1. Aşağıdakilerden hangisi Kur’an’daki mevcut
düzenlemelerden hareketle hukukun en temel beş
değerinden biri değildir?
A) Cansızların korunması
B) Canın korunması
C) Aklın korunması
D) Dinin korunması
E) Neslin korunması
Çözüm: Kur’an’da yer alan ve hukuki düzenleme getiren
ayetlerin amacı insan yararının ve mutluluğunun
sağlanmasıdır.
Doğru cevap A’dır.
2. Aşağıdakilerden hangisi raşid halifelerden biri
değildir?
A) Ebubekir
B) Muaviye
C) Ömer
D) Osman
E) Ali
Çözüm: Hz. Peygamberden sonra görev yapan ilk dört
halifeye raşid halifelerdir.
Doğru cevap B’dir.
3. Aşağıdakilerden hangisi “ınkırazu’l–asr” ifadesini
tanımlar?
A) Raşid halifelerin hepsinin ölmesi
B) Raşid halifelerden birinin yaşaması
C) İcmaa katılan müçtehitlerin tamamının ölmesi
D) Bid’atçilerin çoğalması
E) Taassubun artması
Çözüm: Aynı doğrultuda görüş bildiren müctehidlerin
hepsi ölmedikçe icma gerçekleşemez.
Doğru cevap C’dir.
4. Aşağıdakilerden hangisi icmanın işlevlerinden biri
değildir?
A) Bağlayıcı olmak
B) Muhafaza
C) Kamu otoritesini sınırlamak
D) Bağlayıcı olmamak
E) Bazı usul konularının meşruiyetini sağlamak
Çözüm: Hukuk alanında yeni karşılaşılan problemler için
ortak ve bağlayıcı kararlar almak gerekir.
Doğru cevap D’dir.
5. Aşağıdakilerden hangisi “mevcut olan bir şeyin aynı
şekilde devam etmesi” ifadesini tanımlar?
A) İctihad
B) Delil
C) Fısk
D) Bid’at
E) Istıshab
Çözüm: Daha önce varlığı bilinen bir durumun aksine
delil bulunmadıkça, varlığını koruduğuna hükmedilmesi
ıstıshab kelimesi ile ifade edilir.
Doğru cevap E’dir.
6. Aşağıdakilerden hangisi, sahabi sözünü hüccet olarak
kabul eder?
A) İmam Malik
B) Ebu’l-Huseyn Basri
C) Gazzali
D) İbnü’l-Hacib
E) Amid
Çözüm: Bazı İslam alimleri sahabi sözünün ister kıyasa
uygun isterse aykırı olsun mutlak hüccet olduğu
görüşündedirler. İmam Malik bu görüştedir.
Doğru cevap A’dır.
7. Aşağıdakilerden hangisi, hükmü naslarda açıkça
bulunmayan bir meseleyi ifade eder?
A) Asıl
B) Fer
C) Makisun aleyh
D) İllet
E) Mansus illet
Çözüm: Yukarıdakilerden sadece fer kelimesi hükmü
naslarda açıkça bulunmayan bir meseleyi ifade eder.
Doğru cevap B’dir.
8. Aşağıdakilerden hangisi kıyasın meşru bir yöntem
olduğunu reddeder?
A) Hanefi
B) Hanbeli
C) Şia
D) Şafi
E) Maliki
Çözüm: Sünni ve Mutezili usulcüler kıyası kabul ederler.
Onlara göre sınırlı sayıdaki nasları sınırsız hayat
olaylarına yetiştirmenin başka yolu yoktur.
Doğru cevap C’dir.
9. Aşağıdakilerden hangisi tahsiniyyat mertebesinde yer
alır?
A) Canın korunması
B) Aklın korunması
C) Neslin korunması
D) Süsleme uygulaması
E) Malın korunması
Çözüm: Bir zaruret veya ihtiyaca ilişkin olmama
durumunu karşılayan “süsleme” uygulamasıdır. Diğer
cevaplar zaruriyyatı ifade eder.
Doğru cevap D’dir.
10. Aşağıdakilerden hangisi kötülüğe giden yolun
kapatılmasını anlamını verir?
A) Zaruriyyat
B) Haciyyat
C) Tahsiniyyat
D) İstihsan
E) Seddi zerai
Çözüm: Yasağa götüren şeyin de yasak olması gerektiği
ve yasağa götüren şeyin görünüşte caiz olmasının sonucun
meşruluğunun garanti edilemeyeceği görüşü “sedd-i
zerai” ifadesinin bir açıklamasıdır.
Doğru cevap E’dir.