1. Aşağıdakilerden hangisi İslam hukukunun özellikleri arasında yer almaz?
A) Dünyevî yaptırımla birlikte uhrevî yaptırım da öngörmesi
B) İlahî iradeye dayalı olması
C) Bilimsel doktrin niteliğinde teşekkül etmesi
D) Meseleci (kazuistik) yöntemle oluşturulması
E) Devletsel yetki kullanılarak geliştirilmiş olması
2. Aşağıdakilerden hangisi beşerî bir ilişki oluşturduğu halde, hukuk tarafından düzenlenmeyen davranışlara örnek olarak gösterilebilir?
A) Sadaka verme
B) Hırsızlık yapma
C) Evlenme
D) Hakaret etme
E) Rüşvet verme
3. Aşağıdakilerden hangisi İslam hukukunu diğer hukuk düzenlerinden ayıran özelliklerden biri değildir?
A) Hem dünyevı̂hem uhrevı̂yaptırım araçlarına sahip olması
B) Yasama yetkisi kullanılarak oluşturulması
C) Kişisel ictihad yöntemiyle geliştirilmesi
D) Meseleci (kazuistik) yöntemin hâkim olması
E) İlahi iradeye dayalı olması
4. Aşağıdakilerden hangisi fıkhın tanımında yer alan unsurlardan biri değildir?
A) Amelîlik
B) Şer’îlik
C) Tafsîlî delil
D) Hükümlerin bilinmesi (ilm)
E) İcmâlî delil
5. Fıkıh ve hukukla ilgili aşağıdaki önermelerden hangisi doğrudur?
A) Fıkıh, toplumsal yaşamın olmadığı yerde de vardır.
B) Hukuk, kişinin kendisine dönük davranışlarını da düzenler.
C) Beşerî davranışları düzenleme hususunda fıkıh ve hukuk arasında kapsam farkı yoktur.
D) Hukuk, Allah-insan ilişkisini düzenler.
E) Fıkhın düzenleme alanı, beşerî ilişkilerle sınırlıdır.
6. Günümüzde yapılan İslâm dini tarifi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Vahiy yoluyla Allah’tan alınmıştır.
B) Hz. Muhammed’in temel öğreti ve esaslarını içerir.
C) İlk uygulamalarını bizzat Hz.Muhammed’in kendisi göstermiştir.
D) Zamanla Müslüman toplumlar tarafından insanlığın diğer birikimlerinden faydalanmıştır.
E) İnsanlık tarihinin bütün birikimlerini kapsar.
7. Mezhep yapılanması aşağıdaki dönemlerden hangisinde ortaya çıkmıştır?
A) Hz. Peygamber dönemi
B) Sahabe dönemi
C) Tabiûn dönemi
D) Müctehid İmamlar dönemi
E) Kanunlaştırma hareketleri ve Yeni dönem
8. Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber dönemindeki hukuk kaynakları içerisinde yer alır?
A) İstihsan
B) İcma
C) Kıyas
D) Sahabe kavli
E) Kur’ân
9. Aşağıdakilerden hangisi re’y ehli hukukçuların özelliklerinden biri değildir?
A) Nasların illetleri üzerinde ayrıntıyla durmaları
B) Nas bulunmayan yerde rey kullanarak fetva vermeleri
C) Naslardan elde ettikleri genel prensipleri kullanmaları
D) Hadisin bağlayıcı bir hukuk kaynağı olduğunu kabul etmeleri
E) Zayıf hadisi, ictihaddan daha güçlü görmeleri
10. Mecelle ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) İslam hukukunda ilk kanunlaştırma örneğidir.
B) Muhtevası, eşya hukuku, borçlar hukuku ve yargılama hukukuyla ilişkilidir.
C) 1851 maddeden oluşmaktadır.
D) Dört mezhebin görüşlerinden yararlanarak hazırlanmıştır.
E) 1869-1876 yılları arasında hazırlanmıştır.
11. Aşağıdakilerden hangisi İslam hukukçularının ihtilafa düşmelerinin sebepleri arasında yer almaz?
A) Nasların farklı anlaşılması
B) Bazı delillerin kaynak değerindeki ihtilaf
C) Sosyal ve kültürel çevre farkı
D) Siyasi eğilimlerin hukuk anlayışına etkisi
E) Roma Hukuku’nun etkisi
12. Aşağıdakilerden hangisi Ebu Hanife’nin hukuki konularda başvurduğu kaynaklardan biri değildir?
A) Medinelilerin Uygulaması
B) Kitâb
C) Sahabe Kavli
D) Kıyas
E) Sünnet
13. Aşağıdakilerden hangisi Şâfiî’nin benimsediği hukuk kaynaklarından biri değildir?
A) İcma
B) Sahabe Kavli
C) Kıyas
D) Sünnet
E) İstihsan
14. Aşağıdakilerden hangisi yaşamayan Sünni hukuk ekolleri arasında yer almaz?
A) Evzâî Ekolü
B) İsmaili Ekolü
C) Taberî Ekolü
D) Sevrî Ekolü
E) Zahiri Ekolü
15. Aşağıdakilerin hangisi Türkiye’de mensupları bulunan bir hukuk ekolüdür?
A) İbâzî Ekolü
B) İsmaili Ekolü
C) Hanbeli Ekolü
D) Zeydi Ekolü
E) Caferi Ekolü
16. “Berâet-i zimmet asıldır” prensibi aşağıdaki delil veya yöntemlerden hangisi ile ilgilidir?
A) Kıyas
B) İstihsân
C) Istıshâb
D) Istıslah
E) Sahabî sözü
17. “Sünnet” ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Usulcülere göre, hüküm kaynağı olmaları
açısından Kur’an ve Sünnet arasında bir fark yoktur.
B) Hadis kitaplarında sahih kabul edilen her hadis, fakihler tarafından da sahih olarak kabul edilir.
C) Sünnetin büyük çoğunluğunun nakli mütevatir değildir.
D) Sünnet de vahye dayanır ve vahy-i gayr-ı metluv olarak adlandırılır.
E) Müstakil bir kaynak olmasının yanında Kur’an’ın açıklanması işlevi de vardır.
18. “Kitâb” ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Kur’an’ın tercümesinden hüküm çıkarılamaz.
B) Çoğunluğa göre Arapça dışındaki bir dille namazda kıraat caiz değildir.
C) Diğer delillerin meşruiyetinin kaynağı Kur’an’dır.
D) Kur’an’ın tamamının hükümlere delaleti kat‘îdir.
E) Kur’an bütünüyle mütevatir olarak nakledilmiştir.
19. Kıyas ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Kıyas ile ulaşılan sonuçlar kesindir.
B) Kıyas, ilkten hüküm koymaz, naslarda var olan hükmü açığa çıkarır.
C) Kıyas, usulcülerin büyük çoğunluğuna göre meşru bir yöntemdir.
D) Kıyasın illeti bazen naslarda yer alır, bazen yer almaz.
E) Kıyasta illetin açık, istikrarlı ve münasip bir vasıf olması gerekir.
20. Aşağıdakilerden hangisi icmanın işlevlerindn biri değildir?
A) Yeni karşılaşılan problemlere ortak ve bağlayıcı bir karar almak
B) Hz. Peygamberin vefatıyla doğan otorite boşluğunu doldurmak
C) Kamu otoritesini sınırlamak
D) Kıyasın hucciyetini meşrulaştırmak
E) Sahabenin yanılmazlığı ilkesini ortaya koymak
CEVAP ANAHTARI:
1. E) Devletsel yetki kullanılarak geliştirilmiş olması
2. A) Sadaka verme
3. B) Yasama yetkisi kullanılarak oluşturulması
4. E) İcmâlî delil
5. A) Fıkıh, toplumsal yaşamın olmadığı yerde de vardır.
6. E) İnsanlık tarihinin bütün birikimlerini kapsar.
7. D) Müctehid İmamlar dönemi
8. E) Kur’ân
9. E) Zayıf hadisi, ictihaddan daha güçlü görmeleri
10. D) Dört mezhebin görüşlerinden yararlanarak hazırlanmıştır.
11. E) Roma Hukuku’nun etkisi
12. A) Medinelilerin Uygulaması
13. E) İstihsan
14. B) İsmaili Ekolü
15. E) Caferi Ekolü
16. C) Istıshâb
17. B) Hadis kitaplarında sahih kabul edilen her hadis, fakihler tarafından da sahih olarak kabul edilir.
18. D) Kur’an’ın tamamının hükümlere delaleti kat‘îdir.
19. A) Kıyas ile ulaşılan sonuçlar kesindir.
20. E) Sahabenin yanılmazlığı ilkesini ortaya koymak