi amaçlanmıştır.
Çözüm: Medenî olan âyet ve sûrelerde . tarihî konular ve
olaylar anlatılırken, bunlar vesile kılınarak evrensel
ilkeler ve değerler verilir, insanın itikâdî ve ahlâkî
dünyasının düzeltilmesi, özellikle paylaşma duygusunun
güçlendirilmesi amaçlanmıştır. Medîne döneminin
başlangıcında nâzil olan âyet ve sûrelerde, Yahudiler ve
Ehl-i kitaba karşı oldukça yumuşak ifadeler yer
almaktadır. Hıristiyanlara karşı daha yumuşak bir
üslûbun hakim olduğu görülürse de teslîs inancında ısrar
edenler açıkça eleştirilerek bunların kâfir oldukları ifade
edilmiştir Müslümanların gittikçe güçlenmesi karşısında
onlarla açıktan mücâdele etmeyi göze alamayan bir Arap
ve Yahudi topluluğu ortaya çıkmıştır. Münâfık denilen bu
toplulukla ilgili hususlar, Medenî âyet ve sûrelerde geniş
yer almıştır. Medenî sûrelerin çoğunda münafıklar
hakkında bilgi veren kısımlar vardır. Medenî sûrelerde,
Müslümanların yaptıkları savaşlara ve savaş hükümlerine
geniş yer verilmiştir Bu nedenle doğru cevap B'dir.
6. Aşağıdakilerden hangileri Kur’an’la Kitab-ı Mukaddeste geçen benzer konulardandır?
I. Meryem ve oğlu İsa
II. Cennetten çıkarılış
III. Kâinat ve insanın yaratılışı
A) I
B) II
C) I-II
D) II-III
E) I-II-III
Çözüm: : Kur’ân’la Kitâb-ı Mukaddes arasındaki bu
farklılıkların yanı sıra, başta kıssalar olmak üzere bazı
konularda benzerlikler de vardır. Özellikle kâinatın ve
insanın yaratılışı, cennetten çıkarılış, Nûh tufanı, Hz.
İbrahim, İshak ve Ya’kub, İsrâiloğullarının tarihi, Hz.
Yûsuf, Hz. Mûsâ ve onun Firavun’la mücadelesi,
Mısır’dan çıkış, İsrâiloğullarının çöldeki hayatı, buzağıya
tapma, Tâlût, Dâvûd ve Süleyman, çeşitli peygamberlerin
tebliğ faaliyetleri, Zekeriyyâ ve oğlu Yahya, Meryem ve
oğlu Îsâ ile havariler gibi konular, Kitâb-ı Mukaddes’le
Kur’ân arasındaki ortak konulardır. Bu nedenle doğru
cevap E'dir.
7. Aşağıdakilerden hangilerinin Hristiyan yazarlarca Kur’an’ın kaynağı olduğu iddia edilmiştir?
I. Sabiiler
II. Hanifler
III. Varaka b. Nevfel
A) I
B) I-II
C) I-III
D) II-III
E) I-II-III
Çözüm: Kur’ân’ın verdiği bilgilerin kendi inançlarıyla
çelişmesi nedeniyle Hıristiyan yazarlar Kur’ân’ın, vahiy
mahsulü olmayıp Hz. Muhammed tarafından yazıldığını
öne sürmüşlerdir. Onlar arasında Kur’ân’ın kaynağının,
Hıristiyan rahibi Bahîrâ, Varaka b. Nevfel, Ümeyye b.
Ebi’s-Salt, Hanîfler, şairler, Sâbiîler gibi kişi ve gruplar
olduğunu iddia edenler de bulunmaktadır Bu nedenle
doğru cevap E'dir.
8. Ayete ilişkin aşağıdakilerden ifadelerden hangileri doğrudur?
I. Allah’ın varlığına delalet eden her şeye ayet denir.
II. Kur’an’ın herhangi bir suresinde bir veya birkaç cümleden oluşan bölümlere denir.
III. Çoğulu ây’dır.
A) I
B) II
C) I-II
D) II-III
E) I-II-III
Çözüm: : Âyet kelimesi sözlükte, iz, açık işaret, burhân,
emâre, ibret, nişâne, şaşırtıcı iş ve mucize manasına
gelmektedir. Allah’ın varlığına delâlet eden her şeye de
âyet denilmiştir. Âyet kelimesinin çoğulu, ây veya âyât’tır.
Bu nedenle doğru cevap E'dir.
9. Aşağıdakilerden hangisi son inen ayet konusundaki görüşlerden biridir?
A) Nisa (4) 170
B) Maide (5) 119
C) Nasr (110) 1-3
D) Bakara (2) 280
E) Bakara (2) 285
Çözüm: : En son nâzil olan âyet hakkında ise görüş
ayrılığı vardır. Bu âyetler şunlardır:
Maide (5) 3,
Nasr (110) 1-3,
Bakara (2) 278,
Nisa (4) 176 ve
Bakara (2) 281’dir.
Bu nedenle doğru cevap C'dir.
10. Aşağıdakilerden hangileri sahih kırâatin şartlarındandır?
I. Sahih ve muttasıl bir senedle Hz. Peygambere ulaşması
II. Takdiren de olsa Hz.Ebubekir döneminde çoğaltılan nüshalardan birinin hattına uyması
III. Bir vecihle de olsa Arap dilinin kaidelerine uygun olmalı
A) I
B) I-II
C) I-III
D) II-III
E) I-II-III
Çözüm: : Kırâatların sahih olması için üç şart vardır:
1. Kırâat, sahîh ve muttasıl bir senedle Hz. Peygamber’e ulaşmalı.
2. Takdiren de olsa Hz. Osman döneminde çoğaltılan nüshalardan birinin hattına uymalı.
3. Bir vecihle de olsa Arap dilinin kâidelerine uygun olmalı.
Bu üç şartı birden taşıyan kırâat sahihtir.
Bu nedenle doğru cevap C'dir.